۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • پ.ک.ک مهمترین اختلاف ترکیه و آمریکا در شمال سوریه!

پ.ک.ک مهمترین اختلاف ترکیه و آمریکا در شمال سوریه!

  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
  • ۸۴ بازدید
  • ۰

نهادهای اطلاعاتی ترکیه، اسناد و اطلاعات مربوط به ۲۰ نهاد اقماری پ.ک.ک را به آمریکایی‌ها تحویل داده و از آنها خواسته‌اند از ادامه همکاری با این نهادها خودداری کنند.

به گزارش انجمن بی‌تاوان به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اختلافات آنکارا و واشنگتن بر سر تحولات شمال سوریه، همچنان ادامه دارد. ترکیه آمریکا را به حمایت از نهادهای اقماری گروه تروریستی پ.ک.ک متهم می کند اما واشنگتن می گوید، برخلاف تصور آنکارا، این گروه ها ارتباطی با پ.ک.ک ندارند.

منابع امنیتی ترکیه اعلام کرده اند که رزمایش مشترک برخی از شبه نظامیان کُرد تحت امر پ.ک.ک در شمال سوریه همراه با نیروهای آمریکایی در برخی مناطق استان حسکه، نوعی دهن کجی به حساسیت های دولت ترکیه است.

به تازگی، نهادهای اطلاعاتی ترکیه، اسناد و اطلاعات مربوط به ۲۰ نهاد اقماری پ.ک.ک را به آمریکایی ها تحویل داده و از آنها خواسته اند از ادامه همکاری با این نهادها خودداری کنند. اما واشنگتن پاسخ روشنی به این درخواست ترکیه نداده است.

فرار یک فرمانده و ارائه اطلاعات جدید

روزنامه ینی شفق از روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان، اعلام کرده که به تازگی یکی از فرماندهان پ.ک.ک از قرارگاه خود در کوبانی سوریه فرار کرده و در مرز ترکیه، خود را به مامورین سرویس اطلاعاتی میت، تسلیم کرده است.

این فرمانده که ینی شفق او را با حروف اختصاری ت.آ معرفی کرده، قبلاً مسئول یک گردان از شبه نظامیان و همچنین فرمانده یک گروه ویژه سوء قصد در عفرین بوده و بنا به ادعای روزنامه مزبور، اطلاعات ذیقیمتی در اختیار میت نهاده که شامل معرفی تمام نهادهای اقماری پ.ک.ک در سوریه است. وزارت امور خارجه ترکیه نیز با تکیه به این اطلاعات، از آمریکا خواسته از همکاری با نهادهای مزبور خودداری کند اما پاسخ روشنی دریافت نکرده است.

کشور ترکیه , آخرین تحولات سوریه ,

فرمانده پ.ک.ک که در روز ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۳ از شمال سوریه گریخته و خود را به نیروهای امنیتی ترکیه تسلیم کرده، اسنادی در اختیار این کشور نهاده که لوگو، چارت سازمانی و اسامی فرماندهان و مسئولین رده بالا و اطلاعات مهمی درباره نحوه همکاری با آمریکا را بیان کرده است.

در چند سال گذشته، نیروهای موسوم به قسد یا نیروهای دموکراتیک سوریه با اسم اختصاری انگلیسی SDF مهمترین نهاد شبه نظامی مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه بوده است. این نیرو، تحت فرماندهی مظلوم عبدی است که از همان نوجوانی، در آموزشگاه سیاسی – نظامی اوجالان در حلب و دمشق حضور داشته و بعدها به عضویت مجلس داخلی پ.ک.ک در آمده است. اما علاوه بر این نهاد شبه نظامی، نهادهای اقماری دیگری نیز در شمال سوریه توسط پ.ک.ک فرماندهی می شوند که توجه مقامات امنیتی ترکیه را به سوی خود جلب کرده اند.

مقامات امنیتی ترکیه، در جمع بندی اطلاعاتی خود در مورد تحرکات پ.ک.ک در شمال و شرق سوریه، به اسامی بیست نهاد اقماری این گروه تروریستی اشاره کرده اند که شامل اسامی و نهادهای زیر است:

۱- YPG:

ی.پ.گ یا یگانهای مدافع خلق، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه موسوم به پ.ی.د است. این شاخه نظامی به فرماندهی محمود برخودان، مستقیماً زیر نظر شورای رهبری پ.ک.ک است.

۲- YPJ:

ی.پ.ژ شاخه زنان یگان های مدافع خلق به فرماندهی بریتان درسیم است که بر اساس نگرش اوجالان به مساله فمینیسم و سوء استفاده او از نقش و قدرت زنان و دختران روستایی و شهری پایه گذاری شده است. آمریکایی ها و فرانسوی ها، تاکنون با تولید چند فیلم، تلاش کرده اند نقش این واحد را پر رنگ کنند و یکی از این فیلم ها، با حمایت مستقیم چلسی کلینتون، دختر بیل و هیلاری کلینتون تولید شده است.

۳- تیپ سلاجقه:

یکی از عجیب ترین اقدامات پ.ک.ک این است که یک نهاد شبه نظامی به نام یک سلسله پادشاهی ترکی در منطقه منبج ایجاد کرده است! این تیپ، متشکل از برخی ترکمان ها و اعرابی است که با دولت اردوغان و عشایر عرب و ترکمان وابسته به او اختلاف نظر دارند.

کشور ترکیه , آخرین تحولات سوریه ,

۴- گردان خورشید شمال:

این شاخه نظامی نیز  در منبج، رقه و حسکه فعال. تاریخ تاسیس آن آوریل ۲۰۱۴ میلادی است و گروهی از یگان های ویژه آن در فرماندهی عملیاتی قسد گنجانده شده است.

۵- یگان های ضد تروریسم:

این گروه، متشکل از اعضای مخفی سازمان است که آموزش های سختی را در داخل YPG گذرانده اند. یگان ضد ترور در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. فرماندهان این یگان، پس از حضور در دوره آموزش نیروهای ویژه آمریکا، در عملیات شاخه زیتون و چشمه صلح علیه نیروهای مسلح ترکیه جنگیدند.

۶- نیروهای ویژه امنیت:

این گروه مخفی نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی تاسیس شده و به عنوان واحد امنیتی YPG غالباً به دنبال رصد تحرکات جاسوسان ترکیه در شمال سوریه است.

۷- جبهه الاکراد: این گروه عربی – کُردی در سال ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از قسد در حلب و رقه تاسیس و سازماندهی شده است.

۸- شورای نظامی سریانی (MFS-Mawtbo Fulhoyo Suryoyo):

این گروه مسیحی، در  ژانویه ۲۰۱۳ تأسیس شد. گروه مذکور، علاوه بر آمریکا، از سوی کشورهای اروپایی نیز مورد حمایت قرار گرفته و تاکنون پای چندین سناتور آمریکایی و دیپلمات اروپایی را برای بازدید به شمال سوریه کشانده است.

کشور ترکیه , آخرین تحولات سوریه ,

۹- تیپ انقلابیون رقه (لیوا ثووار الرقه):

در سپتامبر ۲۰۱۲ در رقه تأسیس شد و در عین عیسی و رقه بارها با نیروهای ترکیه و معارضین تحت حمایت آنکارا جنگیده است.

۱۰- ارتش انقلابیون (جیش الثوه):

تأسیس این گروه در سال ۲۰۱۵ میلادی بود و علاوه بر کردها، اعراب و ترکمان ها را نیز در صفوف خود جای داده و در جنگ با ترکیه کشته های فراوانی داده است.

۱۱– نیروهای امنیت داخلی روژاوا (آسایشا روژاوا):

این نیرو در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و به عنوان پلیس شهری فعالیت می کند.

۱۲- پاسداران خابور (خابور موتبه):

این گروه نیز متشکل از آشوریان شمال سوریه است که در حسکه و مرز خابور، در سال ۲۰۱۲ میلادی تاسیس شد.

۱۳- شورای نظامی دیرالزور:

این گروه در سال ۲۰۱۶ میلادی تاسیس شده و اکثریت اعضای این شورا عرب هستند و در دیرالزور، رقه و حسکه فعالیت می کنند.

۱۴- گردان بین المللی آزادی (طبوره آزادی):

گروهی از مبارزان خارجی مارکسیست و سوسالیست است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و اعضای آن عمدتاً اروپایی و آمریکایی هستند.

۱۵- نیروهای دفاع اجتماعی:

این گروه متشکل از روستاییان مسلح در سال ۲۰۱۵ در عفرین تاسیس شد.

۱۶- نیروهای دفاع اجتماعی زنان:

یگان زنان روستایی مسلح.

۱۷- شورای نظامی منبج (MMC):

این شورای نظامی در سال ۲۰۱۶ در سد تشرین بر روی رودخانه فرات توسط چندین گروه از نیروهای SDF، عمدتاً «گردان خورشید شمال» تأسیس شد و روابط نزدیکی با فرانسه دارد.

۱۸- نیروهای شجاع (نیروهای السنادید):

این  سازمان مستقر در منطقه تل حمیس در سال ۲۰۱۳ برای مبارزه با داعش تاسیس شد.

۱۹- نیروهای دفاع ملی (قوات ضفا الوطنی):

در سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از داوطلبان نیمه وقت سازماندهی شد. واحدهایی از «هنگ جولان»، «تیپ شاهین قنیطره» و «شبه نظامیان قبیله الشیطات» در این گروه حضور دارند.

۲۰- پلیس امنیت سریانی (Mawtbo D’Sutoro Suryoyo):

در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد. به عنوان واحد پلیس مناطق مسیحی سریانی در شمال و شرق سوریه فعالیت می کند.

دلیل تعدد اسامی

گروه تروریستی پ.ک.ک، برای ایجاد گروه های متعدد فعالیت نظامی و غیرنظامی، از دیرباز اهداف و سوابق فراوانی دارد. یکی از مهمترین دلایل، این است که با این ترفند، همه گروه های و نهادهای اقماری زیرمجموعه، به یک باره از بین نمی روند و در صورت از بین رفتن یک گروه، دسته جایگزین دیگر وجود دارد. پ.ک.ک با این ترفند، ادعا می کند که به همه گروه ها و اقلیت های متفاوت نیز، فرصت داده که خودشان قدرت را در دست بگیرند.

یکی دیگر از دلایل تعدد اسامی و نهادها، این است که هر گروه، تلاش می کند با ادعای استقلال، بودجه و تسلیحات حمایتی مستقلی از آمریکا و اروپا دریافت کند.

در پایان باید گفت، اختلاف بر سر چند و چون حمایت آمریکا از شبه نظامیان کُرد در شمال و شرق سوریه، یکی از مهمترین اختلافات سیاسی بین آنکارا و واشنگتن است که در ۲۰ سال گذشته، همواره مانعی بر سر توسعه روابط طرفین بوده است. دو رئیس جمهور پیشین آمریکا یعنی باراک اوبامای دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری خواه و رئیس جمهور وقت یعنی جو بایدن دموکرات، با وجود تمام تفاوت ها و اختلافات، در مورد شمال سوریه موضع مشترکی در برابر ترکیه نشان داده و به گلایه های اردوغان، بی اعتنایی کرده اند.

در نتیجه می توان گفت تا زمانی که این اختلاف مهم خاتمه پیدا نکند، در مورد دیگر اختلافات آمریکا و ترکیه در حوزه های سیاسی- امنیتی و دفاعی، شانسی برای نزدیک شدن وجود ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین