۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • مصاحبه اختصاصی کردپرس با عبدالکریم ساروخان وزیر دفاع کانتون جزیره؛

مصاحبه اختصاصی کردپرس با عبدالکریم ساروخان وزیر دفاع کانتون جزیره؛

  • ۲۶ مهر ۱۳۹۴
  • ۳۶۷ بازدید
  • ۰

بادخالت نظامی روسیه در سوریه طرح منطقه امن ترکیه شکست خورد/ با روسیه ائتلاف نکرده ایم
ائتلافی میان روسیه و کردهای سوریه به وجود نیامده است/ دخالت روسیه، کشورهای هم پیمان به سرکردگی آمریکا و نیروهای دیگری که در سوریه با ی پ گ همکاری میکنند، به دولت ترکیه اجازه تشکیل منطقه امن را نداد.
کردپرس: جناب ساروخان همانطور که میدانید اوضاع میدانی جنگ در سوریه به صورت چشمگیری تغییر کرده است، شما مداخله مستقیم روسیه در جنگ را چگونه ارزیابی میکنید؟
عبدالکریم ساروخان: ببینید روسیه از همان ابتدای ایجاد بحران در سوریه یکی از حامیان حکومت سوریه بود و حمایت هایش از راه دور صورت میگرفت ولی حالا به صورت مستقیم وارد جنگ در سوریه شده است. موضع ما بدین صورت است که اگر ورود روسیه به این جنگ به دلیل مبارزه با داعش و گروه های تروریستی باشد، ما آن را مثبت ارزیابی کرده و از این اقدام روسیه حمایت میکنیم.ولی اگر هدف فقط تقویت حکومت سوریه باشد و برای مشکلات سوریه یک چاره یابی اساسی صورت نگیرد، ما اقدام روسیه را مثبت نمی بینیم. ما و کشورهای هم پیمان چهار سال است که در حال مبارزه هستیم و حال اینکه روسیه با ورود دیر وقت به این کارزاربخواهد تمام دستاوردها را به نفع خود مصادره کند، پذیرفتنی نیست.
کردپرس: آیا پ ی د میتواند با همکاری روسیه و دولت مرکزی سوریه ائتلافی موفق علیه تروریست ها تشکیل دهد؟
عبدالکریم ساروخان: در اصل من نمیتوانم مستقیما به جای پ ی د پاسخگو باشم ولی اگر نظر شخصی بنده را بخواهید، ما از همه نیروها، احزاب و کشورهایی که میخواهند برای بحران سوریه یک چاره سراسری بیابند تا همه اقوام و اقلیت ها و مردم سوریه به آزادی ها و حقوق اساسی و مبرهن خود برسند، حمایت میکنیم و دست آنها را به گرمی میفشاریم.
کردپرس: به نظر شما تشکیل چنین ائتلافی خشم آمریکا را برنخواهد انگیخت؟
عبدالکریم ساروخان: این ائتلاف صورت نگرفته است و اگر از این به بعدهم بخواهد صورت بگیرد بستگی دارد که سطح همکاری در چه حدی باشد. ولی هیچ ائتلافی بدون به رسمیت شناختن مسئله کُردها و در نظر گرفتن حقوق مشروع کُردها صورت نخواهد گرفت و ما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نخواهیم داد و در مورد آن اظهار نظر هم نمیکنیم.
کردپرس: به نظر شما دخالت مستقیم روسیه درجنگ تا چه اندازه باعث تضعیف موضع ترکیه در مورد سوریه خواهد شد؟ به نظر میرسد ایجاد منطقه امنی که ترکیه از آن دم میزد با ورود روسیه به فراموشی سپرده شده است، تحلیل شما در این مورد چیست؟
عبدالکریم ساروخان: هدف ترکیه از ایجاد منطقه امن این بود که نیروهای خود را وارد خاک سوریه بکند و یک تقسیم قدرتی را در آنجا صورت دهد تا بتواند بر سیاست ها و وقایع سوریه و کردستان سوریه تاثیر و کنترل داشته باشد. و میخواست بگوید که هر اتفاقی در سوریه صورت میگیرد ما در جریان هستیم. ترکیه از نیرهای کُرد سوری هراس دارد و هنوز هم این ترس در وجودشان است و می ترسند که کُردها در شمال سوریه تبدیل به یک حکومت شوند چرا که آنها تاثیر مقاومت کوبانی را در کردستان ترکیه به وضوح مشاهده می کنند و سردرگم شده اند که چگونه با این وضعیت کنار بیایند و در کردستان ترکیه دست به قتل عام های گسترده زده اند. ولی دخالت روسیه، دخالت کشورهای هم پیمان به سرکردگی آمریکا و همه نیروهای دیگری که در سوریه با ی پ گ و ی پ ژ همکاری میکنند، به دولت ترکیه اجازه تشکیل چنین منطقه ای را نداد و ما آنموقع هم اعلام کردیم که قرار باشد چنین منطقه ای تشکیل شود باید تحت نظارت سازمان ملل باشد نه کشور ترکیه.به دلیل اینکه آنها خیال تشکیل امپراطوری عثمانی را در سر می پرورانند، هیچکس به آنها چنین اجازه ای را نداده است.
کردپرس: سازمان عفو بین الملل در گزارشی پ ی د را در مواردی به جنایت جنگی و کوچاندن اجباری اقلیت های غیر کُرد متهم کرده است، ارزیابی شما در مورد این گزارش چیست؟
عبدالکریم ساروخان: وارد کردن چنین اتهاماتی به پ ی د از اساس کذب و اشتباه است. چرا که پ ی د یک سازمان سیاسی در کردستان سوریه است و ۱۶ حزب دیگر همانند احزاب کُردی، عربی و سوریانی با پ ی د همپیمان هستند و در زیر چتر سیستم خودمدیریتی دموکراتیک اعلام وجود کرده و مشغول فعالیت هستند و در همه عرصه ها مشارکت دارند. مسلما این گزارش کاملا ناشیانه و غیرحرفه ای و به احتمال زیاد با قصد و غرض تهیه شده است. کسانی که این گزارش را تهیه کرده اند میخواهند در مورد ی پ گ سیاه نمایی کنند. ی پ گ و ی پ ژ چند سال است که مبارزه ای قهرمانانه را به پیش می برند و در مقابل داعش از همه اقلیت ها و مردم سوریه دفاع کرده اند. حال گاها خواسته یا ناخواسته ممکن است از طرف نیروهایی که به ما می پیوندند بر اساس میل شخصی اقداماتی صورت بگیرد ولی نسبت دادن این اقدامات به پ ی د کاملا غیرمنصفانه است. شما ببینید همراه پ ی د ۱۶ حزب دیگر از اعراب، سوریانی ها، کُردها و… حضور دارند و متهم کردن یک حزب به این اقدامات، به وضوح نشان دهنده این است که این یک قصد و غرض سیاسی در پشت سر آن وجود دارد و مسئله برای همه روشن است. و ما در جواب این گزارش بیانیه ای رسمی و کتبی منتشر کرده ایم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین