۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • معاون نخست وزیر ترکیه خبر داد: گام مهم در مذاکرات صلح با پ.ک.ک

معاون نخست وزیر ترکیه خبر داد: گام مهم در مذاکرات صلح با پ.ک.ک

  • ۵ تیر ۱۳۹۳
  • ۱۵۷ بازدید
  • ۰

 

بشیر آتالای اعلام کرد، برای پیشبرد مذاکرات صلح، تمهیدات قانونی و حقوقی لازم اندیشیده شده و برنامه ی روشنی از سوی حکومت تدوین شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری آناتولی، بشیر آتالای معاون نخست وزیر ترکیه و رئیس ستاد فرماندهی مبارزه با ترور در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد:«برای پیشبرد مذاکرات، اقدامات مهمی انجام داده ایم. ما پس از چند هفته و با برگزاری جلسات مکرر برنامه ی روشنی تدوین کردیم تا گفتگوها بر اساس مبانی قانونی و حقوقی پیش بروند. چند روز پیش، این متن را در هیات دولت برای دوستان قرائت کردم و همه ی اعضای کابینه با امضای این متن، با چهارچوب و مواد آن موافقت کردند و امیدوارم طی یکی دو روز پیش رو بتوانیم آن را برای تصویب نهایی به مجلس ملی ببریم».
یکی از خبرنگاران، از آتالای پرسید: چند روز پیش کمال قلچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خلق نیز در دیاربکر خواهان آن شد که ادامه ی مذاکرات صلح، از ضمانت و زمینه ی قانونی و حقوقی برخوردار شود. آیا این موضع ایشان را مثبت ارزیابی می کنید؟ وی در پاسخ گفت:«خیر. حقیقتاً من متعجب شدم. آنها پیش تر با ایجاد زمینه های حقوقی مذاکرات، کاملاً مخالف بودند و حالا که خبردار شده اند که ما می خواهیم این طرح را به مجلس ببریم، این اظهارات را بیان می کنند تا به زعم خود نشان دهند که دارای قدرت اثرگذاری سیاسی هستند».
معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه حرکت اعتراضی مادران کُرد و تحصن آنان در برابر شهرداری دیاربکر را مهم ارزیابی کرده و گفت:«ناله های سوزان این مادران، تا آنکارا به گوش رسید. من به اتفاق یکی دو تن از وزرا در دیاربکر با آنها دیدار کردم و خوبشختانه در آنکارا نیز با جناب نخست وزیر و جناب رئیس جمهور دیدار کردند. ما به حرف های آنها گوش دادیم، با آنها ابراز همدردی کریدم و واقعا بردن فرزندان نوجوان آنها به کوه، یک رویداد غیرانسانی و غم انگیز است و فرقی نمی کند به هر حال در هر سنّی که باشند؛ مادران و خانواده های آنها درد می کشند. این نخستین بار بود که در مناطق جنوب شرقی، شهروندان کُرد ما علیه گروه تروریستی قیام کردند و از این حیث یک اقدام کاملا مهم و ارزشمند است. اگر آن مادران، از صدها کیلومتر آن سوتر، با اتوبوس راه افتاده و در حالی که عکس دختران و پسران نوجوان خود را در دست داند، با چشمان گریان نزد نخست وزیر ما آمده اند، چنین اقدامی هیچ معنایی جز حمایت از مذاکرات صلح ندارد و ما نیز از این حرکت مادران کُرد حمایت می کنیم و یک بار دیگر به این نتیجه می رسیم که این معضل حتما حتما باید حل شود».
گفتنی است عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک و سیاست مداران کُرد وابسته به او طی هفته های اخیر بارها بر این موصوع تاکید کرده اند که لازم است مذاکرات صلح بر اساس ضمانت های قانونی و حقوقی پیش برود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *