۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • حملات قریب الوقوع نیروهای مسلح ایران به مواضع گروهک های تروریستی در عراق

حملات قریب الوقوع نیروهای مسلح ایران به مواضع گروهک های تروریستی در عراق

  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۷۵ بازدید
  • ۰

تحرکات نیروهای مسلح ایران و اعزام تسلحیات به مرزهای غربی کشور از نزدیک بودن دور جدید حملات علیه گروه‌های تروریستی ضد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان عراق حکایت دارد.

به گزارش انجمن بی تاوان،پس از هشدارهای اخیر سردار محمد پاکپور،فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد گروه‌های تروریستی مستقر در خاک عراق به مسئولان عراقی،تحرکات سپاه پاسداران در مرزهای غربی کشور افزایش یافته است.

این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که در ششم خرداد ماه، الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در راس هیئتی امنیتی برای بررسی اقدامات مربوط به اجرای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و عراق در خصوص امنیت مرزها وارد سلیمانیه در کردستان عراق شد و سپس دو روز بعد، طی سفری به تهران با سردار علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفتگو کرد. الاعرجی در دیدار با احمدیان بر پایبندی عراق به توافق امضا شده با ایران تاکید کرد و اظهار داشت که امنیت عراق را امنیت ایران و امنیت ایران را امنیت عراق می‌داند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که مهلت تعیین شده ایران برای عراق، رو به اتمام است و در دیدار اخیر احمدیان و الاعرجی بر این موضوع تاکید شده باشد.

ویدیوها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای مسلح ایران در حال انتقال تسلیحات توپخانه‌ به غرب کشور هستند و این موضوع نشان دهنده قریب الوقوع بودن عملیات احتمالی نیروهای مسلح ایران علیه گروه‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق می‌باشد.

گروه‌های تروریستی دموکرات کردستان ایران (حدکا)،حیات آزاد کردستان (پژاک)، کومله سازمان کردستان کمونیست ایران (کومله)، آزادی کردستان (پاک) جزء اصلی‌ترین گروهک های تجزیه‌طلب و تروریستی هستند که در مرزهای شرقی اقلیم کردستان عراق با تمرکز بر ضربه زدن به امنیت ملی ایران فعالیت می‌کنند.

شایان ذکر است نیروهای مسلح ایران در ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۱، مواضع گروه‌های تروریستی در حومه شهرک کویسنجق، جنوب سلیمانیه و ارتفاعات سیدکان واقع در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار دادند که طی آن دستکم دو نفر از اعضای گروه تروریستی دمکرات کردستان ایران کشته و ۱۰ تن دیگر مجروح شدند.

پس از این اتفاقات، توافقی در مورد اخراج گروه های تروریستی از مرزهای اقلیم کردستان عراق، میان ایران و عراق شکل گرفت و عراق قول همکاری داد. از آن زمان تاکنون، دولت عراق اقداماتی را در راستای عمل به وعده هایش انجام داده است اما روند این اقدامات بسیار کند و ناکافی به نظر می‌رسد. از این رو، در صورت ادامه این روند، این احتمال وجود دارد که ایران مجددا به‌صورت مستقل برای پاکسازی گروه‌های تروریستی از مرزهای اقلیم کردستان عراق وارد عمل شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین