۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

مسعود بارزانی طرح ترور خودش از سوی پ.ک.ک را بازگو می کند

  • ۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۴۳۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : مسعود بارزانی در فصل نهم کتاب خودش با عنوان « بارزانی و جنبش آزادیبخش خلق کرد، گزارشها و فرصت ها و موانع» نوشته است مسعود بارزانی، جزئیات تاریخی بسیار مهم و ناشناخته ای از نقش مخرب پ.ک.ک در اقلیم کردستان به اشتراک گذاشته است.
بارزانی می نویسد مشکل اصلی پ.ک.ک این است که خود را نیابتی همه احزاب کردی می بیند و می تواند برای منافع خود هر کاری انجام دهد بدون اینکه به هیچ اصولی پایبند باشد. بارزانی همچنین می نویسد که «پ.ک.ک نتوانست دستاوردهای کردها را در سال ۱۹۹۱ را هضم کند و دست به حمله زد
هدف تاسیس KNK در اروپا چه بود؟
بارزانی توضیح می دهد که پ.ک.ک دستاوردهای کردهای عراق را در سال ۱۹۹۱ را شکست خود پ.ک.ک می دانست و به جای دخالت در روند، به دستاوردهای کردها حمله می کرد.
مسعود بارزانی در صفحه ۱۹۳ کتاب خود چنین می گوید: «بعد از انتخابات ۱۹ می ۱۹۹۲ و تأسیس حکومت اقلیم کردستان، پ ک ک افراد زیادی را در اروپا جمع کرد و پارلمانی را در خارج از کردستان به نام KNK (کنگره ملی کردستان) تأسیس کرد. . هدف پ.ک.ک از این کار این بود که بر موجودیت قانونی وحقوقی پارلمان در کردستان سایه افکنده و ارزش آن را از بین ببرد. در عین حال که این دشمنی را انجام می دادند، تمرکزشان بر پ.د.ک(پارتی دمکرات کردستان –حزب بارزانیها ) بود. زیرا وجود پ.د.ک را در آن زمان و البته پس از آن مانع بزرگی برای خود می دیدند.
پ ک ک با کشورهای دشمن کردستان رابطه دارد.
درست است که پ.ک.ک قبلاً با پ.د.ک رابطه داشته است، اما پ.ک.ک هرکسی را که مانند آنها فکر نمی کند، حتی اگر رابطه داشته باشد، دشمن می بیند. پ.ک.ک با برخی از کشورهای دشمن کردستان روابط داشت. همچنین بسیاری از رهبران پ.ک.ک غیر کرد بودند و در خدمت دولت سوریه بودند و از دستورات و تصمیمات اطلاعاتی سوریه پیروی می کردند. ما سعی کردیم از مداخله پ ک ک در امور داخلی اقلیم کردستان جلوگیری کنیم. اگرچه پ‌ک‌ک ظاهراً این خواسته را پذیرفت، اما در عمل همیشه علیه اقلیم کردستان کار می‌کرد. آنها تمام تلاش خود را کردند و اگر جایی نتوانستند موفق شوند قدرتشان کم بود.

جلال طالبانی ترور مسعود بارزانی را از طرف پ.ک.ک رمزگشایی کرد.
در همین قسمت از کتاب، بارزانی تروری که پ‌ک‌ک می‌خواست علیه او انجام دهد را نیز رمزگشایی می‌کند. جلال طالبانی رهبر فقید اتحادیه میهنی کردستان از ترور رمزگشایی و هویت تیراندازان را فاش کرد.
مسعود بارزانی در فصل مربوطه کتاب خود می گوید:
در جریان مذاکرات با بغداد ترافیک بسیار سنگین بود. یک روز به ما خبر دادند که در نشست جبهه کردستان (جبهه مشترکی که همه احزاب کردی برای دیدار با بغداد پس از سال ۱۹۹۱ تأسیس کردند) در شقلاوه (در نزدیکی اربیل ) در دره میراوه تیراندازی شده است.
تحسین کاوانی یکی از کادرهای نظامی اتحادیه میهنی کردستان برای اطلاع از اینکه تیراندازان چه کسانی بودند به منطقه ای که تیراندازی می شد رفت. تهسین کاوانی چندین بار در آنجا تیراندازان را صدا زد اما کسی جواب نداد. او همچنین به سمت تیراندازان شلیک کرد. برخی از مهاجمان در جایی که او شلیک کرد کشته شدند. بعداً مام جلال به من گفت: یادت هست که ماجرا را قبلا به تو گفتم؟ گفتم بله، پس نمی‌خواستم به شما بگویم. آنها یک واحد پ‌ک‌ک بودند، با کمک یک گروه کرد دیگر آمدند که شما را ترور کنند.» من به صحت گفته های مام جلال ایمان داشتم. زیرا پ ک ک قادر به انجام چنین کارهایی است.

کتاب بارزانی بسیاری از جنبه های تاریخ اخیر کردستان عراق را روشن می کند. بارزانی در کتاب خود از روابط دیپلماتیک، پیشنهادات و جنبه های ناشناخته آنچه در میان کردها رخ داده صحبت می کند. قرار است این کتاب در آینده نزدیک به زبان های کرمانجی، ترکی و انگلیسی منتشر شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین