۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • پ.ک.ک؛ سازمانی که بدون توجه به نوزادان، کودکان، زنان یا سالمندان قتل عام های وحشیانه را انجام می دهد

پ.ک.ک؛ سازمانی که بدون توجه به نوزادان، کودکان، زنان یا سالمندان قتل عام های وحشیانه را انجام می دهد

  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
  • ۹۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : گروهک تروریستی پ.ک.ک که از بدو تأسیس تاکنون دست به کشتارهای بسیاری زده است، گاه مردم ستمدیده را بدون توجه به کودکان، زنان و سالمندان به طور دسته جمعی در میادین روستاها قتل عام می کرد. و گاهی تا آنجا پیش می رفت که در مساجد قتل عام می کرد و نشان می داد که چه سازمان وحشیانه ای است.

قتل عام هایی که پ ک ک از دهه ۱۹۸۰ انجام داد از حافظه پاک نشده است. پ ک ک که در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد، اولین حملات خود را در ۱۵ اوت ۱۹۸۴ در نواحی ایروه و شمدینلی حکاری در سیرت انجام داد. آن حمله آغاز دورانی در ترکیه بود.

هدف نگرفتن پ.ک.ک در حملات خود به مردم و کشتار کودکان و زنان در این حملات، هزاران خانواده را به طور غیرقابل توصیفی متضرر کرد.

در اینجا چند نمونه از کشتارهای پ.ک.ک آورده شده است:

قتل عام اورتباگ

در ۲۲ ژانویه ۱۹۸۷، در حمله پ‌ک‌ک به یک خانه عروسی در روستای اورتباغ از توابع اولودره شیرناک، ۸ روستایی از جمله ۲ کودک و ۴ زن کشته شدند.

اعضای پ ک ک که به پشت بام عروسی رفته بودند با نارنجک دستی به مردم حاضر در مراسم عروسی حمله کردند و کشتار وحشیانه ای انجام دادند.

۱۵ نفر از قتل عام جان سالم به در بردند که در آن ۸ نفر با جراحات جان باختند. رسانه‌های پ‌ک‌ک می‌خواستند این حمله را با بیان اینکه کودکان و زنان کشته شده خانواده‌های پاسداران روستا بودند، توجیه کنند.

قتل عام دهکده باشیورت (زاکسوران) روستای افلر (Gündikêporti).

در ۲۳ ژانویه ۱۹۸۷، پ ک ک ۱۰ غیرنظامی را در منطقه میدیات ماردین کشت.

امینه آکچای که ۴ فرزند و همسرش را در این حمله از دست داده است، گفت: “آنها همسر و ۴ فرزندم را بدون رحم در مقابل چشمانم کشتند. من به دلیل اینکه در زمان حادثه بیرون از خانه بودم، فرار کردم. نارنجک دستی انداخت بعد دیدم خانه ام را اسکن می کنند بزرگ ترین بچه ام ۷ ساله بود دخترانم یک و نیم ساله بودند ۳ و ۶ ساله بودند به من دردی دادند بچه، خدا آنها را هم بکشد، امیدوارم آنها هم درد مرگ را تجربه کنند.» گفت.

قتل عام روستای پینارجیک

در ۲۰ ژوئن ۱۹۸۷، پ‌ک‌ک به روستای پینارجیک در منطقه اومرلی ماردین یورش برد و در مجموع ۳۰ نفر از جمله ۱۶ کودک، ۶ زن و ۸ مرد را کشت.

شیهموس یاووز که همسر، ۵ فرزند، ۲ خواهر و برادر و برادرزاده خود را در این حمله از دست داده است، گفت: شامگاه ۲۰ ژوئن ۱۹۸۷ اعضای پ.ک.ک از ۳ طرف به روستا حمله کردند. یاووز با بیان اینکه در آن زمان پاسدار روستا بود، گفت: وقتی گلوله ما تمام شد وارد روستا شدند و ۳۰ نفر از جمله همسر و فرزندانم را کشتند. گفت.

قتل عام روستای یووالی (Anıklı) روستای هارابرک

در ۸ جولای ۱۹۸۷، اعضای پ ک ک به دهکده هارابرک روستای یووالی (آنیکلی) در ناحیه میدیات ماردین حمله کردند و ۹ نفر از جمله ۷ کودک و ۲ زن را از یک خانواده کشتند.

همزمان گروه دیگری از پ.ک.ک به روستای پچنک در ۲۰ دقیقه دورتر از روستای یووالی یورش بردند و ۱۶ نفر را بدون اینکه زنان و کودکان را از هم جدا کنند تیراندازی کردند.

پس از کشتار در روستای یووالی، مینی‌بوس حاوی اهالی روستا که برای ابراز همدردی به روستا رفته بودند، بر اثر مین گذاری توسط اعضای پ‌ک‌ک در جاده یووالی – میدیات منفجر شد. ۳ نفر کشته و ۱۳ نفر مجروح شدند.

پ.ک.ک مسئولیت این قتل عام را در شماره ژوئیه ۱۹۸۷ نشریه خود به نام سرخودبون به عهده گرفت.

قتل عام دهکده چیفتاوک

در ۲۱ سپتامبر ۱۹۸۷، اعضای پ‌ک‌ک با یورش به روستای Çiftekavak روستای Güneyce در شیرناک، ۱۱ نفر از جمله ۲ زن باردار و ۴ کودک را کشتند و ۲ نفر را به شدت مجروح کردند.

حوالی ساعت ۲۱ شب، یک گروه ۲۵ نفره از پ.ک.ک که به دهکده ۳ خانواری Çiftekavak در ۸ کیلومتری روستای Güneyce در شیرناک آمده بودند، ابتدا به سمت سه خانه متعلق به رفات گونگور نارنجک دستی پرتاب کردند. سپس وارد خانه ها شد و با اسلحه خودکار بر سر افراد داخل گلوله بارید.

دختری به نام هوری گونگور که از این یورش سالم جان سالم به در برد، گفت: «ابتدا چند مرد وارد خانه ما شدند، اسلحه در دست داشتند. از پدرم پرسیدم پسرت احمد کجاست، چرا او را به او نمی‌دهی. ما؟ پرسیدند، بعد فریاد زدند و به سمت ما تیراندازی کردند. مادرم، پدرم، عمویم، پدربزرگم مردند، بعد رفتند، بعد سربازها آمدند.» از عبارات استفاده کرد

پ.ک.ک نیز در شماره سپتامبر ۱۹۸۷ نشریه خود به نام سرخودبون مسئولیت این کشتار را بر عهده گرفت.

قتل عام Yağızoymak

در ۲۸ مارس ۱۹۸۸، اعضای پ‌ک‌ک به روستای یاغی‌زویماک در شرناک حمله کردند.

این بار هدف آنها چوپانان روستا بودند. اعضای پ‌ک‌ک ۹ چوپان را خفه کردند.

در بیانیه این سازمان ادعا شده است که چوپانان به دلیل پاسدار بودن کشته شده اند.

کشتار روستای بهمن

در ۹ می ۱۹۸۸، اعضای پ ک ک به روستای بهمنین روستای تاش در ولسوالی نصیبین یورش بردند و ۱۱ نفر از جمله ۸ کودک و ۲ زن از یک خانواده را کشتند.

اسامی جان باختگان حادثه کشته شدن افراد یک خانواده به شرح زیر است: عایشه چلیک (۲ ماه)، فکریه چلیک (۲)، نارین چلیک (۳)، فادیمه چلیک (۵)، مسلمه (Müslüme). چلیک (۷)، نیازی چلیک (۹)، عبدالرحیم چلیک (۱۲)، زیور چلیک (۱۵)، حتیجه چلیک (۳۵)، عبدالکریم چلیک (۴۷) و فریده بوزکورت (۴۰).

قتل عام روستای ایکیاکا (Satê).

یکی از قتل‌عام‌های متعددی که پ‌ک‌ک علیه مردم کرد در شرق و جنوب شرق انجام داد، در ۲۴ نوامبر ۱۹۸۹ در روستای İkiyaka (Satê) در منطقه Yüksekova در هاکاری رخ داد.

بچه الیف که در کشتار پ‌ک‌ک جان خود را از دست داد، یک سال هم نداشت. مصطفی ۲ ساله، حلیمه ۴ ساله، رفعت ۳ ساله و جبرئیل ۵ ساله بودند. ۲۸ نفر بدون توجه به کودکان، سالمندان، نوزادان و زنان به طرز وحشیانه ای به قتل رسیدند.

وقتی هوا تاریک شد، اعضای پ ک ک به روستا نفوذ کردند و ابتدا چوپانان کمال دوغان، مهمت رشیت آیکوت، عبدالرحمن گزگینجی، مهمت کربیش و اکرم بوز را که در حال چرای گوسفندان بودند، گرفتند. در حمله ای که پ ک ک در شامگاه ۲۴ نوامبر انجام داد، ابتدا راکت انداز و نارنجک دستی به خانه خانواده آیکوت پرتاب شد. پس از اسکن خانه با اسلحه های خودکار، زنان و کودکان دور هم جمع شدند و با شلیک وحشیانه به قتل رسیدند. ۳۰۰ گوسفند متعلق به خانواده های Aykut و Boz که در کشتار İkiyaka هدف قرار گرفتند نیز توسط PKK با خود بردند.

قتل عام آنلاین

گروهی از اعضای پ‌ک‌ک که بنا بر گزارش‌ها ۵۰ ساله است، حوالی ساعت ۲۳:۰۰ شب ۱۰ تا ۱۱ ژوئن به روستای چوریملی در ناحیه گوچلوکوناک شیرناک یورش بردند.

اعضای پ.ک.ک چاوریملی، روستای باهاتین آکتوغ را که رئیس محیط بان بود و در منطقه به «بهاتین آغا» معروف بود، محاصره کردند.

درگیری بین محافظان روستا و اعضای پ.ک.ک روی داد که حدود دو ساعت به طول انجامید. در همین حال، گروهی از اعضای پ‌ک‌ک با بمب‌های آتش‌زا و راکت‌انداز به خانه‌های نگهبانی روستایی از پیش تعیین‌شده حمله کردند.

۲۷ نفر که اکثراً زن و کودک بودند در خانه های نگهبانی در آتش سوختند. گفته شد ۴ نفر از کشته شدگان پاسدار روستا هستند. در حالی که در این حمله ۶ نفر از اهالی روستا مجروح شدند، یک نفر از اعضای پ‌ک‌ک بر اثر آتش گشوده شده توسط محافظان روستا کشته شد. Sait 5 ساله و Selahattin Kayra 3 ساله، Hatice Kayra، Halime Kayra، Hürmiye Kayra، Hacı Öner و Sait Öner که در این حمله مجروح شده بودند، در بیمارستان دولتی سیرت مداوا شدند. با وجود تمام مداخلات، سایت کایرا نتوانست نجات پیدا کند.

قتل عام پازارجیک و چاغلایانسریت

در ۱۴ ژوئیه ۱۹۹۱، شبه نظامیان پ ک ک به روستاهای Pazarcık و Çağlayancerit در Kahramanmaraş یورش بردند و ۹ نفر را با سوزاندن آنها کشتند.

اجساد ۹ نفر از جمله زنان و کودکان که در کشتاری که در آن از سلاح های خودکار و بمب استفاده شده بود جان خود را از دست دادند، بعداً به آتش کشیده شد.

سرخودوب، ارگان رسانه ای مرکزی پ.ک.ک، “جاسوسی و اطلاع رسانی” را دلیل این قتل عنوان کرد. لیست این افراد که برای ارعاب و ظلم کشته شده اند بدون هیچ تردیدی در رسانه های مذکور منتشر شد.

کشتار روستای سوتلو

در ۱۱ ژوئن ۱۹۹۲، پ.ک.ک یک مینی بوس را در منطقه تاتوان بیتلیس متوقف کرد و ۱۳ نفر را که از خودرو پیاده شدند با تیراندازی کشتند.

زمیرهان ایشیک، یکی از اهالی روستای کوکارسو که برادرش را در این حمله از دست داد، یادآور شد که ۱۳ نفر از جمله برادرش در سال ۱۹۹۲ در اواخر عصر در روستای سوتلو به قتل رسیدند. ایشیک با بیان اینکه پس از اطلاع به محل حادثه رفتند و دیدند ۱۳ نفر با کشته شدن برادرشان صف کشیده بودند، گفت: در ۱۱ ژوئن ۱۹۹۲ برادرم با مینی بوس خود مسافران را به روستای سوتلو برد که برادرم را کشتند و مسافران شب را اسکن کردند برادرم برای مرخصی عید قربان به روستا آمد این حادثه در حالی رخ داد که اهالی دهکده در غروب عید مسافران خود را به روستا می بردند پس از مردم در روستای گزارش شده شب ماجرا را شنیدیم گفتند ۱۳ نفر کشته شدند روز حادثه خارج از استان بودم وقتی برادر دیگرم به آنجا رفت ماشین روشن بود و چراغ ها روشن بود برادرم و مسافران را از مینی بوس پیاده کرد و همه را یک کیلومتر جلوتر برد و صف کشیدند و کشتند همه اهل آن روستا نبودند، یک چوپان اهل سیرت، یک امام جماعت از گورویماک، هیزان و متکیلیس بود. هیچ کدامشان را زنده نگذاشتند».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین