۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • خط سیاسی کردهای ترکیه در آنکارا تعیین می شود

خط سیاسی کردهای ترکیه در آنکارا تعیین می شود

  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
  • ۲۷۳ بازدید
  • ۰

گَوَری تاسیس حزب دموکراتیک خلق ها به دستور اوجالان را یک خطای بزرگ می داند و بر این باور است که خط سیاسی کردها به دست ترک ها تعیین می شود.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از شبکه ی تلویزیونی Rudaw آدم گَوَری رهبر نهاد دینی – سیاسی موسوم به ابتکار عمل آزادی، در مورد تحولات سیاسی ترکیه گفت:«تا همین چند ماه پیش به طور گسترده در رسانه های ترکیه، مطالب فراوانی علیه ما منتشر شده و ادعا می کردند که ما علیه کردها و به منظور تفرقه اندازی بین کردها فعالیت می کنیم. اما برنامه های گروه ما به شیوه ای بود که ظرف دو سال گذشته در برنامه های سیاسی و فرهنگی مشترکی با همه ی احزاب کُرد، همراه و هم مسیر شدیم. به عنوان مثال یکی از ۲۱ کرسی کمیته ی فراهم کننده ی مقدمات کنگره ی ملی کُرد در اربیل از آن ما بود و علاوه بر این، در دیاربکر و دیگر شهرها نشان دادیم که از بالاترین میزان ظرفیت برای فعالیت در حرکت های گروهی برخوردار هستیم. ما معتقدیم که در کردستان ترکیه باید یک جبهه ی سیاسی شکل بگیرد و در این جبهه همه ی جریانات سیاسی کرد، فارغ از تفاوت های سیاسی و عقیدتی، برای رسیدن به اهداف مشترک، شانه به شانه ی هم فعالیت کنند».
وی در ادامه افزود:«ما بر این باوریم که اگر کردها در یک ساختار جبهه ای خط مشی سیاسی خود را تعیین کنند، به پیروزی می رسند اما متاسفانه خطای بزگری از جناب رهبر اوجالان سرزد و حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) به توصیه ی او ایجاد شد و حزب صلح و دموکراسی (BDP) را در آن ادغام کردند و به عقیده ی ما، این اقدام، یک ضربه ی جدی به فعالیت سیاسی کردها و خطری برای آینده ی کردها است و امیدی به آن نداریم. حتی ده درصد از سران و نمایندگان حزب صلح و دموکراسی هم در این خصوص توجیه و اقناع نشده اند و خود آنان نیز با این اقدام مخالفند. تاکنون، ائتلاف و همراهی گروه های مختلف، بر اساس علایق ملی کُردی بود اما متاسفانه پروژه ی دموکرایتک خلق ها در آنکارا و به دست ترک ها طراحی شده و این استراتژی، کردها را از هم متفرق کرده و آنها را تضعیف می کند».
آدم گَوری که به تازگی مانند بسیاری از فعالان سیاسی کُرد ترکیه نام خانوادگی خود را از ترکی به کُردی تغییر داده، در سال ۲۰۱۳ و در مصاحبه با کردپرس، توجه به ظرفیت و توان فعالان اسلام گرای کُرد در معادلات سیاسی و حزبی مناطق کردنشین ترکیه را یک ضرورت مهم دانسته بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *