۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک تاریخ زنان کرد را تحریف کرده است

  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • ۷۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: عبدالله اوجالان و رابطه او با زنان و جایگاه او در قبال زنان موضوعی است که از جهات مختلف قابل بررسی است. تاکنون مطالعات و تحقیقات  بسیار کمی در مورد این موضوع انجام شده است که به اندازه کافی عمیق باشد و حقیقت موضوع را آشکار کند. چرا که در دسترسی به منابع نیز با مشکل مواجه هستیم.در مقاله پیش روکه در آن برخی اطلاعات گردآوری شده و آرشیوها و اطلاعات جمع آوری شده فهرست شده است تا با خوانندگان به اشتراک گذاشته شود تا اطلاعات تاریخی از بین نرود، نام ها فراموش نشود و وقایع پنهان نشود. زیرا مطالعه درک تاریخ اساساً مطالعه اسکن بایگانی، ایجاد آرشیو، مرتب سازی و تفسیر است.

آرشیو تاریخی در مورد پ.ک.ک پس از سال ۱۹۹۰ به طور خاص و دهه ۱۹۷۰ به طور کلی، بیشتر اطلاعات و آرشیوهایی که حقیقت اوجالان و پ.ک.ک را فاش می کند یا گم شده یا جعل شده است. تحریف حقایق در مورد زنان در PKK بسیار شبیه این است. در واقع، بسیاری از اطلاعات تاریخی توسط پ.ک.ک پنهان شده است. فرآیندهای تاریخی توسط پ‌ک‌ک به‌عنوان نوعی ساختار دینی-عرفانی که در راس آن اوجالان و مردگان متبرک می‌شوند، تخیل شده‌اند و به‌عنوان تاریخ زنان پ‌ک‌ک به مردم عرضه می‌شوند. هیچکس از داستان و سرنوشت اعدام شدگان، و زنانی که انتحار کرده اند  ، و زنانی که در خانه اوجالان ماندند و زنانی که فرشتگان اوجالان بودند، اطلاعی ندارد.

دولت ترکیه نیز گهگاه در مورد زندگی اوجالان با زنان و روندهایی که زنان در پ.ک.ک تجربه کرده اند می نویسد اما ورود انها به این موضوع عمیق نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه ای دارند . در این روایت‌ها «زنان پ‌ک‌ک به‌عنوان افراد فقیری معرفی می‌شوند که مدام مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند.» این نیز تا حدودی وقایع را در بر می گیرد و این سبک بیان زننده به سود پ.ک.ک تمام می شود.

هیچ یک از روش های بیان، حقیقت را بیان نمی کند. وقایع، افراد، آثار و نتایج را فاش نمیکند. بنابراین، جامعه کرد در واقع هیچ اطلاعات واقعی در این زمینه ندارد. مطالعه ما مبتنی بر روشن کردن این واقعیت است.

برای گردآوری این اطلاعات، با تقریباً ۱۱ زن که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ نزد اوجالان بودند، مصاحبه کردیم. علاوه بر این، تقریباً ۱۵ مرد برای جمع آوری اطلاعات در مورد برخی رویدادهای عمومی مصاحبه شدندکه همگی بر این واقف بودند که مورد تعرض و تجاوز جنسی رهبر پ ک ک و مدیران ارشد قرار گرفته اند . این اسامی به دلیل تهدید نمی خواستند نامشان فاش شود.

خلاصه گفتمان پ.ک.ک در مورد زنان چیست؟

اگر کسی درباره روابط اوجالان با زنان چیزی بنویسد، بلافاصله به او برچسب مامور، MİT و غیره می زنند. پس یا از اوجالان تعریف می کنید یا اصلا به این موضوع اشاره نمی کنید. تنها با پرسیدن این سوال که «چرا اوجالان با زنان در خانه های خود در دمشق زندگی می کرد؟» باعث می شود که پ.ک.ک شما را به عنوان دشمن معرفی کند. پ‌ک‌ک وقتی اسلام را در درس‌هایش توضیح می‌دهد، می‌گوید: « حضرت محمد با عایشه ۹ ساله ازدواج کرد، او منحرف بود» اما وقتی می‌گویید «چرا اوجالان زنان را به خانه‌اش راه می‌داد؟» تکفیر می‌شوید. بنابراین پ.ک.ک در مورد اوجالان و زنان سختگیرتر از مذهب است. او هرگز تردید، زیر سوال بردن یا در دستور کار قرار دادن رویکرد اوجالان در قبال زنان را نمی پذیرد.

خلاصه تاریخچه پ.ک.ک به این شرح است: «زنان کرد قبل از پ.ک.ک ارزشی برابر با حیوانات داشتند، هیچ جا نامی نداشتند، زنان بردگی بزرگی را تجربه می کردند. زنان کرد رستگاری را در پ.ک.ک دیدند، با شناختن اوجالان روشن فکر شدند و اوجالان زنان را نجات داد. اکنون فلسفه پ‌ک‌ک الگوی بزرگی برای جهان است.» بله، این خلاصه‌ای از گفتمان پ‌ک‌ک درباره زنان است.

این گفتمان جز تبلیغاتی بودن و عموماً پذیرفته شده بودن هیچ حقیقت تاریخی ندارد. زنان کرد همواره آزادی بیشتری نسبت به زنان دیگر در خاورمیانه داشته اند و باید قبول کنیم که تاریخ کردها مدیون زنانی هستند که فرهنگ شان را در طول سیر تاریخ  در برابر همه حملات و اسیمیلاسیونها حفظ کرده اند . همچنین مشخص است که زنان خیلی قبل از PKK وارد سیاست شده اند. اعضای پ ک ک اولین زنانی نیستند که اسلحه به دست می گیرند. زنان کرد حتی در شورش کوه آرارات مسلح به دست به سرهیلدان پیوستند و در کردستان عراق نیز ماشاهد زنان مبارز هستیم پ.ک.ک می خواهد همه چیز را با انکار تمام تاریخ کردهای گذشته در مبارزات زنان آغاز کند.

جمیل بایک: زنان رهبری را در شام دیوانه میکرد.

اساسی ترین موضوعی که پ.ک.ک روی آن حساس است، رابطه اوجالان با زنان است. ما فقط می دانیم که اوجالان با زنان در سه خانه  مجزا در دمشق زندگی می کرد و با انها در استخر شنا می کردند و زنانی که وارد استخر نمی شد با برجسب برده …مورد نکوهش قرار می گرفت و مفهوم ازادی در استخر با رهبری معنا پیدا می کرد  و این زنان هر از گاهی تغییر می کردند. همه داده ها نشان می دهد که رابطه اوجالان با این زنان فراتر از یک دوستی تجاری عادی است. اما پ‌ک‌ک حتی به گفتن این حرف واکنش نشان می‌دهد. البته اینطور نیست. اول از همه، رهبران پ.ک.ک جمیل بایک، رضا آلتون، علی حیدر کیتان و دوران کالکان به خوبی می دانند که اوجالان چگونه با زنان زندگی می کرد.

در سال ۲۰۰۰، پس از سفر اوجالان به ترکیه، جمیل بایک به اطرافیان نزدیک خود گفت: “زنان رهبری  را دیوانه کرده بود و رهبری نیز  زنان را شیفته خود کرده بود و زنان دیوانه او شده بودند .” در واقع شورای رهبری و دوستان اولیه اوجالان  به خوبی می دانستند که اوجالان چگونه با زنان زندگی می کند و چگونه اوجالان از زنان درون سازمان استفاده می کند.جمیل بایک خود پس از رفتن اوجالان به امرالی یعنی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ با زنان اوجالان اعلام جنگ کرد.  عده ای از زنان اوجالان  فرار کردند  و انهایی که نیز ماندند  تسلیم جمیل بایک شدند و بعلت بهانه های امنیتی محافظ جمیل بایک شدند که هشت دختر (یکی بعنوان پرستار)همیشه پیش جمیل بایک هستند و از او مراقبت میکنند انها حلقه اولیه دور جمیل بایک هستند اما  پسران در درجه دوم هستند.

و همانند اوجالان ،جمیل بایک از زنان سو استفاده می کند عملکرد جمیل بایک نسبت با زنان همانند اوجالان است که چه طور زنان در خانه های شام همه کارهای اوجالان را ترتیب می دادند امروز در قتدیل زنان و دختران کرد نیز همه کارهای جمیل بایک را ترتیب می دهند از ماساژ گرفته تا لباس شستن غذا پختن اماده کردن حمام ….وهمه کارهای  جمیل بایک را دختران انجام می دهد. در واقع در می یابیم که پ.ک.ک با همه تاریخ جعلی اش بستری برای تجاوز به زنان تبدیل شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین