۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رووداو منتشر کرد: بخشهایی از پیش نویس قانون اساسی سوریه که توسط کارشناسان روس تدوین شده است

رووداو منتشر کرد: بخشهایی از پیش نویس قانون اساسی سوریه که توسط کارشناسان روس تدوین شده است

  • ۹ بهمن ۱۳۹۵
  • ۳۲۵ بازدید
  • ۰

شبکه اطلاع رسانی «رووداو »به مهم ترین نکات پیش نویس قانون اساسی سوریه که توسط کارشناسان روسیه تهیه شده دست یافته و آنرا منتشرکرده است.
به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از رووداو ، به گفته هیئت اعزامی روسیه به سوریه به ریاست« الکساندر لاورنتیف» ،روسیه پیش نویس قانون اساسی سوریه را تهیه کرده و نسخه ای از آن را در پایان نشست اخیر آستانه دراختیار معارضین سوریه قرارداده است.
نخستین تغییری که در این پیش نویس صورت گرفته ، حذف کلمه « العربیه» از نام «جمهوری سوریه» و همچنین حذف بخشی از متن مربوط به فقه اسلامی که منبع شریعت در این کشور است و همچنین لغو بخش مربوط به دیانت رئیس جمهوری سوریه که در قانون اساسی کنونی به عنوان مسلمان تعیین شده است ، می باشد.
درپیش نویس قانون اساسی سوریه همچنین باقیدمسئله خودمختاری مناطق کردنشین ،زبان های عربی و کُردی دراین مناطق برابر اعلام شده است.
پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه همچنین به مناطق دیگر در این کشور اجازه می دهد که علاوه بر زیان رسمی کشور، از گویش های محلی خود نیز پس از موافقت پارلمان سوریه استفاده کنند.
در این پیش نویس اختیارات بیشتری به مناطق جدید یا استانداری ها در سوریه و همچنین تمرکززدایی داده شده ونام پارلمان سوریه از «مجلس الشعب» به «جمعیه الشعب» تغییر یافته و اختیارات «جمعیه الشعب» شامل تصمیم گیری درباره مسائل مربوط به جنگ و صلح، برکناری رئیس جمهور از منصبش، تعیین اعضای دادگاه عالی قانون اساسی و انتصاب یا برکناری رئیس بانک مرکزی می شود.
براساس این پیش نویس تقسیم بندی کرسی های پارلمان سوریه که شامل دادن نصف کرسی های پارلمانی به کارگران و کشاوزان و نصف دیگر کرسی ها به دیگر اقشار سوری است ،لغو وآمده است که نامزد ریاست جمهوری سوریه باید شهروند این کشور و سن وی حداقل ۴۰ سال باشد ، اما شرط تابعیت پدرو مادر و همسر این نامزد حذف شده است.
در این پیش نویس مدت زمان ریاست جمهوری در سوریه یک دوره ۷ساله تعیین شده، اما رئیس جمهور نمی تواند برای دو دوره پی درپی در این منصب باقی بماند. رئیس جمهور باید در برابر « جمعیه الشعب» و «جمعیته المناطق» سوگند قانونی یاد کند.
وظیفه رئیس‌جمهوری نیز میانجی‌گری میان قوه‌های مختلف و نظام حاکم و مردم است و هیچ نقش قانونگذاری نخواهد داشت، اما فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح همچنان در اختیار رئیس‌جمهور خواهد بود.
رئیس‌جمهوری همچنین می‌تواند سیاست‌های کلی کابینه را تعیین و بر روند اجرای قوانین و عملکرد نهادهای دولتی نظارت کند.
رئیس جمهوری همچنین می تواند پس از موافقت «جمعیته الشعب و جمعیه المناطق» درخصوص جنگ و صلح و بسیج عمومی و اعلام حالت فوق العاده درکشور تصمیم گیری کند.
درصورت خالی شدن منصب رئیس جمهوری و اثبات ناتوانی رئیس جمهور در اداره امور کشور، « جمعیت المناطق» امور کشور را اداره خواهد کرد.
کابینه نیز در مقابل رئیس‌جمهوری و پارلمان مسئول است و باید تمام طوائف، ادیان و اقشار مختلف سوریه را در برخی پست‌های وزارتی جای دهد.
در پیش نویس قانون اساسی سوریه همچنین به دولت اجازه امضاء قراردادهای بین المللی و امتیاز دهی به شرکت های خارجی و همچنین تعیین و برکناری کارکنان نظامی و غیرنظامی داده شده است.
همچنین اگر یک سوم از اعضاء « جمعیته المناطق» یا یک سوم اعضاء «جمعیته الشعب» خواستار سلب اعتماد از دولت شوند ، دولت منحل خواهد شد. این دوجمعیت نیز حق برگزاری نشست های مشترکی برای سلب اعتماد از دولت را با اکثریت آراء دارند.
در این پیش نویس تعداد اعضاء دادگاه قانون اساسی سوریه ۱۱ نفر تعیین شده که از سوی « جمعیته المناطق» تعیین خواهند شد.
همچنین قوانین جاری سوریه تا برگزاری انتخابات «جمعیته المناطق » و اجرای قانون اساسی جدید این کشور برای مدت یک سال به قوت خود باقی خواهند ماند.
اما نیروهای مسلح تحت نظارت جامعه هستند و در امور سیاسی مداخله نخواهند کرد و حق انجام عملیات نظامی خارج از مرزهای سوریه را ندارندو از آنها نباید به عنوان وسیله ای برای فشار بر اهالی سوریه استفاده شود و در زمینه های سیاسی و روند انتقال قدرت نیز نباید ایفای نقش کنند.
دراین پیش نویس به خدمت سربازی یا اجباری بودن آن اشاره نشده و تنها آمده است که شهروندان سوری باید براساس قانون خدمت وظیفه نظامی خود را انجام دهند.
متن سوگند نامه رئیس جمهوری نیز به این شرح اعلام شده است: سوگند یاد می کنم که به قانون اساسی و دیگرقوانین کشور پایبند باشم و به حقوق و آزادی های بشر و شهروندان احترام بگذارم و از آن محافظت کنم و دائما” براساس منافع مردم رفتار نمایم.
دراین سوگند نامه مشاهده می شود که از اشاره به خداوند و قومیت کشور پرهیز شده است.
مهم ترین بندهای قانون اساسی جدید سوریه که در مسکو تدوین شده است:
۱-حذف کلمه «العربیه» از عنوان «جمهوری عربی سوریه» و تغییر آن به «جمهوری سوریه».
-۲ فقه اسلامی منبع شریعت در سوریه نیست.
۳- ماده مربوط به دیانت رئیس جمهوری یعنی مسلمان بودن او حذف گردیده و به دیانت او اشاره نشده است.
۴-زبان های عربی و کردی در مناطق خودگردان سوریه یکسان اعلام شده و به شهروندان مناطق مختلف اجازه داده شده است علاوه بر زبان رسمی با موافقت پارلمان از گویش های محلی نیز استفاده کنند.
۵-اجرای اصل تمرکز زدایی و به کارگیری عنوان « جمعیته المناطق» به جای ادارات محلی یا استانداری ها و افزایش اختیارات .
۶تغییر نام « مجلس الشعب » به « جمعیه الشعب».
۷-جمعیه المناطق قوه مجریه در کشور است که از نمایندگان نهادهای اداری تشکیل خواهد شد و نشست های آنان به طور جداگانه از «جمعیه الشعب» برگزار می شود و می تواند جلساتی را برای تصمیم گیری در انتخابات و استیضاح نخست وزیر یا رئیس جمهوری برگزار کند.
۸-«جمعیه المناطق می تواند بررسی لوایح و قوانین را به « جمعیه الشعب» ارجاع کند.
۹ « جمعیه الشعب» حق دارد اعضاء دادگاه عالی قانون اساسی را تعیین و همچنین رئیس بانک مرکزی را تعیین یا برکنار و نام بانک مرکزی را نیز تغییر دهد.
دراین پیش نویس همچنین ماده مربوط به تقسیم بندی کرسی های کنونی در مجلس را که شامل نصف اعضاء کارگران و کشاورزان و نصف دیگر آن بقیه اقشار سوری هستند ، حذف شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین