۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (PYD): کردهای سوریه، قصد جدایی ندارند

صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (PYD): کردهای سوریه، قصد جدایی ندارند

  • ۱۲ تیر ۱۳۹۳
  • ۱۶۸ بازدید
  • ۱

رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، بر این موضوع تاکید می کند استقلال برای کردها نمی تواند موثر و مشکل گشا باشد.

انجمن ب یتاوان آذربایجان غربی به نقل از کرد پرس: صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) در گفتگو با هفته نامه ی ترکی زبان باس نویز (از ارگان های رسانه ای وابسته به حکومت اقلیم کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق) دیدگاه های خود را در مورد تحولات عراق و سوریه بیان کرده و بر این باور است که اندیشیدن به استقلال بر اساس ایجاد دولت ملی کُردی، اقدام مثبت و سازنده ای نیست. بخشی از این مصاحبه را دز زیر می خوانید:

وضعیت مناطق کُردنشین سوریه در حال حاضر از نظر سیاسی و نظامی چگونه است؟
صالح مسلم: تنش ادامه دارد. مناطق ما روزهای سخت و دشواری را سپری کرده اند. با این حال یگان های مدافع خلق (YPG) با تمام توان در برابر همه ی حملات و تهدیدات ایستاده اند و همچنان مقاومت می کنند. تدارک های وسیعی برای مقابله با حملات داعش دارند. اما در منطقه ی کُردنشین کوبانی اوضاع بسیار سخت تر و دشوارتر است. چرا که در آن جا درگیری های داعش و ارتش آزاد سوریه، مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

به نظر شما رویدادهای موصل و کرکوک توانسته به فرصتی مناسب برای حل مشکلات و اختلاف حزب دموکرات کردستان و حزب اتحاد دموکراتیک تبدیل شود؟
صالح مسلم: به اعتقاد ما هیچ عامل و انگیزه ای برای پایان ندادن به این اختلافات وجود ندارد. ما نیز موافق این هستیم که هر چه زودتر به هم نزدیک شده و به اختلافات موجود پایان دهیم. اما واقعاً نقاط امیدی هم وجود دارد مثلاً در تل کوچر (یعربیه) بین یگان های مدافع خلق و نیروهای پیشمرگ همکاری های مثبتی به وجود آمد و هر دو نیرو شانه به شانه ی هم کار کردند. این همکاری ها می تواند در زمینه ای گسترده تر و عمیق تر ادامه پیدا کند. امروزه خطرات بزرگی کُردها را تهدید می کند و واقعاً بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام نیاز داریم و لازم است کُردها یکی شوند. برخی طرف های سیاسی که خواهان پیشرفت کُردها نیستند، سیاست های دورویانه ای در پیش گرفته اند و تنها راه مقابله با اقدامات آنان، اتحاد همه ی کُردها است.

ورود نیروهای پیشمرگ به کرکوک را چگونه ارزیابی می کنید؟
صالح مسلم: قاعدتاً نمی توان دست روی دست گذاشته و اجازه داد که کرکوک هم مانند موصل به دست داعش بیفتد. ما حامی این اقدام هستیم و از نظر ما اعزام نیروهای پیشمرگ به کرکوک کار درستی بود. ما خواهان این هستیم که داعش نه تنها در موصل بلکه در هیچ منطقه ی دیگری توان و امکان بروز و ظهور نداشته باشد. در شرایطی که نیروهای نظامی عراق توان مقابله با این گروه وحشی و تندخو را نداشته اند، طبیعتاً باید نیروهای پیشمرگ تدابیر دفاعی خود را اتخاذ کرده و حضور داشته باشند.

شما مساله ی جدایی کُردها و استقلال آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟
صالح مسلم: فکر نمی کنم در شرایط کنونی، طرح مساله ی استقلال به نفع کُردها باشد. تا زمانی که گزینه هایی همچون برادری خلق ها و اتحاد خلق ها در میان است، قطع روابط و اقدام برای جدایی را صحیح نمی دانم. وقتی که پای دولت ملی به میان می آید، خلق ها دشمن هم می شوند و این خطرناک است. لذا در شرایط کنونی این ایده را مناسب نمی بینیم.

یعنی اگر کردستان مستقل شود، خلق ها به جان هم می افتند؟
صالح مسلم: برخی ها تلاش می کنند خلق ها را به جان هم بیاندازند. در اروپا دیدیم برای تاسیس دولت ملی چه اقداماتی انجام دادند اما نتوانستند موفق شوند. زمانه ی دولت های ملی به سر آمده و شرایط سده ی ۲۱ چنین چیزی را برنمی تابد.

شما در شمال سوریه سه خودگردانی کانتونی در مناطق کُردنشین ایجاد کرده اید. آیا می خواهید این سه کانتون از سوریه جدا شوند یا با سوریه یکی باشند؟
صالح مسلم: ما نمی خواهیم از سوریه جدا شویم و خود را بخشی از سوریه می دانیم. ما می خواهیم با دیگر عناصر کشور، سوریه ی دموکراتیک را بنیاد بگذاریم و کُردها و دیگر عناصر جامعه ی سوریه به حقوق و مطالبات خود دست پیدا کنند.

طی روزهای اخیر درخواست هایی برای برگزاری کنگره ی ملی کُرد مطرح شده است. شما این اقدام را چگونه می سنجید؟
صالح مسلم: قطعاً برگزاری کنگره ی ملی کُرد می تواند بسیار سازنده و مثبت باشد. تلاش هایی صورت گرفته و من امیدوارم همه ی طرف ها هوشیارانه عمل کنند و تمام احزاب کُردی در این کنگره گرد هم آیند. به ویژه در شرایط فعلی، احتیاج به برگزاری این کنگره، بیشتر شده است و واقعاً باید به این درخواست ها توجه نمود.

آیا رژیم بعث سوریه در مورد اعلام موجودیت کانتون های سه گانه ی شما واکنشی نشان داده است؟
صالح مسلم: رژیم بعث سوریه تاکنون در مورد کانتون ها به شیوه ی رسمی یا غیررسمی موضعی اتخاذ نکرده است. اما حقیقتاً انتظار داشتیم که در شرایطی که رژیم سوریه تحت فشار قرار گرفته، هم در مورد خودگردانی های ما اظهارنظر کند، هم این که ما را دعوت به گفتگو کند. اگر از این به بعد چنین درخواستی از جانب رژیم مطرح شود، قطعاً سران کانتون آن را بررسی خواهند کرد.

در مناطق کُردنشین سوریه، ارتباط احزاب کُرد به چه شکلی است؟
صالح مسلم: بسیاری از احزاب در خودگردانی ها مسئولیت گرفته و در اداره ی مناطق مشارکت کرده اند. اما احزاب وابسته به خارج، تمایلی برای مشارکت ندارند. فکر می کنم طی روزهای آتی آنان نیز برای پیوستن به خودگردانی ها اقدام خواهند کرد. اگر واقعاً این احزاب نمی خواهند که در مناطق ما بحران و خلا ایجاد شود، باید در اداره ی مناطق مشارکت کنند. ما واقعاً تمایل داریم که این احزاب با ما همراه شوند و در این پروژه حضور داشته باشند.

تاثیر افکار اوجالان بر سران مناطق کُردنشین سوریه و خودگردانی ها به چه شکلی است؟
صالح مسلم: بدون شک جناب اوجالان یک رهبر است. افکار، فلسفه و دیدگاه های او برای مناطق کُردنشین سوریه، روشن گر و تاثیرگذار است. از آن جایی که اوجالان یک رهبر کُرد است، از احترام و اعتبار ویژه ای برخوردار است. ما در تاسیس نظام های خودگردان، افکار و ایده های او را نیز در نظر گرفتیم. جناب اوجالان کارنامه و فعالیت های عینی و ملموسی دارند و افکار ایشان معادلات سیاسی همه ی کُردها را تحت تاثیر قرار می دهد و به ویژه در حوزه ی کُردهای ترکیه، اندیشه های او بسیار تاثیرگذار است و مذاکرات صلح یکی از دستاوردهای افکار اوست.
منبع: هفته نامه ی ترکی باس نیوز

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. به نظر من سه کانتون باید یکی شوند وبا هم ارتباط زمینی پیدا کنند والا محکوم به شکست هستند زیرا دشمن های کانتون های کردی در سوریه حداکثر استفاده را از این جدا افتادگی خواهند برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین