۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • واکنش‌ها به سفر مالکی به اقلیم کردستان

واکنش‌ها به سفر مالکی به اقلیم کردستان

  • ۶ مرداد ۱۳۹۳
  • ۲۷۴ بازدید
  • ۰

 

سفر نوری مالکی نخست وزیر موقت عراق به شهر سلیمانیه که‌ به‌ منظور دیدار با جلال طالبانی انجام شد، واکنش های متفاوتی را در بین احزاب و سیاسیون اقلیم کردستان به‌ دنبال داشت.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : بعدازظهر شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳، نوری مالکی نخست وزیر موقت عراق برای دیدار با جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین این کشور از طریق فرودگاه سلیمانیه وارد اقلیم کردستان شد و به دیدار طالبانی رفت.
طالبانی در دوران ریاست جمهوری خود حاضر نشد در صف حامیان کناره‌گیری مالکی از نخست وزیر قرار گیرد و مواضع وی انتقاد برخی شخصیت ها و جریانات کُردی عراق مخالف مالکی را به دنبال داشت.
حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی در طول چند سال گذشته با ائتلاف با چند جریان دیگر از جمله ائتلاف العراقیه و جریان صدر برای برکناری مالکی از پست نخست وزیری تلاش کرد.
در غیبت طالبانی، روابط میان اربیل و بغداد تیره ترین دوران پس از سال ۲۰۰۳ را به خود دید و حزب دموکرات بر درخواست خود بر کناره گیری مالکی پافشاری بیشتری کرد.
سفر روز شنبه‌ مالکی به‌ اقلیم کردستان و دیدار با طالبانی به‌ دلیل تیره‌ شدن روابط میان اربیل و بغداد، واکنش های متفاوتی در میان سیاسیون اقلیم کردستان به‌ دنبال داشت.
گوران آزاد عضو فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان اقلیم کردستان سفر نوری مالکی به اقلیم کردستان عراق را امری عادی دانست و در گفتگو با سایت خبری کُردی زبان رووداو اظهار داشت: در این جا دو مسئله وجود دارد که نباید آنها را باهم قاطی کرد، اینکه اتحادیه میهنی در جبهه احزاب سیاسی کرد در برابر نوری مالکی قرار دارد و موضعش همانند موضع دیگر جریانات کُردی است و تاکنون هیچ نشست و دیداری دو طرفه که تأمین کننده منافع شخصی و حزبی باشد با مالکی برگزار نکرده است.
این عضو فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان اقلیم کردستان عراق افزود: اگر سفر نوری مالکی سفری سیاسی و به منظور دست یافتن به توافقات و گفتگو با اعضای اتحادیه میهنی می بود حق طبیعی مردم بود که نسبت به این امر نارضایتی نشان دهند.
وی افزود: سفر مالکی به اقلیم کردستان هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی نداشت و هیچ نشست سیاسی برگزار نشد و این سفر، سفری غیرسیاسی و به منظور ملاقات دو شخصیت برجسته عراقی با یکدیگر بود که زمانی در کنار هم‌ به ایفای وظیفه پرداخته‌اند.
رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان اقلیم کردستان عراق در خصوص این موضوع گفت: در واقع عمل ناشایستی است که اجازه بدهیم نوری مالکی که عامل جنگ و درگیری های لفظی میان نمایندگان با یکدیگر، مردم و نمایندگان، مردم و دولت، احزاب با یکدیگر و احزاب با حکومت و بالعکس است، به اقلیم کردستان عراق سفر کند.
رابوون معرف گفت: آیا شایسته است برای فردی که قوت و روزی فرزندان کُرد و حقوق مردم را قطع کرده است فرش قرمز انداخت؟
ابوبکر هلدنی رئیس فراکسیون اتحاد اسلامی در پارلمان اقلیم کردستان در این باره‌ اعلام کرد: درست است که این سفر، غیرسیاسی بود، اما فرصت مناسبی برای رساندن صدای نارضایتی کُردها به گوش نوری مالکی بود، چراکه وی عامل اصلی بحران هایی است که در حال حاضر گریبانگیر عراق شده است. وی مسئول قطع روزی شهروندان اقلیم کردستان عراق است.
هلدنی معتقد است که «سفر نوری مالکی به سلیمانیه به بازی گرفتن احساسات کُردها است» و «نادیده گرفتن خون شهدایی است که در راه دفاع از شهروندان اقلیم ریخته شده است.» از سوی دیگر «سندی بر فقدان احساس مسئولیت ملی در این کشور است.»
ناظم کبیر معاون رئیس کمیسیون امنیت در پارلمان اقلیم کردستان عراق و از اعضای فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق درباره‌ سفر مالکی به‌ سلیمانیه‌ گفت: سفر نوری مالکی، سفری غیرسیاسی بود و صرفاً به منظور ملاقات با جلال طالبانی صورت گرفته است. هنگامی که این سفر صرفا به خاطر عیادت از جلال طالبانی صورت گرفته ما نیز به دیده سفری سیاسی به آن نگاه نمی کنیم.
وی افزود: وقتی که می گوییم سفر مالکی به اقلیم کردستان عادی است تنها به ملاقات وی با طالبانی بازمی گردد و در غیر اینصورت ما سفر مالکی به اقلیم کردستان را امری عادی نمی دانیم.
ناظم کبیر گفت: نوری مالکی در حالی که ۸ ماه است روزی هموطنان کردستانی را قطع کرده است باید پیش از حل اختلافات، از سفر به اقلیم کردستان شرم می کرد.
توفیق کریم عضو دفتر سیاسی جماعت اسلامی کردستان در این باره‌ گفت: درست است که مالکی موجب قطع بودجه و حقوق شهروندان اقلیم کردستان عراق شده است اما مادامی که این سفر، سفری غیرسیاسی است نباید هیچ برداشت دیگری از آن بشود و باید در چهارچوب روابط انسانی و عادی تحلیل شود.
توفیق کریم معتقد است که وضعیت کنونی اقلیم کردستان عراق این گونه ایجاب می کند که با صعه صدر با این مسئله روبرو شد و می گوید: نباید این مسئله مجدداً موجب ایجاد اختلاف جدیدی میان زمامداران اربیل و سلیمانیه بشود. من بر این باورم که اجازه ندهیم این مسئله جنبه سیاسی به خود بگیرد.
این عضو دفتر سیاسی جماعت اسلامی در ادامه افزود: به اعتقاد من اگر در مورد این مسئله بسیار حساسیت نشان داده شود موجب بروز اختلافاتی میان اربیل و سلیمانیه می شود.
هورامان گچینه‌ای درباره موضع فراکسیون جماعت اسلامی درباره این سفر گفت: به دلیل اینکه‌ که هیچ یک از سران اقلیم کردستان از جمله‌؛ رئیس اقلیم، نخست وزیر و رئیس پارلمان از نوری مالکی استقبال نکردند از این رو سفر مالکی را سفری غیرسیاسی قلمداد می کنیم و از دیدگاه‌ ما مسئله ای عادی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین