۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دست بالای پ.ک.ک در به راه انداختن جنگ های نژادپرستی!

  • ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • ۷۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: همزمان با فرارسیدن نوروز و آغازهای جشن های سال نو، گروهک تروریستی پ.ک.ک و دیگر شاخه های اقماری آن از هوادارانش خواستند تا با نمادهای آن ها در جشن های ایام نوروز شرکت داشته باشندکه در واقع بهانه ای شد تا تروریست ها بر شکست های نظامی خود سرپوشی گذاشته باشند. به همین علت تجمعات هوادران تندرو و افراطی در جشن نوروز و ارسال پیام هایی از طرف پ.ک.ک سبب شد که در اروپا گردهمایی های در حول ایدئولوژی اوجالان سازماندهی شود که در نهایت در شهر بروکسل بلژیک و دیگر شهرهای اروپایی گروهای افراطی ترکیه و پ.ک.ک با هم درگیر شدند.

حقیقت این است که بذر اختلافات نژادی در ترکیه از سال های گذشته کاشته شده بود و درگیری های اخیر گوشه ای از آتش زیر خاکستر این اختلافات نژادی بود. در نژاد پرستی عواملی که حتی زمانی که رنگ پوست مطرح نباشد عوامل دیگری چون زبان، مذهب، ملیت، تحصیلات، جنسیت یا سن وسال منجر به بروز تعصبات می شود. نژادپرستی نوع خاصی از تعصب است که بر مبنای استدلالات نادرست و عمومیت دادن برخی خصوصیات به گروهی از انسانها، به گونه‌ای غیر قابل انعطاف، شکل می‌گیرد. تعصب از کلمه لاتین « پرجودیسم » که به معنای پیش داوری کردن پیش از روشن شدن حقایق است، ریشه می‌گیرد. هرگاه فردی اجازه دهد عقاید متعصبانه اش مانع از رشد و حرکت دیگری شود تبعیض نژادی رخ داده‌است. و آنان که همه افراد یک نژاد را از برخی مشاغل خاص، مسکن، حقوق سیاسی، فرصتهای تحصیلی یا تعاملات اجتماعی محروم می‌کنند عاملان تبعیض نژادی هستند.

نژاد پرستی احساس ترس یا نفرتی است نا بجا از یک انسان تنها به دلیل نژاد وی. حتی زمانی که رنگ پوست مطرح نباشد عوامل دیگری چون زبان، مذهب، ملیت، تحصیلات، جنسیت یا سن وسال منجر به بروز تعصبات می‌گردد. جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با رنگ پوست و ظاهر فیزیکی متفاوت با هم در تماس قرار می‌گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می‌کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می‌کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری نژادی هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام می‌بردارند.

بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت‌ها باید اقدامات مقتضی را انجام دهند تا در صورت امکان، افراد متعلق به اقلیت‌ها، فرصت کافی برای یادگیری زبان مادری خود یا آموزش به زبان مادری خود را داشته باشند، و بتوانند در اماکن خصوصی و عمومی بدون هیچ محدودیت یا تبعیضی از آن استفاده کنند.

نژادپرستی در تعریف قدیمی آن مبتنی بر فرض نابرابری جنس بشر از لحاظ بیولوژیک است و نتیجه آن، نسبت دادن پیشرفت یا عقب ماندگی ملت‌ها به خصوصیات ژنتیکی که غیرقابل تغییر هستند، است. اما با تحقیقات و مطالعات زیست‌شناسی و مردم‌شناسی جدید، تفاوت‌های بیولوژیکی از نظر برتری یا ذات متفاوت از دیدگاه علم رد و به تدریج مفهوم نژاد در جهان علم بی‌اعتبار شد.

نژادپرستی به صورت کلی به معنای اعتقاد بر این است که رفتارهای شخص، ناشی از ویژگی‌های ارثی و ثابتی است که در آن فرد از پیوندگیری خود با زمینه‌های نژادی‌اش تأثیر گرفته و سپس هر یک از این صفات متمایز در رابطه با برتر یا پست‌تر دانستن او ارزش‌گذاری شود، این نگاه خود دلیل تفکری اجتماعی است که در آن گروهی از افراد برتر از دیگران دانسته می‌شوند که خود نتیجهٔ برآشفتگی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زیادی می‌تواند باشد و قدرت را در دست گروه‌هایی خاص قرار می‌دهد و در عین حال دیگران را از آن محروم می‌کند.

در حقیقت پ.ک.ک و گروهای افراطی در ترکیه مسئله را به یک میدان کازار تبدیل کرده اند که سبب شده درگیری نژادی مابین ترک ها و کردها در اروپا رخ دهد. در اروپا انچه که رخ می دهد نوعی انتقام علیه یکدیگر می باشد که عده ای بدور از منطق آلت سیاست پ.ک.ک و گروهای افراطی ترکیه شده اند و انها بطور ناخواسته جنایاتی را مرتکب می شوند و انها در حقیقت دنباله دار سیاست طرح ریزی شده هستند و انها در سیاست و قدرت تصمیم ندارند بلکه انها به میدان هل داده می شوند.

پ.ک.ک در سازماندهی جنگ نژاد پرستی تجربه کافی را دارد و به همین علت همه رسانه های پ.ک.ک بسیج شده اند که این درگیری ها را همیشه زنده نگه دارند تا بتواند از این بازی کثیف نهایت سو استفاده را ببرند و برای پ ک ک مهم است که بتواند در اروپا مطرح باشد و به همین علت بر طبل نژاد پرستی می کوبد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین