۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • گفت و گو با سرحد کریم از اعضای باسابقه پ.ک.ک و از کُردهای روسی (۴)

گفت و گو با سرحد کریم از اعضای باسابقه پ.ک.ک و از کُردهای روسی (۴)

  • ۹ مرداد ۱۴۰۱
  • ۲۳۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : این فرمانده که پس از ۲۰ سال گروه تروریستی پ.ک.ک را ترک کرد، گفت: قندیل روند صلح را مختل کرد. پ‌ک‌ک، پ‌ک‌ک ای نیست که  توسط آپو تأسیس شد.

سرحد کریم، یکی از کردهای روسیه، در سال ۱۹۹۸ در سن ۱۹ سالگی موفق به کسب مدرک حقوق شد، اما به جای اینکه در همان سال دانشکده حقوق را شروع کند، دلیل پیوستن به پ‌ک‌ک را اینطور بیان می‌کند: «شاید من با این ذهنیت به پ.ک.ک پیوستم که تصور می کردم حقوق ما با مبارزه مسلحانه زودتر گرفته می‌شود».

قندیل روند صلح را مختل کرد

– بیایید به روند صلح که یکی از موضوعاتی است که کنجکاو هستم. شما در آن زمان در سازمان بودید. دقیقاً در آن زمان در قندیل چه گذشت؟

در جریان آخرین روند صلحی که به آن اشاره کردید، من در شمال سوریه مشغول خدمت بودم. اما بگذارید این را بگویم. این روند پس از دستگیری عبدالله اوجالان و در واقع به دستور او با آتش بس یک جانبه آغاز شد و تا سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ ادامه داشت.

چریک ها در شمال (در ترکیه) به تدریج به منطقه کردستان عقب نشینی خواهند کرد. گاهی اوقات اسلحه ها نیز سفت می شدند، اما نه با خشونت. متعاقباً با مذاکرات ۲۰۰۹ و روند نهایی صلح ادامه یافت. اگرچه فرصت های سیاسی زیادی فراهم شد، اما این روند نتوانست با موفقیت انجام شود.

تغییر نام KADEK، روند صلح… همه آنها به صورت زنجیره ای به امروز می آیند. با امید مردم کرد و حتی مردم ترکیه پخش شد. MHP، CHP، AK Party سیاست های خاص خود را دارند و هر کدام می خواهند در قدرت باشند. در این روند همه طرف ها یکدیگر را هدف قرار دادند.

با وجود همه مشکلات و موانع، کردها حدود ۸۰ نماینده را بیرون آوردند. کردها مجبور بودند در صورت لزوم به کار خود در جنبش مدنی ادامه دهند. با این حال، آنها سیاستمداران کرد را لباس چریکی پوشانده و آنها را در مذاکرات شرکت کردند.

این دولت ترکیه بود که باید مذاکرات را انجام می داد و لباس چریکی می پوشید! قرار بود کاراییلان و دوران کالکان بلند شوند و با نمایندگان دولت ترکیه عکس بگیرند. HDP در آنجا چه می کرد؟ HDP یک حزب سیاسی کردی است. این حزبی بود که برای مردمش در زندگی مدنی جنگید. اما چه شد که تحت تأثیر پ.ک.ک به ویژه جمیل بایک، کاراییلان، کالکان نتوانست از آن خارج شود. و وضعیت بدتر می شود.

پس قندیل روند صلح را مختل کرد؟

آره. شمع شکست آنها این را با دوران کالکان به ویژه جمیل بایک شکستند.

– دولت قندیل آنکارا را مسئول اخلال در این روند دانست. با توجه به گفته های شما، چرا قندیل روند را مختل کرد؟

حالا معلوم است که ما بعضی چیزها را قبول داریم یا نه. ترکیه یک کشور است و یک سیستم دارد. واضح است که آنها موارد مطرح شده را نمی پذیرند… سال ها است که مردم کرد در ترکیه تحت فشار بوده اند. هیچ کس نمی تواند این را انکار کند.

مردمی که از زبان مادری خود محروم شده اند و حتی نمی توانند از نام کردی خود استفاده کنند… با روند صلح خیلی چیزها تغییر کرده است. از نظر مثبت، گام های بسیار خوبی برداشته شد. با این حال، نه قندیل و نه دولت ترکیه هیچ گام مهمی در جهت پیشرفت این روند برنداشتند، برعکس، از آن دورتر شد.

HDP نیز نقش لازم را ایفا نکرد. به دلایلی که گفتم… عبدالله اوجالان نامه ای داشت. در نامه؛ پ‌ک‌ک می‌گوید ترکیه را نابود می‌کند و ترکیه می‌گوید پ‌ک‌ک را نابود می‌کند، اگر پ‌ک‌ک ترکیه را نابود نکند، حقیر است.

حالا معنی این را تفسیر کنید. تحقق روند صلح واقعاً نمی خواست. به عنوان مثال، مقامات ترکیه برای حفظ قدرت خود و مقامات پ.ک.ک که از یک گروه تشکیل شده اند، می توانند انواع کارها را انجام دهند. اینها مافیا، باند، اراذل و اوباش هستند – من به وضوح می گویم – آنها از خودشان محافظت می کنند. مشکل آنها اصلا کرد و کردستان نیست. آنها سعی می کنند خود را حفظ کنند.

HDP برای آزادی دمیرتاش چه می کند؟

– شما به صراحت می گویید که HDP در این روند موفق نبوده و تحت هدایت قندیل عمل کرده است…

بله، این یک واقعیت است! این بزرگترین اشتباه بود. HDP به هیچ وجه نباید به PKK نزدیک می شد. باز هم می پرسم؛ صلاح الدین دمیرتاش در قندیل چه می کرد؟ علاوه بر این، آنها لباس های چریکی پوشیدند و از آنها عکس گرفتند.

HDP یک حزب سیاسی در داخل دولت ترکیه است. اگر ۸۰ معاون خود را به ۳۵۰ معاونت برسانند، اگر به کار خود ادامه می دادند، چه می شد؟ آنها اکنون به تدریج نمایندگان خود را به ویژه اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان کرد را زندانی کرده اند.

ضرب المثلی هست؛ بالاخره وضعیت همین الان مشخص است، می گویند نتیجه را ببینید نه حتیجه… چند نماینده الان در زندان هستند. آنها با هم امید مردم را از بین بردند.

اکنون او به کمک درب CHP امیدوار است. چه فرقی با CHP دارد؟ بسیاری از ترک ها نیز از HDP حمایت کردند و در این روند رای دادند. همه امیدها و انتظارات را از بین بردند. آنها چه کردند؟ به PKK متصل است. نیازی نبود.

گذشته از آن دوره، اخیراً دستورالعملی از قندیل به آنها رسیده است. سازمان‌های HDP و نمایندگان آنها می‌خواستند برای اوجالان به Gemlik راهپیمایی کنند و به İmralı بروند. بنابراین، آنها برای رئیس سابق حزب، صلاح الدین دمیرتاش در زندان ادرنه چه کردند؟ جوانان، احزاب و تشکل های کرد همچنان قربانی قندیل می شوند.

قندیل HDP را تهدید کرد

– آیا HDP گمراه شده است؟

البته، و نه تنها آنها را گمراه کردند، بلکه مورد استفاده قرار گرفتند، فریب دادند، تهدید کردند، ارعاب کردند… مردم در HDP غیرنظامی هستند و درگیر سیاست هستند. پس در صورت تهدید به مرگ چه می توانند بکنند؟

اگر یک فرد مخلصی مانند عثمان بایدمیر به او تهمت زده شود، چه می تواند بکند؟ صلاح الدین دمیرتاش چه می تواند بکند؟ لیلا زانا دوباره همینطوره. چند بار در مورد لیلا زانا حرف بد زدند؟ از این قبیل نمونه ها زیاد است. آیا مردم ما دوست دارند این چهره ها، نام ها و نمایندگان محبوب مردم کرد به این وضعیت بیفتند؟

– به نظر شما روند صلح دوباره آغاز خواهد شد؟

خیلی سخت! فکر نمی کنم از این به بعد با پ ک ک هم برخوردی شود. مخاطب نه کاراییلان، کالکان و بایک است. همه چیز را به هم ریختند…

– خوب، به نظر شما در صورت وقوع روند صلح احتمالی چه کسانی از جبهه کردها مورد خطاب قرار خواهند گرفت؟

HDP توسط کردها وجود داشت. وضعیت HDP مبهم است… گهگاه به CHP نزدیک می شود. علاوه بر این، روابط آن با CHP ضعیف است. هدف مشترک آنها اقدام مشترک علیه دولت فعلی ترکیه است. وگرنه اولویت با حقوق کردها نیست…

همچنین HDP تحت تأثیر قندیل به هیچ وجه نمی تواند به طور کامل به CHP نزدیک شود. قندیل به نوعی این نزدیکی را قطع می کند. فکر نمی‌کنم مردم مثل گذشته دنبال آنها بروند…

برخی از هواداران HDP به طور خاص به اروپا رفتند. خیلی ها در زندان هستند و بقیه در شرایط فعلی چه می توانند بکنند؟ از همه طرف، دامنه حرکت باریک/منقبض می شود. همچنین مشخص نیست که چگونه به سایر احزاب کردی پرداخته می شود.

 

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین