۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • لزوم توسعه روستاهای مرزی آذربایجان غربی/نگاه اقتصادی توأم با نگاه امنیتی لازمه کار

لزوم توسعه روستاهای مرزی آذربایجان غربی/نگاه اقتصادی توأم با نگاه امنیتی لازمه کار

  • ۲۷ مهر ۱۳۹۳
  • ۳۱۹ بازدید
  • ۰

۱۹ هزار و ۴۷۸ آبادی و روستای مرزی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰۰ روستای مرزی در ۹ شهرستان سهم آذربایجان غربی است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از اروم نیوز، هر وقت سخن از روستا و روستائیان باشد فکر ها به سمت کشاورزی و دامداری سوق پیدا می کند، اما روستا ها و روستائیان تکیه گاه خودکفایی و قطب مولد اقتصاد و معیشت هستند.

در این بین سهم روستاهای مرزی چیزی فراتر از سایر روستاهاست،اهالی این روستاها در دوران ۸ سال دفاع مقدس علاوه بر یک کشاورز مرزبان نیز بودند، مرزبانانی که هم به فکر اقتصاد و معیشت بودند و هم به فکر امنیت.

۱۹ هزار و ۴۷۸ آبادی و روستای مرزی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰۰ روستای مرزی در ۹ شهرستان سهم آذربایجان غربی است.

اما طبق بررسی های صورت گرفته اکثر روستاهای مرزی استان از نظر امکاناتی چون راه‌های ارتباطی با بخش، شهرستان و مراکز استان‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و برخی ها نیز با وجود منابع معدنی و طبیعی که می تواند با ایجاد اشتغال از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کند دچار موانع و مشکلات ی هستند.
که در همین راستا به تاکیدات چند تن از مسئولان را در رابطه با لزوم توجه و توسعه روستاهای مرزی در زیر اشاره شده است.

تاکید رئیس جمهور درباره توجه ویژه به روستاهای مرزی کشور

رئیس جمهور به معاونت توسعه روستایی معاون اول رییس جمهوری توصیه کرد برای روستاهای مرزی کشور اقدامات ویژه ای انجام دهد.

به گفته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، سه مشکل اساسی که روستائیان از آن رنج می‌برند شامل اقتصاد و درآمد، نابرابری در خدمات شهری و روستایی، حمایت معنوی فکری توسط مقامات است.

به گفته رییس دولت تدبیر و امید، روستاهای مرزی علاوه بر توسعه روستایی، حافظ مرزهای این سرزمین هستند.
روحانی معتقد است روستاهای مرزی در دوران دفاع مقدس دشمن را از تحرک به خوبی بازداشتند، آنها مرزبان و مرزدار هستند و به تعبیر اسلامی «مرابط» هستند.

مرزها پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و ارز آوری هستند.

وی اظهار می کند: امروز شاهد بروز مشکلاتی مانند بیکاری و محدودیت اشتغال در مناطق مرزی و در میان مرزنشینان هستیم که ضرورت دارد با اتخاذ راهکارهای کاربردی در چهارچوب قانون نسبت به رفع این معضلات اقدام شود.

سعادت اضافه می کند: وجود مرزها پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و ارز آوری است لذا باید نسبت به روستاهای مرزی تجدید نظر صورت گیرد و نسبت به توسعه این روستاها و توانمند کردن مرزنشینان برنامه ریزی و اقدامات لازم صورت گیرد.

مناطق مرزی سردشت و پیرانشهر نیز یکی از صد‌ها منطقه مرزی است، این منطقه یکی از قطب‌های مهم مبادلات تجاری در غرب کشور محسوب می شود.

معیشت مردم مناطق مرزی وابسته به مرز و بازارچه‌های مرزی است

رسول خضری، نماینده مردم شهرستان های مرزی سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره معتقد است: مناطق مرزی ویترین نظام و کشور بوده و نیازمند توجه ویژه هستند.
وی می گوید: متاسفانه کاری برای روستاهای مرزی انجام نشده و جای انتقاد جدی دارد.

خضری تصریح می کند: معیشت مردم در این مناطق وابسته به مرز و بازارچه‌های مرزی است، ولی به این دلیل که زیرساخت‌های لازم ـ که یکی از آن‌ها جاده و قطار است ـ در منطقه کامل نشده، زندگی مردم نیز با مشکلاتی روبه‌روست.

وی به موضوع دامداری و کشاورزی روستائیان مرز نشین اشاره کرده و می گوید: محدودیت‌های موجود به دلیل مرزی بودن منطقه، عشایر را بسیار محدود کرده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار می کند: در این مناطق بیش از ۲۴۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق وجود دارد که اگر بازارچه‌ها و گمرکات منطقه فعال‌تر شوند، بحث قاچاق هم کاهش می یابد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین