۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • خطیب دجله سیاست مدار کُرد: فقط ۵ درصد از کردهای ترکیه خواهان استقلال هستند

خطیب دجله سیاست مدار کُرد: فقط ۵ درصد از کردهای ترکیه خواهان استقلال هستند

  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
  • ۲۹۴ بازدید
  • ۰

خطیب دجله بر این باور است که برای مخالفت کردها با طرح استقلال و جدایی از ترکیه، هشت دلیل عمده وجود دارد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی: مهمت خطیب دجله سیاست مدار مشهور کُرد ترکیه و نماینده ی پیشین دیاربکر که به تازگی از زندان آزاد شده، معتقد است که کردهای ترکیه تمایلی به استقلال و جدایی ندارند.
دجله اعلام کرد؛ اگر در ترکیه یک همه پرسی برگزار شود، نتایج نشان خواهد داد که فقط ۵ درصد از کردهای ترکیه خواهان استقلال هستند.
وی در گفتگو با روزنامه ی آکشام هشت دلیل عمده را برای مخالفت کردها با طرح استقلال و جدایی مطرح نموده است که عبارتند از: ۱- زمینه های تاریخی برادری خلق ها در جغرافیای ترکیه. ۲- کردها در همه ی استان های ترکیه حضور دارند و تمایلی ندارند که فقط در یک نقطه از ترکیه تجمع کنند. ۳- کردها فقط به فکر خود نیستند و بر این باورند که باید به دیگر خلق های ترکیه نیز کمک کنند. ۴- کردها به خوبی فهمیده اند که استقلال واقعی با شرایط امروز جهان منطبق نیست و چنین چیزی فقط در حد مدینه ی فاضله معنی دارد. ۵- در شرایطی که بر اساس کنوانسیون های اتحادیه ی اروپا می توان از حقوق همسان برخوردار شد، اصرار بر استقلال معنی ندارد. ۶- نود درصد از کارگران و عوامل فنی اغلب پروژه های عمرانی و ساختمانی ترکیه از شهروندان کُرد هستند و این منبع انسانی عظیم نیاز به کار و فرصت شغلی دارد. ۷- اگر دیگر خلق های ترکیه به حقوق خود برسند، چنین چیزی به معنی نفی حقوق کردها نیست و تجربه ی سی سال اخیر نشان داده که توسعه ی سیاسی همه ی ترکیه، به نفع کردها نیز هست. ۸- مردم ترکیه هوشیار و عاقل هستند و زمانی که از دموکراسی و مشارکت سیاسی سخن بگویید، با شما مخالفت نمی کنند و شما را در آغوش می کشند.
وی در پایان هشدار داده که اگر فضای سیاسی مطلوب و مناسب کنونی در ترکیه از دست برود و مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک متوقف شود، آینده ی ترکیه نامعلوم خواهد بود.
خطیب دجله در سال ۱۹۹۳ میلادی به درخواست تورگوت اوزال رئیس جمهور وقت ترکیه همراه با سیات مداران کُرد دیگری همچون مام جلال طالبانی، احمد ترک، کمال بورکای و سری ساکک در لبنان و سوریه با عبدالله اوجالان دیدار نموده و در دور نخست مذاکرات صلح نقش مهمی ایفا کرد. او تاکنون سه بار به خاطر حمایت از اندیشه های پ.ک.ک زندانی شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین