۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • نماینده PYDدر اقلیم کردستان عراق در گفتگو با کردپرس؛ کشورهای ائتلاف نمی خواهند بحران سوریه حل شود/ داعش در ترکیه تجهیز می شود

نماینده PYDدر اقلیم کردستان عراق در گفتگو با کردپرس؛ کشورهای ائتلاف نمی خواهند بحران سوریه حل شود/ داعش در ترکیه تجهیز می شود

  • ۲۲ فروردین ۱۳۹۴
  • ۳۷۰ بازدید
  • ۰

ائتلاف نمی خواهد مسئله و مشکل در سوریه حل شود. داعش در ترکیه آموزش می بیند، در ترکیه تسلیح می شود و در ترکیه تقویت می شود و این اقدامات ترکیه و کشورهای هم پیمان به نوعی مکمل یکدیگرند.

-آقای غریب حسو چند روزی است که در روسیه کنفرانسی برای بررسی اوضاع سوریه تشکیل شده است، بفرمایید پ ی د درچه سطحی و با چه افرادی در این نشست حضور یافته است و به نظر شما این نشست چه تاثیری بر اوضاع سوریه خواهد داشت؟

غریب حسو- این نشست هایی  که در حال حاضر در مسکو برگزار می شوند جنبه مشورتی دارند. این نشست ها به نوعی نشست های تمهیدی هستند برای اینکه یک کنفرانس و نشست کلی در مورد سوریه و آینده آن تشکیل شود، این ها نشست هایی روتین هستند و پیش زمینه ای هستند برای یک کنفرانس کلی که همه کسانی که در سوریه و آینده آن نقش دارند،شرکت کنند و هرکسی بتواند نظر خود را اعلام کند. کنفرانسی که همه،چه کُردها،چه حکومت سوریه و چه مخالفان رژیم و افراد دیگر بتوانند در آن تبادل نظر بکنند و به تفاهم برسن د.این کنفرانس که در مسکو برگزار شد تحت نظارت وزارت خارجه روسیه شکل گرفت و از جانب حزب ما کسانی چون آقای صالح مسلم،رئیس مشترک حزب،آقای خالد عیسی نماینده حزب ما در فرانسه و همچنین یک هیئت از اداره خودمدیریتی محلی شامل سه نفر در این کنفرانس شرکت کردند.

– آیا در این کنفرانس سازمان ملل هم مشارکتی داشته است؟

غریب حسو- مسلما وزارت خارجه روسیه وقتی دست به چنین اقدامی می زند،یک اقدام یکطرفه و خودسرانه نیست.طبیعتا حمایت هایی از این نشست صورت گرفته است، چه از جانب سازمان ملل و چه از جانب کشورهایی که خود را دوستان سوریه می نامند و  افرادی از جانب سازمان ملل و کشورهای مذبور در این نشست حضور داشته اند تا بتوانند دیدگاه های شرکت کنندگان را در مورد آینده سوریه به یکدیگر نزدیک کنند و نقش میانجی را برعهده بگیرند و ممکن است نقش مثبتی هم داشته باشند.

– از نیروهای مخالف بشار اسد دعوتی برای این نشست به عمل آمده است؟ کشورهای ائتلاف چه نقشی در این کنفرانس بازی  می کنند؟

غریب حسو- ببینید در حال حاضر کشورهای ائتلاف بیشتر نماد دوستان مخالفان دولت هستند و این برای مخالفان(اپوزیسیون) یک نقص جدی است. ولی ما میبینیم که کشورهای ائتلاف مستقیما در این نشست ها شرکت نمی کنند و نمی خواهند در این نشست ها مستقیما اسمی از آنها برده شود و از طریق دیگران در این کنفرانس ها شرکت می کنند ولی چرا؟ این می تواند دو دلیل داشته باشد، از یکسو ائتلاف نمی خواهد  مسئله و مشکل در سوریه حل شود و از طرف دیگر هم چون آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم به داعش و ترور و جنایت های آنها کمک های بسیار زیادی کرده اند، نمی خواهند مستقیما در این نشست ها شرکت کنند. در حال حاضر وقتی صحبت از مسئله سوریه و آینده آن می شود، این موضوع بدون در نظر گرفتن مشارکت داعش است. چرا که داعش نماد جنایت و ترور و وحشیگری است، داعش اپوزیسیون نیست و یک باند ترور بین المللی است که وارد سوریه شده است و به همین دلیل هم برای تعیین حال و آینده سوریه،نباید داعش را مخاطب قرار داد. کشورهای ائتلاف هم برای اینکه خود حامی داعش هستند و برای اینکه برای خود مسئولیت ایجاد نکنند، تحت عنوان کوالیسیون(ائتلاف)در این کنفرانس ها شرکت نمی کنند و مستقل می آیند و نام ائتلاف را از خود بر می دارند. این بدان جهت است  که بعدا داعش آنها را همانند دولت ترکیه  مواخذه نکند و حساب پس نخواهد چرا که داعش در ترکیه آموزش می بیند، در ترکیه تسلیح می شود و در ترکیه تقویت می شود و این اقدامات ترکیه و کشورهای هم پیمان به نوعی مکمل یکدیگرند. اگر کشورهای ائتلاف در چنین نشست هایی شرکت کنند باید به داعش حساب پس بدهند، آنها یا باید به طور کلی با داعش و ترور قطع ارتباط کنند و یا اینکه دیدگاه خود را به طور واضح در مورد سوریه و آینده آن بیان کنند.

– شما با کشورهای ائتلاف در مورد آینده کُرد ها در سوریه گفت گوهایی داشته اید؟ موضع آنها در مقابل مسئله کُردها در سوریه چیست؟

غریب حسو- کشورهای کوالیسیون(ائتلاف) پیشتر هم به کُردها گفته اند که هر وقت بشار اسد را از میان برداشتیم، سپس پارلمان تشکیل می دهیم و آنموقع حقوق شما نیز داده خواهد شد،یعنی اگر پارلمان تایید کرد بله ولی اگر پارلمان تایید نکرد هیچ حقوقی برای کُردها وجود نخواهد داشت. یعنی از همین الان به کردها میگویند شما هیچ حقی پیش ما ندارید. کشورهای ائتلاف نمی خواهند مسئله سوریه حل شود و آنها برای این کار آمادگی و حسن نیت نشان نمی دهند و به صورت تشریفاتی و ظاهری با این قضیه برخورد می کنند. امروز مسئله مهم این است که ترور یک جامعه را تهدید می کند و عده ای در حال قتل عام یک جامعه هستند و ما باید به دنبال یک  چاره و راه حل باشیم.

– موضع حزب شما در نشست مسکو چیست و پ ی د چه اهدافی را در این زمینه دنبال می کند؟

غریب حسو- ما بعنوان پ ی د در این کنفرانس شرکت کرده ایم و هرکجا صحبت از یک راه حل ایجابی باشد ما از آن حمایت می کنیم و حمایت خود را اعلام می کنیم، حال فرقی نمی کند کجا باشد، مسئله مهم این است که ما بتوانیم به صورت حساب شده، قوی و منسجم دنبال یک راه حل واقعی باشیم و ما از چنین کنفرانس هایی حمایت می کنیم. در حال حاضر ما در این کنفرانس شرکت کرده ایم چرا که مسئله فقط مسئله سوریه نیست، در داخل سوریه مسئله قومیت ها و اقلیت های مختلف وجود دارد. ما بعوان حزب اتحاد دموکراتیک(پ ی د) نه تنها به نمایندگی از کُردها بلکه به نمایندگی از همه اقلیت های قومی و دینی این وظیفه را بر عهده گرفته ایم. ما می خواهیم در چارچوب یک سیستم دموکراتیک همه را گرد هم آوریم، همانطور که برادران کُرد و عرب دارای حقوقی هستند، اقلیت های دیگر همانند آشوری ها،سوریانی ها،ترکمن ها و ادیان و مذاهب، هرکدام دارای حق و حقوقی هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *