۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به انحراف کشاندن نوروز توسط پ.ک.ک و پژاک

  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • ۸۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: هرساله با فرا رسیدن عید نوروزگروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک با صدور بیانیه های متعدد وبی ربط درصدد هستند تا جشن های نوروزی را به انحراف بکشانند.

مفهوم جشن نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.خاستگاه نوروز در ایران باستان است و در مناطق وسیعی در آسیا و دیگر نقاط جهان جشن گرفته می‌شود. زمان برگزاری نوروز، اعتدال بهاری و در آغاز فصل بهار است.

نوروز در برخی از کشورها یعنی روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، سوریه، اقلیم کُردستان عراق ، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن را برپا می‌کنند.

نوروز به عنوان یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی در منطقه به ارث رسیده‌است و با رنگ و انگ ویژه، شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن به عنوان نماد پیوند دهنده افراد و اقوام ایرانی و ملت ایران یاد می‌شود. ایرانیان نوروز را آغازگر رستاخیز طبیعت، گاه رویش و زایش باغ و بوستان می‌دانند و بر این باور هستند که در نوروز، همزمان با طبیعت، باید روزگار نو و جدیدی را با روان و نگرش نو، در تن‌پوش تازه‌ای آغاز کنند.

جشن نوروز با تحویل سال یا لحظه برابری اعتدال بهاری آغاز می‌شود؛ لحظه‌ای که خورشید در سیر ظاهری خود در ابتدای برج حمل، از استوای زمین گذشته و برابری روز و شب رخ می‌دهد

اما گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک از جشن نوروز سوء استفاده می کنند و به آن رنگی سیاسی می دهند و در واقع برای جبران شکست های خود آن را به نفع خود مصادره می نمایند. همچنانکه در سیر تاریخ مشخص شده  است جشن نوروز تنها مختص به کردها نیست بلکه همه ملتها و اقوام آن را جشن می گیرند درحالیکه این گروهک تروریستی با به انحراف کشاندن نوروز و درهم آمیختن آن با مسائل مربوط به پ.ک.ک و پژاک که ازقضا هیچ اهمیتی ندارد، چهره جشن نوروز را به زشتی به تصویر می کشند.

جشن نوروز در واقع جشنی برای پیوند فرهنگ قومیت هاست و نقشی مانند پل ارتباطی بین اقوام منطقه را داراست، اما پ.ک.ک و پژاک در صدد برهم زدن این روابط دیرینه است و می خواهد چهره صلح آمیز جشن نوروز را به خشونت و انتقام تبدیل کنند؛ همانطور که در سال های گذشته در تجمعات مربوط به عید نوروز، این جشن به خشونت کشیده شده و حوادث تلخی را رقم زده است.

سیاسی کردن جشن ها و مناسبت ها که در گذشته که  نیز شاهد بودیم تنها به کام گروهک های تروریستی است و گرنه آن ها با معنا و مفهوم این مناسبت ها هیچ آمیختگی ندارند و تنها بدنبال تروریزه کردن جشن ها و مناسبتها هستند و در یک کلام می خواهند از “آب گل آلود ماهی صید کنند “.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین