۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • فروپاشی پ ک ک با بهبود روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه

فروپاشی پ ک ک با بهبود روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه

  • ۱۷ دی ۱۳۹۲
  • ۳۲۴ بازدید
  • ۰

دولت ترکیه با بهبود روابط دیپلماتیک خود با کشورهای همسایه بدنبال ریشه کن کردن گروه های تروریستی همچون پ ک ک می باشد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : بهبود روابط دیپلماتیک ترکیه با کشورهای همسایه گروهک تروریستی پ ک ک و پژاک را در سر در کمی و بلاتکلیفی قرار داده است. گروهک تروریستی پ ک ک به این امید که بتواند در کردستان سوریه تجدید قوا کرده و با قدرت مضاعفی به ترکیه حمله نماید ،مذاکرات صلح و آشتی را پذیرفته و از خاک این کشور عقب نشینی کرد و تمام تلاش و امکانات خود را برای دستیابی به استقلال در کردستان سوریه صرف کرد ،ولی در همان ابتدا با مخالفت احزاب و گروه های کردی وابسته به بارانی مانند الپارتی مواجه گردید و به درگیری با آنان پرداخت .
گروهک تروریستی پ ک ک قبل از سفر مسعود بارزانی به دیاربکر از نقشه ی اردوغان هیچ اطلاعی نداشته و در آمال و آرزو های خود ،پ ک ک را پیروز پروسه ی امرالی می پنداشت ، در حالی که موضوع کاملاً برعکس بود، نخست وزیر ترکیه توانست با خروج و خلع سلاح اعضای پ ک ک از خاک ترکیه و آغاز جنگی نو در کردستان سوریه ضربه ی محکمی بر گروهک تروریستی پ ک ک وارد سازد، و سران پ ک ک به هیچ عنوان انتظار چنین شکستی را از ترکیه نداشتند.
اکنون دولت اردوغان پس از بهبود روابط سیاسی خود با اقلیم کردستان عراق بدنبال بهبود روابط با مهمترین و تاثیر گذارترین کشور خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی ترکیه دیدارهای را با احمد داوداوغلو و نخست وزیر اردوغان داشته است. نکته قابل تامل این است که وزیر امورخارجه ترکیه احمد داود اوغلو از پایان جنگ و درگیری در سوریه سخن گفته است و ابراز امیداری کرده است تا در ژنو ۲ به کلی موضوع جنگ در سوریه خاتمه یابد. این تغییر رویکرد ۱۸۰ درجه ی ترکیه گروهک تروریستی پ ک ک را در موقعیتی بحرانی قرار داد، دولت ترکیه زمانی از حامیان جنگ و درگیری در سوریه بود، ولی امروزه مواضع خود را کاملاً تغییر داده و استراتژی جدیدی را اتخاذ کرده است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بسیار ماهرانه توانست گروهک تروریستی پ ک ک را به کلی تضعیف و در مسیر ایزوله شدن قرار دهد. در سال ۲۰۱۳ پ ک ک ناکامی و شکست های بسیاری را تجربه کرد که بیشتر این شکست ها ناشی از برنامه ریزی های دولت ترکیه می باشد.
اکنون پ ک ک جایگاه مردمی خود را از دست داده و اعضای آن بدنبال جدای از گروهک می باشند. شکست سیاسی در اقلیم کردستان عراق ، تشدید اختلافات با بارزانی و شکست سنگین در کردستان سوریه و مهمتر از همه همکاری نامحسوس عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک ، این فرقه را در وضعیتی نابسمان و بحرانی قرار داده است.
امروزه تمام جوامع بشری قربانی تروریسم بوده و تمام دولت ها بدنبال ریشه کن کردن تروریست هستند ، یقیناً بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه زمینه ساز نابودی احزاب و گروه های تروریستی خواهد بود، دولت ترکیه خسارت های زیادی از تحرکات تروریستی پ ک ک تجربه کرده است بنابراین می توان عمده ترین هدف ترکیه از بهبود روابط با ایران و اقلیم کردستان عراق را ریشه کن کردن پ ک ک می باشد. بطور حتم با تضعیف پ ک ک تمام زیر شاخه های تروریستی خود به خود نابود شده و به زباله دان تاریخ می پیوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین