۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

عمیق‌تر شدن اختلافات پ.ک.ک و بارزانی‌ها

  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۳۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : از ابتدای سال های ۷۰و ۸۰ میلادی به بعد، اختلافات پ.ک.ک و بارزانی‌ها شروع شد. علت اصلی اختلاف بر سر مسئله قدرت و اقتدار همگون در کردستان است و عمق اختلافات خیلی عمیق تر از آن است که عده‌ای ساده انگاری می کنند. زیرا هریک از طرفین برای سرکوب رقیب خود از هر گونه راه و روشی استفاده می کند. هردو گروه از گفتمان سیاسی متفاوتی حمایت می کنند. اما در عمل و ماهیت فعلی هردو جندان با هم فرق ندارند. زیرا در کل هر گروه کرد که در هر کجا که باشد یکی از پایه هایش بر گفتمان ناسیونالیسم کردی استوار است. بارزانی‌ها از ناسیونالیسم کردی حمایت می کنند. پ.ک.ک هر جند که در گفتمان از اصطلاحات گوناگون استفاده کند در واقع ماهیت آن نیز بر همان گفتمان ناسیونالیسم کردی است. زیرا باید این را بپذیریم که اگر احزاب کردی برای ناسیونالیسم کردی استوار نباشند نمی توانند دوام بیاورند. چرا که منبع اصلی نیرو بر ملی گرایی کرد است. در واقع این برای پ.ک.ک نیز همین است. هر جند که پ.ک.ک ادعا کند که از ملی گرایی کردی عبور کرده و ایدئولوژی فراتر از ملی گرایی حمایت می کند. این اشتباه است. زیرا عده‌ای در پ.ک.ک و بخصوص مراد کاراییلان رهبر ناسیونالیست‌ها در پ.ک.ک است و یا اینکه اگر درصد آرای حزب دمکراتیک خلق‌ها را در ترکیه تحلیل کنیم در می‌یابیم که تنها کردها به حزب دمکراتیک خلق‌ها رای می دهند. ترک‌ها و علوی‌ها رای نمی‌دهند.
پس درمی‌یابیم که کشمش و اختلافات پ.ک.ک و بارزانی‌ها در ایدئولوژی نیست. زیرا ایدئولوژی مشخصی نیز ندارند بلکه برای قدرت و اقتدار است. چرا که این دو گروه شدیدا درصدد هستند که فضای بیشتری را در بین کردها صاحب شوند و هرجا که بارزانی‌ها باشند پ.ک.ک مخالفت می کند و این قضیه هم در ترکیه و هم در سوریه چنین است و می خواهند همگون خود را بر جامعه فرض کنند. در سوریه و شنگال اختلافات مابین پ.ک.ک و بارزانی‌ها سبب شد که منطقه به ثبات نرسد و بعد از پاک سازی داعش علیرغم اینکه جند سال نیز می گذرد این دو گروه اختلافات خود را حل نمی کنند و تنها در این کشمکش سیاسی مردم بی خانمان شده‌اند.
بارزانی‌ها به خوبی می دانند که پ.ک.ک بدنبال محو کردن خاندان بارزانی‌هاست و نفوذ و مستقر شدن نیروهای پ.ک.ک در شمال عراق عرصه را برای بارزانی‌ها تنگ کرده ست هر چند که این دو گروه در سالیان گذشته باهم درگیری نظامی نیز داشتند و هزاران نفر از همدیگر را کشته اند اما این اختلافات همجنان پا برجاست و حل نخواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین