۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرایی حملات تروریستی پ.ک.ک علیه منافع ایران

  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • ۷۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: سوای از مباحث ماهیت، تفکرات و اهداف پ.ک.ک، بایستی به عملکرد این گروه تروریستی در طرح تجزیه ایران در دهه هشتاد شمسی اشاره کرد که در آن برهه در کنار پژاک و عبدالمالک ریگی و… چه نقشی ایفا می‌کردند.

در سالهای ۸۶ تا ۹۰ که تهدیدات غربیها علیه ایران افزایش یافته بود و از سویی دیگر گروههای تروریستی موسوم به جندالله (جندالشیطان) و… حملات خود را به شدت افزایش داده بودند، پ.ک.ک حمایت همه جانبه‌ای از گروهک پژاک داشت و مستقیما به درگیری با ایران پرداخت. این طرح تجزیه (که نمونه تکامل یافته آنرا سالهای بعد در سوریه مشاهده کردیم)، با امثال این گروهها برای ایران تدارک دیده شده بود که با قدرت ایران به شکست کشیده شد.

با درنظر گرفتن ضربات سخت آن موقع ایران به بدنه پ.ک.ک، علت دشمنی و تقابل این گروه نیز روشنتر می‌شود.

البته در جریان جنگ سوریه، پ.ک.ک در چند مساله وارد گفتگو با ایران شد و میتوان گفت روابط با ایران تا پیش از حمله اخیر در ترکیه، از وضعیت قرمز خارج شده بود. اما بعدها حمله پ.ک.ک به خط انتقال گاز ایران به ترکیه به دلیل هدف قرار دادن منافع ایران تبعات منفی‌ای برای پ.ک.ک به دنبال داشت که مجددا وضعیت را برای این گروه تررویستی قرمز کرد.

بطور کلی برخورد ایران با معضل گروههای مسلحی مانند پ.ک.ک همواره با خویشتنداری و استراتژی ثابتی بوده است و همین موضوع موجب بالا رفتن سطح آگاهی مردم کُردها در برخورد با فتنه انگیزیهای گروههای مسلح در غرب در ایران بوده است، اما به نظر میرسد در این خصوص باید به نحو دیگری عمل کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین