۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مواضع ترکیه در مورد کرکوک و استقلال کردها در عراق

مواضع ترکیه در مورد کرکوک و استقلال کردها در عراق

  • ۱۱ تیر ۱۳۹۳
  • ۲۱۴ بازدید
  • ۰

 

آرنچ از گفتگوی مقامات ترکیه با مسئولین اقلیم کردستان عراق در مورد کرکوک خبر داده و مواضع اسراییل در مورد استقلال کردها را تحلیل کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری آناتولی، بلنت آرنچ سخگوی دولت و معاون نخست وزیر ترکیه دیشب در یک کنفرانس مطبوعاتی، در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد مواضع مسعود بارزانی و سخنان او دالّ بر «فرا رسیدن زمان حق تعیین سرنوشت کردها» گفت:«ما از نزدیک تمام این مسائل را پیگری می کنیم و شاهد این هستیم که در عراق شرایطی ایجاد شده و وقایعی روی داده که انتظار آن نمی رفت. ترکیه، هم در جهت حفظ منافع و امنیت هم نژادهای ما در عراق و هم به منظور حفظ تمامیت عراق، حامی این است که همه ی عناصر جامعه ی عراقی، گذشته از تمام تفاوت های دینی، مذهبی و قومی در کنار هم در یک فضای دموکراتیک و همسان زندگی کنند. ممکن است در شرایط عینی و واقعی، موقعیت دیگری ایجاد شده و مسائل تغییر کنند اما به هر حال همه ی دنیا، می داند که ما چه نگرشی در قبال این مسائل داریم. ما نمی خواهیم عراق تجزیه و تکه تکه شود، نمی خواهیم روبروی هم سلاح در دست گرفته و خون بریزند. خواسته ی ما آن است که همه ی دست های خارجی، دست از سر عراق بردارند و اجازه دهند که جامعه ی عراق، مسائل خود را حل کند و همه ی مردم آن کشور در کنار هم برادرانه زندگی کنند».
وی در مورد حمایت بنیامین نتانیاهو از ایجاد دولت مستقل کُردی گفت:«بدون شک ما خوب می دانیم اسراییل چه می گوید. این مسائل، به آرزوها و تمنیات مربوط نمی شوند. واقعیت این است که از دید اسراییل، هر اندازه که کشورهای منطقه کوچک تر شوند، امنیت اسراییل تقویت می شود. نتانیاهو می تواند چنین حرف هایی بزند اما بیان این سخنان به این معنی نیست که هر چه اسراییل بگوید؛ همان برنامه در عراق عملی شود».
آرنچ در مورد سرنوشت کرکوک نیز گفت:«ما خواهان آن هستیم که عراق دارای یک دولت و یک قانون اساسی یگانه و دارای ساختار فدرال باشد. نگرانی های ما فقط مربوط به کرکوک نیست. در کرکوک کردها، ترکمان ها، اعراب، شیعه و سنی در کنار هم زندگی می کنند و ما معتقدیم کرکوک با همین ساختار و موقعیت کنونی، آینده ی بهتری دارد. اما بارزانی و دیگران می توانند در این مورد نظرات و بیانات دیگری ارائه دهند. چند روز پیش نخست وزیر بارزانی به ترکیه آمد و یکی از همراهان او، استاندار کنونی کرکوک بود. ترکیه، تزها و نظریات خود در مورد عراق و کرکوک را یک بار دیگر با آنها در میان نهاد و آنها نیز تاکید کردند که جای نگرانی وجود ندارد. این روزها خیلی ها حرف ها و نظرات خود را بیان می کنند و وظیفه ی ما این است که تحلیل تمام این مواضع و بیانات، به راه ها و مسائلی بیاندیشیم که با منافع ترکیه یشترین نسبت ممکن را دارد».
گفتن یاست مسائل مربوط به اقلیم کردستان، مواضع مسعود بارزانی رئیس اقلیم، مساله ی کرکوک و احتمال اعلام استقلال کردها، بازتاب وسیعی در رسانه های ترکیه پیدا کرده و اغلب مقاله نویس های مشهور ترکیه در این حوزه نظرات خود را بیان کرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین