۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رجب طیب اردوغان: دین همه ما اسلام است/ داعش تهدید جدی منطقه است

رجب طیب اردوغان: دین همه ما اسلام است/ داعش تهدید جدی منطقه است

  • ۲۲ فروردین ۱۳۹۴
  • ۳۹۹ بازدید
  • ۰

رئیس جمهور ترکیه در راه بازگشت از ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که دغدغه اصلی وی اکنون تعصب مذهبی و وجود گروه داعش است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : رجب طیب اردوغان در راه بازگشت از ایران طی گفتگوی اختصاصی با ابراهیم اردوغان، سردبیر خبرگزاری Haber7 ضمن مفید خواندن دیدار با آیت الله خامنه ای  مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران؛ عنوان کرد: در ترکیه به هیچ عنوان با تکیه بر مذهب خاصی سیاستها اتخاذ نمی شود. باید این موضوع را با تاکید زیادی عرض کنم عنصر تعیین کننده برای ما مذهب نیست چیزی که برای ما مهم است و محرک اصلی ما به حساب می آید اسلام است.

وی در ادامه افزود: در ترکیه هرچند اکثریت مسلمان این کشور را سنی مذهب ها تشکیل می دهند ولی شیعه هم در ترکیه وجود دارد. در خصوص آینده باورهای دینی ما مذهب سنی تعیین کننده نخواهد بود. برای ما اساس دین اسلام است. ما در خصوص باورهای مذهبی و اندیشه های دینی تا کنون این گونه به مسئله نگاه کردیم از این به بعد نیز به این دیدگاه ادامه خواهیم داد.

اردوغان گفت: هر کسی می تواند دیدگاه های مذهبی خاص خود را داشته باشد. ولی به هیچ عنوان نباید این مذهب در پی تخریب کردن مذهب دیگری برآید. اگر این اتفاق رخ دهد در آن صورت به جدایی امت دست زده اید. در حال حاضر دنیای اسلام با خطر تجزیه شدن روبه رو است. اقدامی که باید اتخاذ شود؛ جلوگیری از این تجزیه است. ما باید برای جلوگیری از این اتفاق تلخ تلاش کنیم. این تلاش ها هم باید در چارچوب همکاری های مشترک کشورهای اسلامی باشد و هم در چارچوب همکاری های بین المللی. نهادهای بین المللی واقعا اگر صادق هستند و خواهان کشانده شدن مسائل عراق، سوریه، مصر، فلسطین، لیبی و … به سایر کشورها نیستند باید اقدامات جدی انجام دهند.

وی افزود: در وضعیتی قرار داریم که باید آشکار عرض کنم: بزرگترین ترس و نگرانی بنده این روزها تعصب مذهبی است. تا زمانی که از تعصب های مذهبی رهایی پیدا نکردیم مشکلات دامنگیر ما خواهد بود. این تنها در بین مسلمانان نیست در کشورهای غربی نیز تعصب های مذهبی در تاریخ اروپا بلای جان انسان ها شده است. همان مشکلات را ما امروزه در منطقه خود با پیدایش دولت اسلامی عراق و شام (داعش) شاهد هستیم.

رئیس جمهور ترکیه در آخر اظهارات خود تاکید کرد: من دینی با عنوان دین سنی ندارم، این را بارها عرض کرده ام دین من اسلام است. دین شیعه ها هم اسلام است. در خصوص دولت اسلامی عراق و شام (داعش) من و دوستان بنده واقعا نگران هستیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *