۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • عثمانی چالش های مناطق سنی نشین کشور را در قم مطرح کرد

عثمانی چالش های مناطق سنی نشین کشور را در قم مطرح کرد

  • ۱۷ دی ۱۳۹۳
  • ۳۷۷ بازدید
  • ۰

 

 نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک فراکسیون اهل سنت مجلس با اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب که در قم برگزار شد،چالشهای مناطق سنی نشین ایران را مطرح کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : دوازده تن از نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی همزمان با هفته وحدت به قم سفر کردند و ضمن زیارت حرم حضرت معصومه (س) به دیدار چند تن از مراجع عظام قم از جمله “آیت الله نوری همدانی” و “آیت الله گرامی قمی” و “حجه الاسلام شهرستانی” نماینده آیت الله سیستانی در ایران، رفتند و با آنها گفتگو کردند.

حضور در نشست هم اندیشی تحت عنوان « راهکارهای فکری و فرهنگی برای تبدیل چالش ها به فرصت در مناطق سنی نشین کشور» که توسط حجه الاسلام جت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ترتیب داده شده بود از دیگر برنامه های این سفر بود.

مدیریت مراکز علوم دینی در شهرهای سنی به روحانیون اهل سنت سپرده شود

” محمد قسیم عثمانی” نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست ارائه راهکارهایی علمی و عملی برای رفع چالشهای موجود در مناطق سنی نشین ایران مبسوط تر از دیگر نمایندگان به تشریح این چالشها پرداخت و اظهار داشت:یکی از موضوعات این است که مدیریت مراکز علوم دینی در شهرهای سنی نشین ما، توسط روحانیون اهل تشیع اداره می شود که به نظر می رسد اگر مدیریت این مجموعه ها به روحانیون بومی و اهل سنت سپرده شود و حتی در کنار آنها از روحانیون اهل تشیع هم استفاده کرد، بازدهی و اثربخشی افزایش خواهد یافت و بسیاری از امور روان تر، کم هزینه تر و سهل تر انجام خواهد شد.

وی افزود: واگذاری امور اهل سنت به خود آنها باعث تسریع و تسهیل امور می گردد چرا که یک روحانی غیر بومی نه افراد را دقیق می شناسد و نه فضا را به خوبی لمس و حس می کند و نه از وزن و جایگاه و نفوذ و ارتباطات روحانیون مطلع است و اصولاً با فرهنگ بومی آشنایی ندارد و یا اگر خطایی سهوی هم از او روی دهد ممکن است به حساب نظام گذاشته شود.

علمای اهل سنت با علما و مراجع عالیقدر و دانشگاه ادیان و مذاهب ارتباط ندارند

عثمانی ضمن اشاره به فقدان ارتباط علمای اهل سنت با علما و مراجع عالیقدر و دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت:  وجود این ارتباط، هم می تواند برخی از مشکلات روحانیون و امور مربوط به حوزه دین و مذهب و چالش های موجود را حل کند و هم بازخورد موضوعات مختلف را می توان از خود روحانیون دریافت نمود.در ضمن ارتباط آنها می تواند ایده هایی را برای تحقق هر چه بیشتر وحدت و انسجام دینی و ملی به همراه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر حقیر وجود هیأتی از بین روحانیون اهل سنت جهت ارتباط با دانشگاه ادیان و مذاهب و علمای عظام قم، می تواند راهکاری مناسب برای این ارتباط باشد که به صورت برنامه ریزی شده و زمانبندی شده، دیدارها و نشست های مشترکی داشته باشند تا با همفکری مسائل و مشکلات برطرف شود.

افراد در مصاحبه های تلویزیونی نباید به مقدسات اهل سنت توهین کنند

نماینده بوکان افزود: یکی دیگر از چالش های موجود اینست که بعضاً مشاهده می شود که شبکه های سراسری صدا وسیما از کارشناسانی استفاده می کنند که حساسیت موضوعات را درک نمی کنند و گویی متوجه نیستند که مخاطب آنها تنها اهل تشیع نیست و بخش قابل توجهی از مخاطبین آنها را جامعه ی اهل سنت کشورمان تشکیل می دهد. گاهی یک فرد با لغزش کلامی یا با یک توهین و یا یک نیشی از روی نسنجیدگی و ناپختگی، این همه تلاشی را که برای وحدت انجام می شود خنثی می کند و ضمن تحمیل هزینه به نظام و کشور، برای دشمنان سوژه خلق می کنند و این همه هزینه ای را که صرف وحدت و همدلی بین شیعه و سنی می شود برباد می دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین