۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نامه سه نماینده کُرد مجلس خطاب به دبیر کل سازمان ملل

نامه سه نماینده کُرد مجلس خطاب به دبیر کل سازمان ملل

  • ۲۶ مهر ۱۳۹۳
  • ۲۹۹ بازدید
  • ۰

سه تن از نمایندگان کرد مجلس خطاب به دبیرکل سازمان ملل خواستار مقابله با داعش شدند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از سایت شنوباس “عبدالکریم حسین‌زاده”نماینده نقده و اشنویه، “حامد قادرمرزی” نماینده مردم قروه و دهگلان و “عابد فتاحی”نماینده ارومیه از نمایندگان کُرد و اهل سنت در نامه‌ای سرگشاده به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان‌ملل خواستار برخورد هرچه‌سریع‌تر با پدیده داعش و همراهی با مردم بیگناه شدند.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب آقای بان‌کی‌مون، با امید پیشبرد امور جهان در مسیری که مبنای آن صلح جهانی و همه‌گیر باشد – صلحی که به‌خاطر آن در طی تاریخ بشری، انسان‌های زیادی جان خویش را از دست داده‌اند تلاش شما برای ارج‌نهادن و پاسداشت این‌همه خون ریخته‌شده در راه صلح و آرامش بشری، وظیفه شما را در راستای تثبیت آن صدچندان می‌کند. جهان کنونی جهان درگیری‌هایی است که بشر از پرداختن به آنها شرمسار می‌شود و در یأس فلسفی عمیقی فرومی‌رود و به‌جد هیچ مکتب فلسفی نیز نمی‌تواند این حد از خشونت را توجیه کند.

ایراد اساسی دنیای کنونی آن است که بشر تنها در مقام سخن در پی حل مشکلات عظیمی است که خود سبب‌ساز آن بوده و عجیب‏تر آنکه قسمت اعظمی از جهان در مقابل این خشونت‌ها نه‌تنها واکنشی نشان نمی‌دهد که در سکوت مطلق فرومی‌رود و در این بین حرکت ترکیه در سرکوب مردمانش که انتظار حمایت کشورشان از مظلومان جهان را دارند تاسف‌برانگیز بوده و در همان حال نیز باید قدردان کشورهایی چون جمهوری‌اسلامی‌ایران بود که در عمل سعی خویش را در دفاع از مردم مظلوم عراق و سوریه نهاده است.

داعش پدیده‌ای جدید، اما ذاتی پلید و ناشایست به بلندای تاریخ بشر دارد. امروز داعش بدل به گذرگاه تاریخی جهان معاصر شده، به‌گونه‌ای که خشونت و بربریت آنها همه را از دم تیغ خود مستقیم یا غیرمستقیم گذرانده و در این بین مسلمان (سنی و شیعه)، مسیحی، ارمنی، کرد، ترکمن، آشوری، عرب و… نمی‌شناسد.

اتفاقا اگر قرار باشد در جهان کنونی پیرامون موضوعی، ائتلافی جهانی شکل بگیرد همین داعش و داعشیان ناآگاه از خدا هستند که نه‌تنها با انسان و بشر، بلکه با انسانیت و بشریت به مبارزه برخاسته‌اند. در ایام گذشته داعش شدیدترین تازیانه‌های عصبیت و تحجر را بر پیکره انسان‌های بیگناه وارد کرده و بریدن سر انسان‌ها برایشان بدل به تفریحی ملیح شده است.

اما اگر راهبرد و استراتژی این حرکت ایجاد التهاب در خاورمیانه یا ایجاد تفرقه در میان مسلمانان و برادرکشی و… و حتی اگر این نیز نباشد در ساده‌ترین سطح خود این حجم از خشونت نیازمند برخورد جدی شماست زیرا که در منشور حقوق بشر سازمان‌ملل دفاع از امنیت‌جهانی شامل تمامی انواع بشر است نه‌تنها عده‌ای معدود.

هرچند می‌توان حرکت آغازین این نوع کنش‌های غیرانسانی در جهان معاصر را غزه دانست و چه‌بسا اگر واکنشی خردمندانه در قالب ائتلاف جهانی در مقابل نسل‌کشی‌های صورت‌گرفته در غزه قاطعانه شکل می‌گرفت، امروزه گروه‌های تروریستی جدیدی همچون داعش سر برنمی‌آوردند.

لیکن موضوع بدانجا ختم نشده و امروز بعد از ‌گذار از عراق، بغداد، موصل و شنگال به پشت دیوارهای کوبانی بی‌پناه رسیده است و درختان شهر کوبانی به خون مردمانش آبیاری می‌شود و انتحار زنان برای نجات هستی‌شان عکس‌العمل و تقابل با این نوع از خشونت‌های ددمنشانه است.

ما اعتقاد داریم عصبیت و خشونت امروزی اتفاقی و باری‌به‌هرجهت نبوده، بلکه برنامه‌ای طراحی‌شده از جانب کسانی است که قصدشان این است که از افکار و برنامه‌های پلیدشان بازنایستند و کشتن دیگر انسان‌ها را مخلص کلام و عمل خویش قرار داده‌اند. گو آنکه عده‌ای راهبردها را تعریف می‌کنند و عده‌ای دیگر آن را اجراء و اینکه به همان میزان که داعشیان در کشتن و سلاخی انسان‌ها جدی‌اند جهان هرگز برای مقابله با آنها به این اندازه جدی نیست یا نمی‌خواهد باشد. یقینا نهادهای بین‌المللی نسبتا ساکت در چنین جنایاتی در قبال تاریخ مسوولند و توسط افکار عمومی مردم جهان مورد مواخذه و قضاوت قرار می‌گیرند.

ما تعدادی از نمایندگان کرد مجلس نهم با هشدار به اینکه قطعا روزی آتش داعش به خانه بانیانش خواهد رسید، ضمن ابراز تنفر خویش از داعش و داعشیان و عملکردهای ددمنشانه آنها متذکر می‌شویم که جهان امروز نگاهش به عملکرد شماست تا از این گذرگاه تاریخی که داعش نام دارد، سربلند بیرون بیایید. به همین دلیل تقاضای آن داریم عزم خویش را برای یک عمل تاریخی برای مقابله با جنایت‌های داعش جزم کنید، تا آبروی تضعیف‌شده سازمان‌ملل را به آن برگردانده و حفظ کنید.

زیرا در این لحظه در کوبانی زندگی در تهدید است، کودکان بی‌پناه و سرگردانند و زنان درحال تلف‌شدن. برای یک لحظه هم که شده تصور کنید که آنان خانواده شمایند و شما باید بایستید و ریشه این دژخیمان بشریت را بخشکانید. درنهایت اینکه تمام درخواست و انتظار ما ائتلافی جهانی و واقعی و با حضور کشورهای تاثیر‌گذار منطقه بر مبنای کنشی بسیار سریع برای مقابله با داعش و داعشیان و نجات جان و مال و هستی مردمان کوبانی و سایر نقاط درگیر در عراق و سوریه است.

امید آن داریم که با آغاز هرچه سریع‌تر عملیات مذکور، مصلح‌بودن خویش را به اثبات برسانید تا باشد در فردای قضاوت تاریخی، این رسوایی سیاه جهان به‌نام شما نوشته نشود و شریک قافله نام نگیرید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین