۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پیروزی کردهای مخالف دولت در دو شهر کردنشین ترکیه

پیروزی کردهای مخالف دولت در دو شهر کردنشین ترکیه

  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
  • ۱۹۳ بازدید
  • ۰

نامزدهای نزدیک وابسته به پ.ک.ک در دو شهر آگری و نورشین، با غلبه بر نامزدهای حزب عدالت و توسعه به پیروزی دست یافتند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از شبکه ی تلویزیونی CNNturk امروز در ۱۴ شهر ترکیه، که انتخابات سی مارس در این شهرها ابطال شده بود، یک بار دیگر مردم به پای صندوق های رای رفته و به نامزدهای خود رای دادند. بر اساس آمارهایی که از دقایقی پیش منتشر شده، نامزدهای نزدیک وابسته به پ.ک.ک در دو شهر آگری و نورشین، با غلبه بر نامزدهای حزب عدالت و توسعه به پیروزی دست یافتند.
سرّی ساکک نماینده ی شهر کردنشین موش در مجلس ملی ترکیه و نامزد وابسته به پ.ک.ک در آگری با کسب ۵۱ درصد آرا، به پیروزی رسید و نامزد عضو حزب عدالت و توسعه در این شهر، ۴۷ درصد از آرای مردم را به دست آورد. آرای سری ساکک نسبت به انتخابات سی مارس با افزایش ۴ درصدی روبرو شد که بنا به نظر تحلیل گران سیاسی ترکیه، این امر چهار دلیل عمده دارد: نخست؛ بیعت یکی از عشایر مهم کُرد آگری با حزب صلح و دموکراسی به نام عشیره ی . دوم؛ کاهش آرای دو حزب حرکت ملی و سعادت نسبت به دوره ی پیشین. سوم؛ عدم حضور نامزدهای عضو سه حزب اسلام گرای مطالبه ی آزاد، حق و آزادی و جمهوری خلق در انتخابات امروز. چهارم؛ سخنرانی های تبلیغاتی آتشین لیلا زانا و صلاح الدین دمیرتاش.
از دیگر سو در شهر کوچک نورشین در استان بتلیس نیز مهمت امین اوزکان نامزد نزدیک به پ.ک.ک، با اختلاف ۱۲۵۵ رای نامزد عضو حزب عدالت و توسعه را شکست داد.
سرّی ساکک از سال ۱۹۹۱وارد دنیای سیاست شده و همراه با احمد ترک، مام جلال طالبانی و خطیب دجله، در دوران ریاست جمهوری تورگوت اوزال نقش مهمی در مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک داشته است. ساکک همراه با اورهان دوغان، احمد ترک، لیلا زانا و چند سیاست مدار دیگر، زندانی شد و چند سال از عمر خود را پشت میله های زندان گذراند. وی برادر شمدین ساکک با نام مستعار پارماک سز زکی است که روزگاری مرد شماره دو پ.ک.ک به شمار می آمد و چند ماه پیش از دستگیری عبدالله اوجالان، در یک عملیات کماندویی در اقلیم کردستان عراق و در مسیر اربیل به اسارت نیروهای ترکیه درآمد. وی در حال حاضر زندانی است و طی سالیان اخیر سه کتاب علیه پ.ک.ک و افکار اوجالان نوشته است و سرّی ساکک اعلام کرده که او را برادر خود نمی داند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین