۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پیش قدم شدن پ.ک.ک برای گفتگو و سازش با بارزانی

پیش قدم شدن پ.ک.ک برای گفتگو و سازش با بارزانی

  • ۴ خرداد ۱۳۹۳
  • ۲۳۷ بازدید
  • ۰

نمایندگان وابسته به پ.ک.ک در آنکارا با حزب دموکرات کردستان عراق دیدار کرده و خواهان گفتگو برای رفع اختلافات موجود شدند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : طی هفته های اخیر، تنش و اختلاف بین پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به نقطه ی اوج خود رسیده است. تنها چند روز پس از آن که حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه به عنوان یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک شش تن از سیاست مداران کُرد نزدیک به بارزانی را از شمال سوریه بیرون کرد، نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق نیزهشت نهاد وابسته به پ.ک.ک را در شهرهای اربیل، زاخو و دهوک تعطیل کرده و حزب دموکرات با صدور بیانیه ای، پ.ک.ک را به تجارت مواد مخدر و تفرقه اندازی میان کردها متهم کرد.
اما امروز از آنکارا خبر رسید که ملکیه بیرتانه از نمایندگان نزدیک به پ.ک.ک به همراه هیاتی از دیگر نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در آنکارا به ساختمان دفتر نمایندگی حزب دموکرات کردستان عراق رفته و با نمایندگان بارزانی دیدار کرده است. بیرتانه به خبرنگاران گفت:«ما امیدواریم که اختلافات موجود هر چه زودتر حل شوند و کردها بتوانند از همه ی ظرفیت های خود برای کار و فعالیت جمعی استفاده کنند».
در همین حال مصطفی کاراسو از اعضای شورای رهبری پ.ک.ک و از موسسین این حزب که به عنوان یکی از سران مهم علوی پ.ک.ک شناخته می شود، در گفتگو با رزونامه ی اوزگور گوندم، با ارائه ی یک تحلیل نرم و منعطف، به این موضوع اشاره کرد که پ.ک.ک خواهان گفتگو برای حل مشکلات و اختلافات است.
کاراسو همچنین بر این موضوع تاکید کرد که ممکن است برخی مسائل، حزب دموکرات کردستان عراق را ناراحت کرده باشد، اما قرار نیست چنین مساله ای با تعطیل کردن دفاتر نهادهای سیاسی، پاسخ داده شود.
آگاهان سیاسی بر این باورند که گذشته از اختلافات دیرینه ی ایدئولوژیک و فکری بین پ.ک.ک و بارزانی که در دهه ی نود بارها منجر به جنگ مسلحانه شده، طی چند سال گذشته مساله ای به نام چند و چون تقسیم قدرت در شمال سوریه نیز به یک مساله و معضل جدی تبدیل شده و رقابت بر سر کنترل مناطق کردنشین سوریه موجب آن شد که در سال ۲۰۱۳ نشست چندجانبه ی موسوم به کنگره ی ملی کُرد در اربیل برگزار نشود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین