۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرونده ویژه: بررسی کودک ربایی های پ.ک.ک در شمال سوریه (۵)

  • ۷ شهریور ۱۴۰۲
  • ۶۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی‌تاوان : استخدام کودکان سوالات حقوقی را در رابطه با طبقه بندی آن ایجاد می کند. بر اساس توصیه های حقوقی سازمان “سوری ها برای حقیقت و عدالت”، استخدام کودکان زیر ۱۵ سال به عنوان جنایت جنگی طبقه بندی می شود. استخدام کودکان ۱۵ تا ۱۸ ساله نقض قوانین بین المللی تلقی می شود، زیرا پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک گروه های مسلح را از استخدام کودکان زیر ۱۸ سال منع می کند. تلاش های جهانی برای جرم انگاری این عمل در حال انجام است.

بر اساس بند ۲۶ بند (ب) ماده ۸ اساسنامه رم دادگاه کیفری بین المللی، به خدمت گرفتن یا به خدمت گرفتن کودکان زیر پانزده سال در نیروهای مسلح ملی یا شرکت فعال آنها در مخاصمات جنایت جنگی تلقی می شود. . این ماده بر اهمیت حفاظت از کودکان در برابر وحشت جنگ تأکید می کند و بر لزوم پاسخگویی به کسانی که در مناطق درگیری استثمار می کنند و جان آنها را به خطر می اندازند، تأکید می کند.

فاروق حاجی مصطفی، مدیر سازمان توسعه دموکراتیک و رسانه های “برچاو” استخدام کودکان در سن ۹ سالگی را تکذیب کرد اما حضور جوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله را تایید کرد. مصطفی با توجه به اینکه بحث در مورد سنین پایین تر به عنوان استثمار سیاسی است، چنین ادعاهایی را رد کرد. .

با این حال، اظهارات مصطفی با یافته های مستند «سوری ها برای حقیقت و عدالت» در تضاد است. این تحقیقات مواردی مانند ربوده شدن ابراهیم شوقی یوسف (۹) و محمد شوقی یوسف (۱۰) از محله شیخ مقصود حلب را برای سربازی اجباری توسط جوانان انقلابی در ماه مه ۲۰۲۲ کشف کرد. فشار رسانه ای منجر به آزادی آنها پس از یک روز شد. مورد دیگر مربوط به ربودن لورین خالد حسین ۱۳ ساله اهل قامشلی بود که مجبور به استخدام در صفوف نیروهای SDF شد.

این حوادث مجزا نیستند، زیرا ده ها کودک زیر ۱۵ سال در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به استخدام درآمده اند. فعالیت ها، با تاکید بر اینکه جایگاه آنها باید در مدارس و دانشگاه ها باشد.

نقض توافقنامه سازمان ملل: SDF تعهد به پایان دادن به استخدام کودکان را نقض می کند

در یک تحول مهم در ژوئن ۲۰۱۹، نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) و سازمان ملل متحد برای توقف و جلوگیری از استخدام کودکان زیر هجده سال به توافق رسیدند. این طرح عملی که به امضای سرلشکر مظلوم عبدی از نیروهای دموکراتیک سوریه و ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه دبیرکل در امور کودکان و درگیری های مسلحانه رسید، در مقر سازمان ملل متحد انجام شد.

این توافق با گنجاندن «یگان‌های حفاظت خلق»، جناحی که تحت فرماندهی نیروهای SDF عمل می‌کند، در گزارش سالانه دبیرکل درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه به دلیل مشارکت آنها در استخدام و استقرار کودکان سرباز ایجاد شد. به عنوان بخشی از این طرح، SDF متعهد به توقف و جلوگیری از استخدام و استفاده از کودکان، اطمینان از اخراج کودکان سرباز فعلی در صفوف خود، و اجرای اقدامات برای جلوگیری و رسیدگی به موارد آتی استخدام کودکان است.

مظلوم عبدی، رهبر «SDF» و ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه دبیرکل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، در جریان امضای برنامه اقدام برای پایان دادن به و جلوگیری از استخدام کودکان در مقر سازمان ملل در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۹٫ وب سایت رسمی نیروهای سوریه دموکراتیک)

آدم ربایی ها و استخدام ها ادامه دارند: تحقیقات روند نگران کننده را نشان می دهد.

تحقیقات جامعی که توسط «سوریه اندیکاتور» با همکاری سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر انجام شده است، واقعیت ناراحت‌کننده‌ای را آشکار کرده است: ربودن و استخدام مداوم دختران و پسران جوان توسط جنبش جوانان انقلابی (جوآن شورشکار)، با مجوز اداره خودمختار. قدرت.

پرونده‌های اخیر که با تلاش‌های مشترک تحقیقات و سازمان «سوری‌ها برای حقیقت و عدالت» آشکار شده‌اند، مربوط به هله د. (۱۵ ساله) و محمد ح. (۱۴ ساله) است که هر دو توسط جوانان انقلابی در شیخ مقصود حلب ربوده شده‌اند. محله به ترتیب در ۱۸ ژانویه و ۲۸ فوریه ۲۰۲۳٫

شهادت‌های جمع‌آوری‌شده از مناطق مختلف تحت اداره خودمختار نشان‌دهنده رویکرد سیستماتیک به این آدم‌ربایی‌ها است. این تحقیقات، با مصاحبه با خانواده‌ها و بستگان ۲۰ قربانی بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، به حساب‌های آنها با داده‌های به‌دست‌آمده از سوری‌ها برای حقیقت و عدالت ارجاع داد و روش‌شناسی پشت این موارد ربودن و استخدام را تأیید کرد.

به طرز تکان دهنده ای، تحقیقات استخدام ۵۵ دختر زیر سن قانونی و ۴۲ پسر را طی دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ ثبت کرده است، که تعداد کل کودکان استخدام شده را به ۹۷ می رساند. ربوده شدگان، در حالی که مردان ۴۳٫۳٪ هستند.

این عملیات‌ها که به‌عنوان جذب، فریب یا حتی «ربودن» توسط افراد آسیب‌دیده توصیف می‌شوند، در مناطق و شهرهای مختلف تحت کنترل اداره خودمختار کرد و شاخه نظامی آن، نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) گزارش شده‌اند. ماهیت مداوم این حوادث نیازمند توجه و اقدام فوری برای حفظ حقوق و رفاه این کودکان آسیب پذیر است.

 

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین