۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

عربستان، ترکیه و اوجالان در یک مسیر حرکت می کنند

  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۲
  • ۳۸۷ بازدید
  • ۰

پروفسور امید اُزداغ از پروژه ۴ مرحله ای عربستان سعودی برای کنترل منطقه خاورمیانه پرده بر داشت.

به گزارش کردپرس، پروفسور دکتر امید اُزداغ از تحلیل گران و چهره های دانشگاهی برجسته ترکیه که از صاحب نظران این کشور در حوزه کُردشناسی، پ.ک.ک و امنیت ملی به شمار می آید، دیشب در میزگردی در شبکه تلویزیونی HABERTURK درباره مسائل سیاسی منطقه، مذاکرات صلح بین دولت اردوغان و پ.ک.ک و همچنین طرح ویژه عربستان سعودی برای کنترل منطقه اظهار نظر کرد.

وی گفت:« شاهزاده بندر ابن سلطان رییس سرویس اطلاعاتی و امنیتی عربستان سعودی، یک طرح ۴ مرحله ای به سران آمریکا ارائه داده که می تواند کنترل امنیتی و سیاسی منطقه خاورمیانه را به طرز آشکاری تغییر دهد. شاهزاده بندر مستقیما به اوباما گفته است که تهدید شماره یک برای آمریکا و عربستان، افزایش قدرت سیاسی و نفوذ منطقه ای شیعه است. طرح این مقام امنیتی عرب شامل ۴ مرحله است: ۱- تلاش برای دور کردن حماس از ایران و فاصله انداختن بین سران حماس و جمهوری اسلامی. ۲- تضعیف حزب الله لبنان. ۳- تلاش برای تقویت سنی های شمال لبنان و آزاد کردن اعضای دربند القاعده. ۴- تغییر نظام سیاسی سوریه.»

پروفسور اُزداغ در ادامه افزود:« تحلیل نقشه های امنیتی آل سعود به موازات پیگیری تحرکات سیاسی در ترکیه و عراق نشان می دهد که در حوزه بازی های سیاسی منطقه در دو سال گذشته تاکنون پ.ک.ک برنده شماره یک همه حوزه ها بوده است و این گروه در حال حاضر در شمال سوریه دارای یک نهاد قوی و متنفذ است که می توان بدون هیچ تردیدی آن را یک شبه دولت دانست. واقعیت این است که احمد داوداوغلو به طور آشکار، شمال سوریه را به مسعود بارزانی امانت داد و به او اعلام کرد که آنکارا امنیت این منطقه را از بارزانی می خواهد اما حزب دموکرات کردستان عراق نتوانست به اندازه حزب اتحاد دمومکراتیک در این منطقه نفوذ کند و حتی توان ایجاد یک شبکه تلویزیونی را نداشته است و بر اساس اطلاعاتی که در دست ماست، حزب اتحاد دموکراتیک یک محموله گران قیمت تجهیزات فنی بارزانی را که برای ایجاد تلویزیون به شمال سوریه فرستاده شده به آتش کشیده است و مانع از سفر طرفداران بارزانی به شمال عراق شده است.»

این چهره ملی گرای دانشگاهی ترکیه در ادامه افزود:« یکی از روزنامه نگاران مشهور ترکیه که من به دلایل امنیتی و حقوقی نمی توانم به نام وی اشاره کنم، اسناد موثقی در دست دارد که نیچروان بارزانی نخست وزیر شمال عراق به آمریکایی ها اعلام کرده است: بغداد سهم ۱۷ درصدی از نفت کرکوک را به ما می دهد اگر قرار باشد ترکیه ۱۸ درصد و بالاتر از آن را پیشنهاد کند، با ترکیه توافق خواهیم کرد. این روزنامه نگار به من گفت که مقامات آمریکا از این پیشنهاد نیچروان برآشفته شده و چنین رویکردی را فغلط دانسته اند. بررسی های من در آرشیو اطلاعات نهاد نخست وزیری نشانی می دهد که ژنرال های آمریکایی در سال ۱۹۶۵ و یک بار هم در سال ۱۹۸۴ پیشنهاد این را به ترکیه داده اند که ولایات موصل و کروک به ترکیه الحاق شود اما آنکارا چنین چیزی را نپذیرفته است. لازم نیست نابغه باشید تا شباهت این پیشنهاد آمریکایی ها به طرح پیشنهادی اوجالان را درک کنید. اوجالان یک بار دیگر از طرح مرزهای میثاق ملی سخن به میان آورده و در حالی که توجه دولت اردوغان را به اهمیت کرکوک  و موصل جلب می کند، رفته رفته گام های اولیه خود را برای رسیدن به ایجاد کردستان رویایی خود برداشته و قصد دارد برای رسیدن به این مقصود، از قدرت ترکیه کمک بگیرد. »

اُزداغ دیروز در یک نشست در جمع تحلیل گران مجمع استراتژیک آنکارا نیز اعلام کرده بود که اوجالان و اردوغان به توافقات مهمی دست یافته اند و شواهد نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵ امکان آزادی اوجالان وجود دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین