۹ فروردین ۱۴۰۳

تولید هروئین توسط پ.ک.ک

  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۰۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : در پایان دهه هشتاد میلادی، پ.ک.ک وارد عرصه تولید مواد مخدر شد، چون تولید بسیار بیشتر از خرید و سپس فروش پرسودتر بود. به علاوه، تولید و پردازش هروئین امکان تغییر سطح درجه و حجم خروجی را میسر می‌نماید. چندین عامل پ.ک.ک، آزمایشگاه سیار تولید هروئین در مرز ایران و ترکیه راه‌اندازی کردند. چند عضو پ.ک.ک اعتراف کردند پ.ک.ک در مناطق کوهستانی شمال غرب ایران آزمایشگاه‌های مواد مخدر راه‌اندازی کرده است. اظهارات یک محکوم مواد مخدر و تبعه ایرانی نیز این موضوع را تایید نمود.پس از تولید، هروئین به روستای بانیا در ایران و از آنجا به یوکسک‌اووا در ترکیه و تحت نظارت عثمان اوجالان منتقل می‌شود.

در ۱۲ اوت ۱۹۹۸ نیز نیروهای امنیتی استانبول یک آزمایشگاه مواد مخدر پ.ک.ک را متلاشی کردند. در این مورد ۱۲ کیلو هروئین و ۲۷ کیلو مواد قبل از تولید کشف و ضبط و ۴ نفر از جمله فتح الله دور، فرمانده پ.ک.ک برای منطقه مالتپه، نیز دستگیر شدند. عملیات مختلف سبب شد تا موارد مختلف مواد مخدر و اسناد متعلق به پ.ک.ک در آن کشف و ضبط شوند.

تعجب‌آور نیست که پ.ک.ک در تولید هروئین پیشقراول است. هسته‌های پ.ک.ک در روسیه و اروپای شرقی مسئول تهیه ماده اسید آنهیدرید هستند، در حالی که هسته‌های مستقر در پاکستان، جنوب شرق آسیا و ایران پایه مرفین را تامین می‌کنند. نیروهای امنیتی در چندین مورد ۲۶ تن اسید آنهیدرید را از عوامل پ.ک.ک کشف و ضبط کردند. به عنوان مثال در دسامبر ۲۰۰۲، یک عملیات مشترک نیروهای ترکیه-روسیه-آمریکا به کشف و ضبط ۳٫۵ تن اسید آنهیدرید در استان الازیگ و دستگیری ۱۴ نفر منجر شد. یکی از محکومان می‌گفت ماهر از مسئولان اصلی پ.ک.ک در مسکو و عوامل وی مسئول سازماندهی انتقال این مواد بودند. گزارش نیروهای امنیتی روسیه نشان داد اسناد متعدد متعلق به پ.ک.ک در منزل مسئول این مواد پیدا شده است.

بعدا و به سه دلیل تولید و پردازش هروئین توسط پ.ک.ک کاهش یافت: نخست، تاسیس تعداد زیادی آزمایشگاه‌های هروئین در جنوب غرب آسیا جایی که تریاک تولید می‌شود. تولیدکنندگان ترجیح دادند به جای انتقال ده کیلو تریاک فقط یک کیلو هروئین منتقل کنند. بنابراین بیشتر مواد قاچاقی به ترکیه از قبل به صورت هروئین بود. دوم، عملیات هماهنگ برای جلوگیری از ورود اسید آنهیدرید نتایج خیلی مثبتی داشت. سوم، ظهور تولیدکنندگان صنعتی چین سبب شد تا اروپایی‌ها به این سمت روی بیاورند. لذا سازمان‌های فراملی به تولید هروئین در جنوب آسیا، مرکز آسیا و روسیه پرداختند. کشف و ضبط موارد زیاد نیز نشانه افت میزان هروئین در آغاز هزاره جدید است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *