۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزارت خارجه عراق: پ‌ک‌ک میراث «تراژیک» از رژیم بعث است

  • ۳ مرداد ۱۴۰۱
  • ۲۱۰ بازدید
  • ۰

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اواخر روز جمعه به رووداو گفت که گروه تروریستی (پ‌ک‌ک) میراثی «تراژیک» از صدام حسین دیکتاتور سابق عراق است و افزود که گروه کردی موضوعی «وارداتی» از ترکیه است.

به گزارش انجمن بی تاوان، روز چهارشنبه در یک گلوله باران در زاخو، استان دهوک، ۹ گردشگر عرب از استان های مرکزی و جنوبی عراق کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند. بغداد و اربیل ارتش ترکیه را مسئول این حمله مرگبار می دانند در حالی که آنکارا دخالت خود را رد کرده است. این حادثه در روستای پرخ رخ داد که سال ها شاهد درگیری بین ترکیه و پ ک ک بوده است. این حمله مرگبار باعث ایجاد اختلاف دیپلماتیک بین هر دو کشور همسایه شده است.

ترکیه مدعی است که پ ک ک یک سازمان “تروریستی” است و امنیت ملی این کشور را از داخل عراق تهدید می کند. احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اواخر روز جمعه به نونار فاتح گفت که گروه کرد از زمان فروپاشی رژیم بعث در سال ۲۰۰۳ به درد سر برای دولت های عراق تبدیل شده است.

صحاف با بیان اینکه پ‌ک‌ک یک موضوع «وارداتی» از ترکیه است، گفت: «پ‌ک‌ک یکی از میراث‌های سنگین و غم‌انگیز به جا مانده از رژیم سرنگون‌شده بعث است و مشکلات تاریخی پس از سال ۲۰۰۳ در نظام دموکراتیک انباشته شده است».

پ ک ک در سال ۱۹۷۸ با هدف اعلام شده مبارزه برای افزایش حقوق کردها در ترکیه تاسیس شد. در اوایل دهه هشتاد، این حزب با حزب دموکرات کردستان (KDP) مستقر در عراق توافق کرد تا برخی از نیروهای خود را به منطقه کردستان کنونی منتقل کند. با این حال، حزب دمکرات کردستان که هنوز بر منطقه حکومت می کند، اکنون روابط خاردار با پ.ک.ک و روابط قوی با آنکارا دارد. هر دو حزب کرد سال‌ها در دهه نود بر سر کنترل زمین در منطقه جنگیدند.

ترکیه از دهه نود تاکنون ده ها عملیات نظامی ضد پ ک ک در داخل اقلیم کردستان انجام داده است. توافق‌هایی بین آنکارا و بغداد گزارش شده است که به ارتش ترکیه اجازه می‌دهد عملیات نظامی در داخل عراق انجام دهد.

سخنگوی عراقی به رووداو گفت که هرگز توافقی بین دو کشور بر سر پ ک ک صورت نگرفته است.

صحاف با بیان اینکه آنکارا هرگز به این موضوع پایبند نبوده است، گفت: «هرگز توافقی وجود نداشت، اما صورتجلسه یک جلسه دوجانبه که در آن تصمیم گرفته شد اگر ترکیه می‌خواهد اقدام نظامی انجام دهد، باید هر بار از دولت عراق بخواهد». با این.

وی همچنین تصریح کرد: هیچ یک از دولت‌های عراق که پس از سال ۲۰۰۳ تشکیل شده‌اند، چنین تصمیمی از سوی رژیم حسین و دولت ترکیه به رسمیت شناخته نشده‌اند، زیرا این تصمیم حاکمیت عراق را نقض می‌کند و به امنیت و ثبات آن لطمه می‌زند.

نیروهای وابسته به پ‌ک‌ک که سال‌ها پس از حملات دولت اسلامی (داعش) در سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از مرکز ایزدی‌ها در شنگال را کنترل کرده‌اند، از روابط خوبی با نیروهای حشد الشعبی برخوردار بوده‌اند اما با آنها درگیر شده‌اند. ارتش عراق چندین بار بر سر کنترل زمینی.

بغداد و اربیل در سال ۲۰۲۰ توافقنامه ای برای اخراج نیروهای وابسته به پ.ک.ک در شنگال و “عادی سازی” اوضاع در آنجا دارند اما این نیروها از ترک شهر خودداری کرده اند.

دولت اقلیم کردستان (KRG) نیز پ‌ک‌ک را به ایجاد مشکلاتی برای منطقه از جمله کشتار نیروهای پیشمرگه و دادن بهانه به ترکیه برای حمله به مناطق مرزی متهم کرده است. در سال های اخیر بیش از صد غیرنظامی بر اثر بمباران ترکیه در این مناطق کشته شده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین