۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نقش رسانه های محلی در مدیریت حادثه مهاباد/عبداالله رحمانی

  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۳۸۶ بازدید
  • ۰

حادثه هفته گذشته مهاباد و رخدادهای پیرامونی آن ، نقدپذیر و نیازمند واکاوی بیشتر است اما در این زمینه نقش رسانه ها همچنین برخی مسوولان محلی از نظر نوع واکنش می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد .
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :شاید نکته ای که رسانه های محلی و برخی مسوولان به آن توجه نکردند یا آن را بی اهمیت تلقی کردند، نقش نوین رسانه ها و اصل سرعت و شتاب در رسانه هاست.

در دنیای امروز رسانه ها با سرعتی باور نکردنی و بدون توجه به مرزهای جغرافیایی می توانند اخبار و اطلاعات را در مورد مسایل و رویدادهای مختلف جهان بازتاب دهند و مردم برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود به جای گوش فرا دادن به حرف ها و گفته های دیگران، این نیاز روزمره خود را از رسانه ها جست و جو می کنند.

رسانه ها نیز با بهره گرفتن از تکنولوژی های نوین ارتباطی در کمترین زمان ممکن این نیاز مخاطبان خود را به خوبی فراهم می کنند و با قدرت جاذبه ای که دارند، سیل مخاطبان را به سوی خود جلب کرده در بسیاری موارد رسانه ها حتی می توانند بحران ها را هدایت و مدیریت کنند.

در این میان بیشترین آسیب ها متوجه جویندگانی می شود که ناآگاهانه و شاید به دلیل نبود منابع داخلی موثق به اطلاعات رسانه های معاند پناه برده و ناخواسته تحت تاثیر تبلیغات این رسانه ها قرار می گیرند.

در هفته گذشته در حادثه ای که در مهاباد اتفاق افتاد و دختر ۲۸ ساله ای از طبقه چهارم یک هتل به پایین سقوط کرد و جان خود را از دست داد، رسانه های معاند و سایت های مجازی شروع به تشویش افکار عمومی کردند و فضای این شهر را به خاطر این رویداد که یک حادثه عادی بود به سوی ناآرامی سوق دادند.

تبلیغات گسترده این رسانه های معاند و جای خالی روشنگری رسانه ها و مسوولان محلی باعث شد این حادثه به دنبال خود تراژدی های دیگری از تجمع اعتراضی مردم مهاباد، حمله معترضان به ساختمان هتل و آتش زدن آن و … به همراه داشته باشد.

پس از این حادثه نیز رسانه های غربی دوباره به فرافکنی و بزرگنمایی مساله پرداختند و از کاه کوه ساخته و این واکنش معترضان را دلیلی بر صحت و راستی، شایعه های بی اساس و ساختگی خود عنوان کردند.

در کمال ناباوری ها این بار هم رسانه های محلی سکوت اختیار کردند و ابتکار عمل و مخاطبان جویای خود را به رسانه های غربی واگذار کرده و تنها به تهیه خبرهای ویژه و غیرمطبوعاتی اکتفا کرده و مسوولان محلی نیز با سکوت خود در حاشیه رویداد قرار گرفتند.

شهرستان مهاباد با ۲۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و وجود رسانه ها و سایت های محلی پتانسل بسیار خوبی برای تنویر افکار عمومی مردم در چنین مواقع و قبل از تبدیل شدن حوادثی از این دست به یک مساله مهم و تکان دهنده است.

لازم است که مدیران محلی و سیاستگذاران رسانه ها بازخوانی دوباره ای از این رویداد داشته باشند و به اما و اگرها و جای خالی رسانه های محلی در شفاف سازی این حادثه نگاهی دوباره بیندازند.

سیاستگذاران بخش رسانه ای کشور نیز به این نکته توجه داشته باشند که رسانه های داخلی به خاطر قرار گرفتن در نزدیکی حوادث و رویدادها با همراهی مسوولان محلی می توانند، روشنگران راستین رویدادها باشند.

ای کاش مسوولان محلی نیز قدر این رسانه ها را که در کمتر شهرستانی با چنین جمعیتی وجود دارند بدانند و از وجود آنها در چنین شرایطی نهایت بهره را ببرند.

شاید اندکی مدیریت در استفاده از این رسانه ها و اطلاع رسانی در زمینه حادثه بوجود آمده در هتل تارای مهاباد توسط مسوولان چه بسا هرگز به بروز این اتفاق منجر نمی شد.

برگزاری هر چند گاه یکبار جلسات هم اندیشی می تواند این مدیریت را دست یافتنی کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *