۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • پ.ک.ک در عرصه کردستان و جهان مشروعیت نسبی خود را نیز از دست داده است

پ.ک.ک در عرصه کردستان و جهان مشروعیت نسبی خود را نیز از دست داده است

  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲
  • ۷۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : مهر تروریسم بر پ.ک.ک در شمال سوریه باعث بن بست سیاسی شد. سیاست مبتنی بر تفکرات پ ک ک یا همان بهتر بگویم “آپوییسم” دیگر مشروعیت خود را در عرصه سیاست هم در داخل ترکیه و در دیگر بخشها از دست داده است. در ترکیه و بخصوص در مناطق کردنشین ترکیه سیاست اتکا بر ایدئولوژی پ.ک.ک که در اکشن رادیکالیسم و نژادپرستی از طرف پ.ک.ک هدایت می شد روز به روز نسبت به گذشته موجب ناامیدی برای گروه شده است. چرا که در آن مناطق گروهای نوظهور بر این باورند که سیاست بر حمایت از پ.ک.ک دیگر دستاوردی برای کردها ندارد و ما شاهد آن هستیم که مردم از این گروهک دوری می کنند.

در ترکیه در گذشته افرادی که به نوعی با گروه در ارتباط بودند خیلی از چیزهایشان را از دست داده اند. عده ای فرزندنشان و عده ای امنیتشان را از دست داده اند و مهمترین گام این هست که مردم به این قناعت رسیده اند که هر چه قدر از سیاست های پ.ک.ک بدور باشند آن قدر در امنیت اجتماعی و اقتصادی بسر خواهند برد.

در گذشته در ترکیه، پ.ک.ک به علت باورهای غلط و استدلال بی جا و تحلیل غیر واقعی از ماهیت اجتماعی کردها بر ان بود که جامعه را طبق ایده خود هدایت کند و گاهی برای اینکه نمی توانست تغییرات را انجام بدهد به زور و خشونت متوسل می شد و سبب قتل عامها شد و هزاران نفر بی گناه جانشان را از دست دادند.

اوضاع مردم در شمال سوریه در زیر سلطه پ ک ک و گروهای وابسته به ان خیلی اسفبار است. این در حالی است که سیاست اتکا بر گروهک پ ک ک در هر جا که باشد عامل بی امنیتی خواهد شد. حملات اخیر ترکیه در شمال سوریه به علت وجود پ ک ک و گروههای ان بود و این در حالی است که دولت ترکیه نهایت تلاشش این است که هر گروه وابسته به پ ک ک را نابود کند اما” حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که آزادی «عبدالله اوجالان» رئیس دربند گروهک تروریستی کارگران کردستان(PKK) برای آنان یک خواسته فوری است و تحقق آن را مهمترین وظیفه خود می‌دانند.”

حال می توان از این بیانیه خیلی چیزها نتیجه گرفت که ایا واقعا بیانیه ها در قندیل صادر و بنام PYD منتشر می شوند؟جان و مال مردم در شمال سوریه چه قدر برای پ ک ک ارزش دارد؟حال اینکه هر روز حملات هوایی در شهر ها و روستا ها به بهانه پ ک ک و اوجالان صورت می گیرد و شما بجای اینکه بهانه بدست ترکیه ندهید انها را تحریک می کنید؟

واضح است که پ.ک.ک با سیاست اشتباه خود بهانه به ترکیه می دهد که حمله کند. زیرا سیاست بر ایدئولوژی آپوییسم دیگر شکست خورده و پ.ک.ک چه اصراری بر ادامه آن دارد؟

پ ک ک و گروه های وابسته به ان بدنبال حفظ امنیت و ارمش مردم نیستد؛ بلکه از مردم کردستان بعنوان سپر سیاسی استفاده می کنند و هر چه قدر کردهای بی گناه کشته شوند انها بیانیه می دهند و وجودشان را نمایان می کنند و کشتن کردها برای گروهک پ ک ک و گروههای وابسته به ان بعنوان یک منبع تغذیه تبدیل شده است. زیرا ماهیت پ ک ک در ابتدای تاسیسش نیز بر کشتار و ترور اشخاص کرد تبار بود. ابتدا مردم کرد را با ترور و ترس مجبور کردن که با انها باشند. اما امروزه این سناریوها معنایش را از دست داده. زیرا کردها دیگر کردهای گذشته نیستند که فریب سیاست گروهک ها را بخورند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین