۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بارزانی: کُردها به استقلال اقلیم کردستان رای می دهند

بارزانی: کُردها به استقلال اقلیم کردستان رای می دهند

  • ۵ تیر ۱۳۹۳
  • ۳۲۶ بازدید
  • ۰

مسعود بارزانی قبل از سفر جان کری به اربیل در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا از برگزاری رفراندوم برای اعلام استقلال اقلیم کردستان سخن گفت. وی کرکوک را جزئی جدایی ناپذیر از اقلیم کردستان عراق خواند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : مسعود بارزانی،رئیس اقلیم کردستان دو روز پیش و قبل از سفر جان کری به اربیل با سی ان ان آمریکا مصاحبه کرد و در باره مسائل مختلف در عراق از جمله استقلال کُردهای عراق، تصرف کرکوک توسط کُردها و همچنین عوامل تحولات اخیر عراق اظهار نظر کرد. مشروح مصاحبه بارزانی با کریستیان امانپور خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی سی ان ان به شرح زیر است:

*سی ان ان: بگذارید با این سوال شروع کنم آیا عراق می تواند از این به بعد هم یکپارچه بماند؟

بارزانی: تصور این مسئله بسیار مشکل است چرا که وضعیت کنونی به ما نشان می دهد نمی توانیم به این وضعیت ادامه دهیم. ما اکنون در عراقی جدید زندگی می کنیم که کاملاً با عراقی که ده روز یا دو هفته پیش در آن زندگی می کردیم و می شناختیم متفاوت است.

*سی ان ان: جناب بارزانی اگر این عصر یک دوره متفاوت است آیا زمان آن رسیده که کُردهای عراق به دنبال تحقق تعیین سرنوشت و یا حتی استقلال باشند؟

بارزانی: در ده سال گذشته هر چه در توان داشتیم انجام دادیم و انعطاف خود را برای ایجاد یک عراق جدید و دموکرات نشان دادیم. اما متاسفانه این تجربه آنطور که می بایست موفقیت آمیز نبود. به همین دلیل من معتقدم که به دنبال اتفاقات اخیر در عراق مردم کُرد باید اکنون این فرصت را غنیمت بشمارند، چرا که آنها باید الان سرنوشت خود را تعیین کنند.

*سی ان ان: می توانم از شما بخواهم صریح تر بیان کنید؟ آقای بارزانی یعنی به دنبال استقلال باشند؟

بارزانی: همانطور که گفتم اکنون زمان آن است که مردم کُرد سرنوشت آینده خود را تعیین کنند و تصمیم مردم هر چه باشد از آن حمایت می کنیم.

*سی ان ان: بنابراین اگر فردا رای گیری شود رای مردم چه خواهد بود؟
بارزانی: بدون شک، بدون هیچ گونه تردید، در کل مردم کردستان… چند سال پیش رفراندومی برگزار شد، هر چند این رفراندوم غیر رسمی بود اما نتایج آن درست بود نه مانند ارقام در کشورهای دیگر. بیشتر از ۹۰ درصد مردم به استقلال رای دادند.

*سی ان ان: آقای بارزانی، آیا شما از آغاز کردن روند فروپاشی عراق نمی ترسید؟

بارزانی: صادقانه بگویم بعد از سقوط رژیم (بعث) در سال ۲۰۰۳ ما می توانستیم اتحاد و یکپارچگی عراق را حفظ کنیم. در طول ۱۰ سال گذشته ما این کار را انجام دادیم اما به هر حال اکنون عراق در حال تجزیه است و روشن است که دولت فدرال کنترل را روی همه چیز از دست داده است و همه چیز در حال سقوط است، ارتش، نیروهای مسلح و پلیس، اکنون با فرم گرفتن آنچه داعش خوانده می شود روبرو می شویم.

ما اکنون ۲۵۰۰ کیلومتر با این موجودیت جدید حدود مرزی داریم و این حاصل اشتباه ما نیست، ما مسبب فروپاشی عراق نیستیم دیگران مسئول آن هستند و ما نمی خواهیم گروگان نیروهای ناشناخته باقی بمانیم.

*سی ان ان: آیا شما در حال حاضر با داعش در حال نبرد هستید؟ دولت بغداد و نوری مالکی از شما درخواست کمک کردند؟

بارزانی: نخست وزیر از ما درخواست کمک نکرده است. و حتی پیشنهاد کمک را نیز رد کرد. ما از کردستان در برابر داعش و غیره دفاع می کنیم هر کسی که به مرزهای کردستان نزدیک شود، آنها را وادار به عقب نشینی می کنیم، اما از طرفی نبرد با تروریستها یک وظیفه است که نسبت به انجام آن درنگ نخواهیم کرد اما اگر آینده روشنی پیش رو نداشته باشیم و راه حل سیاسی جامعی در میان نباشد، ما درگیر هیچ جنگی نخواهیم شد.

*سی ان ان: شما می گویید که نوری مالکی کمک برای مقابله با داعش را نپذیرفته، من جایی خواندم که شما به آنها اخطار دادید. دو سه روز قبل از سقوط موصل درباره تهدید این شهر هشدار دادید اما آنها به اخطارهای شما توجه نکردند درباره این ها صحبت کنید.

بارزانی: من به نوری مالکی نه تنها چند روز پیش از آن بلکه ماهها قبل درباره سقوط موصل هشدار دادم به وی هشدار دادم اما وی آن را جدی نگرفت. من شاهدان زیادی درباره هشدار به وی دارم و شما شاهد این وضعیت هستید، مردم و سنی های این نواحی قیام کردند. این (نتیجه) سیاست دولت فدرال است. داعش مسئول همه اتفاقات نیست اما داعش به عنوان یک نهاد سازمان یافته که قابلیتهای بالقوه ای دارد تلاش می کند از فرصت استفاده کرده و اوضاع را تحت کنترل خود درآورد. مردم این مناطق هم فرصت را برای قیام علیه آن سیاست غلط مناسب دیدند. زیرا آنچه اتفاق افتاد در واقع نتیجه سیاست غلط دولت فدرال بود و تروریستها از آن استفاده کردند. این خشم عموم است. این نکته مهم است که باید میان حقوق قانونی و آنچه تروریستها انجام می دهند، تفاوت قائل بود.

*سی ان ان: آقای بارزانی آیا می توان داعش را به عقب راند و در انزوا قرار داد؟

بارزانی: بله اگر تفاهم بین شیعه و سنی باشد و اگر در قدرت سیاسی ضمانت شراکت واقعی داده شود. اگر با سیاستهای غلط مقابله شود اما این مسئله بدون آشتی واقعی ملی و در پیش گرفتن یک راهکار سیاسی جامع امکان پذیر نیست. اما وضعیت کنونی بسیار پیچیده است و مسئول بوجود آورنده این وضعیت باید کنار برود.

*سی ان ان: منظور شما نوری مالکی است؟

بارزانی: بله دقیقاً. وی فرمانده کل نیروهای مسلح است وی ارتش را براساس وفاداری به خود بنیاد نهاد نه وفاداری به کشور. وی قدرت و اختیارات را انحصاری می کرد. او ارتش را رهبری کرد و این نتیجه آن سیاست غلطی است که وی مسئول آن است.

*سی ان ان: آقای بارزانی آیا شما معتقدید که اعزام ۳۰۰ مستشار نظامی از سوی اوباما توازن قدرت را در صحنه تغییر می دهد؟

بارزانی: من باور نمی کنم. این مسئله با روشهای نظامی حل نمی شود. این مسئله ای است که باید از طریق سیاسی با آن برخورد کرد علاوه بر آن راه حل نظامی در صورتی که توافق سیاسی و قدرت سیاسی صورت گیرد، آسانتر انجام می شود.

*سی ان ان: آمریکا بهترین دوست کُردها بوده حداقل از دهه ۱۹۹۰ و با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در جنگ اول خلیج فارس. شما قادر بودید که یک جامعه دموکراتیک و خودمختار را بنا کنید جان کری برای دیدار با شما می آید و آمریکا با استقلال کُردها موافق نیست به وی چه خواهید گفت؟

بارزانی: من از این فرصت استفاده می کنم تا قدردانی خود را از آمریکا و قربانیان ارتش آن اعلام کنم. ما می توانیم این منطقه را به خوبی اداره کنیم و موفقیت آمیز بودن منطقه کردستان تنها نمونه موفقیت آمیز سیاست آمریکائیان (در عراق) بود. اما متاسفانه دیگران قادر نبودند از همین فرصت استفاده کنند.

*سی ان ان: به جان کری چه خواهید گفت؟

بارزانی: من تلاش می کنم وضعیت را برای وی توضیح دهم و هر آنچه در طی این ده سال انجام داده ایم. ما از هیچ تلاشی برای موفقیت آمیز بودن کسب تجربه ای دمکراتیک دریغ نکردیم اما این نتیجه آن است. من از وی خواهم پرسید تا کی کُردها در این وضعیت باقی بمانند. کُردها باید سرنوشت خود را تعیین کنند نه کس دیگر.

*سی ان ان: آقای بارزانی سالها این پرسش مطرح بوده که شما چه منابعی در کردستان دارید. شما اکنون کرکوک را تصرف کرده اید که دارای منطقه ای با تولید نفت فراوان است آیا می خواهید کرکوک را پس دهید یا نگهدارید؟

بارزانی: ما هیچ وقت شک نداشتیم که کرکوک بخشی از کردستان است اما ما می خواهیم این مسئله را از طریق ماده ۱۴۰ حل کنیم. ما ده سال منتظر دولت فدرال بودیم تا این ماده را اجرایی کند اما اقدامی جدی از سوی دولت ندیدیم. همانگونه که می بینید شاهد تحولات جدیدی در عراق بودیم که کرکوک را به کردستان بازگرداند. کرکوک همیشه بخشی از کردستان بوده بنابراین دلیلی برای اظهارنظر درباره آن وجود ندارد.

*سی ان ان: آیا منظور شما برگزاری رفراندوم است؟

بارزانی: ما هنوز این رفراندوم را برگزار نکرده ایم اما ما آن را برگزار خواهیم کرد و نظر شهروندان را محترم خواهیم شمرد حتی اگر استقلال کردستان را رد کنند.

* سی ان ان: آیا فکر می کنید که مهمترین کار در زندگی شما در حال به انجام رسیدن است؟

* بارزانی: امیدوارم که این طور باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *