۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نتیجه سیاست های پ.ک.ک و گروه های وابسته به آن در کردستان

  • ۹ مرداد ۱۴۰۱
  • ۲۲۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : بیشتر کارشناسان بر این باور هستند که گروه تروریستی (پ.ک.ک) از روز تاسیس ابتدا تحت عنوان کردستان مستقل با دولت ترکیه درگیر شد و دوباره با تغییری بنیادین در خط مشی سیاسی در سال ۱۹۹۹دست زد و از یکپارچگی ترکیه حمایت کرد و با راهکارهای نامبهم همیشه جای سوال برای کارشناسان سیاسی بازکرد که ایا پ ک ک واقعا بدنبال چیست ؟
همین رویکرد سیاست در شمال سوریه نیز ثابت شد که پ ک ک بدنبال چیست ؟ ایا بدنبال کردستان مستقل است ؟یا بدنبال یک پارچگی سوریه ؟یا طبق برنامه سرویسهای اطلاعاتی بیگانگان حرکت می کند ؟
عملکرد پ ک ک وگروههای وابسته به ان نه در کردستان ترکیه و نه در سایر مناطق کردستان نتوانسته به موفقیتی دست یابد. در مقابل جامعه کردهای را تارومار کردند و همیشه ترس و خفگان را برای کردستانیان ایجاد کرده است آنها کودکان را ربودند و انها را به کشتن دادند.

پ ک ک سال هاست که به عنوان یک گروه مسلح تحت عنوان مقاومت علیه ترکیه در حال جنگ است و مستقیما از سال ۱۹۷۹ مستقیما اعلام موجودیت کرد و همیشه در حال جنگ است و ۴۳ سال را پشت سر گذاشت . اما تاکنون حتی یک بار هم موفق نبوده اند چیزی را بدست بیاورند که از ان بعنوان موفقیتی برای مردم کردستان ترکیه قلمداد کنند برعکس، پ.ک.ک هرجا پا گذاشته است بچه ها را ربوده و روستاها را تخلیه کرده و سبب شد که توده ای از مردم کردستان روستاهایشان را ترک کنند در واقع پ ک ک با سیاستهای تک رویه خود سبب شد که درختان خشک و تر با هم سوزانده شوند زیرا مستقر شدن نیروهای پ ک ک در داخل روستاها و اطراف ان مستقیما این بهانه را به نیروهای ارتش ترکیه داد که روستاها به محیطی ناامن تبدیل و ساکنین انها مجبور به ترک روستا شوند . به عنوان مثال در ۲ سال گذشته مناطق توریستی اقلیم کردستان به دلیل فرار اعضای پ ک ک از صفوف پ ک ک و ساکن شدن در مرزهای اقلیم کردستان همواره به میدان درگیری تبدیل شده است. آنها سربازان ترک را هم به مرزهای اقلیم کردستان و هم به مرزهای شمال سوریه کشاندند در واقع انها بهانه بدست ارتش ترکیه دادند.

کارشناس نظامی بر این باور هستند که با اشاره به اینکه این رویکرد پ‌ک‌ک تنها به خونریزی و مرگ منجر می شود: به همین دلایل، پ‌ک‌ک حزبی از مردم کرد نیست، بلکه تنها توسط برخی از کشورها برای بکاربردن فشار در برابر دولتهای منطقه استفاده می شود و پ ک ک در حوزه سیاست گذاری مستقل نیست بلکه از ان بهره برداری می شود.

«پ‌ک‌ک نیز نمی‌خواهد از تجربیات و دستاوردهای تاریخی درس بگیرد. به همین دلیل کانتون هایی را که در کردستان سوریه ایجاد کرده بود به تدریج به دولت های آنکارا و دمشق سپرده می شوند . در این زمینه بهترین سند پیش روی سربازان ترکیه به مرزهای کردستان سوریه و اقلیم کردستان است و اتفاقی که اخیرا در روستای زاخو رخ داد، شک وتردید را ایجاد کرده ، ترکیه در اینجا مقصر مستقیم است، اما در مقایسه با حمله به مکان گردشگری کونماسی در شهر سلیمانیه در سال های گذشته، چرا پ ک ک نیاز به حمل سلاح در مکان های توریستی دارد ؟ سلیمانیه کونماسی کجا ترکیه کجا؟
سوال این است که چرا پ ک ک چرا مکانهای توریستی ترکیه را مورد هدف قرار نمی دهد؟
عملکرد پ ک ک در این حوزه اثبات می کند که پ ک ک تنها بهانه به ارتش ترکیه می دهد که مناطق اقلیم کردستان را اشغال کند و گر نه پ ک ک می تواند در مناطق توریستی ترکیه عملیاتها را انجام دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *