۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جنگ پ.ک.ک و بارزانیها فراتر از یک رقابت!

  • ۱ شهریور ۱۴۰۲
  • ۱۰۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : پ.ک.ک و بارزانیها از ابتدا با هم همیشه درگیر بوده‌اند و عده ای تصور می‌کنند که یک رقابت سیاسی است. جنگ پ.ک.ک و بارزانیها از یک رقابت قدرت در عرصه کردستان فرار رفته. زیرا هر دو طرف می دانند که وجود انها به بازندگی طرف مقابل وابسته است. زمانی پ.ک.ک می تواند سلطه خود را در کردستان و بخصوص در کردستان ترکیه، سوریه و عراق بگستراند که بارزانی در جایگاهی ضعیف باشد و همین قضیه نیز برای بارزانی صدق دارد. بارزانیها به خوبی می دانند که وجود پ.ک.ک در هر عرصه کردستان به ضرر و از دست دادن جایگاه انها تمام خواهد شد در شمال سوریه ما شاهد ان هستیم که سرنوشت کردها به سیاست پ ک ک و بارزانیها گره خورد است. از یک طرف بارزانیها از سیاست ترکیه و گروه‌های وابسته به ان حمایت می کنند و انها نیز با گروه‌های وابسته به پ ک ک درگیر هستند. هر جند که انها در حال فعلی در جنگ اشکار و روبرو نیستند اما برای شکست همدیگر از همه شیوه ها استفاده می کنند و پ ک ک هم طرفداران بارزانیها را روانه زندان می کند و گاهی نیز ترور می کند.
سوال این است که چرا بارزانیها از پ.ک.ک بیم دارند ؟
پ.ک.ک یک گروه مبتنی بر ایده‌های ایدئولوژیک استوار است و با استفاده از متدهای بروز سعی بر این دارد که در بستر جامعه نفوذ پیدا کند و بخصوص با سازماندهی حرفه‌ای در قشرهای ضعیف جامعه و بخصوص برای سازماندهی زنان نقشی مضاعف دارد و تا حدودی نیز سیستم فعلی جامعه کردها را تغییر و در راستای کارآیی خود در می آورد و ورود پ ک ک و نفوذ در جامعه تحت سلطه بارزانیها و تحریک جامعه علیه حاکمان فعلی در کردستان عراق برای بارزانیها یک تهدید بزرگ است که در اینده این تهدید محفوظ است زیرا جامعه تحت سلطه بارزانیها در بن بست قرار گرفته است و همانند یک انرژی سر بسته نگه داشته شده زیرا در کردستان عراق در گذشته ما شاهد تظاهرات علیه حاکمان بودیم اما در تحت حاکمیت بارزانیها مردم از ترس سکوت کردند و اعتراض شان را نگه داشتند.
پ ک ک و بارزانیها در واقع دو دشمن ایدئولوژیک همدیگر هستند و به همین علت هر دو طرف برای شکست همدیگر از پتانسیل جامعه کردستان استفاده می کنند بجای اینکه برای جامعه کردستان کار و تلاش کنند هر دو طرف از نیروی کردها علیه همدیگر استفاده می کنند
هر دو طرف با متکی به قدرت خارجی به بقای خود ادامه می دهند و هر دو طرف بخصوص از لحاظ نظامی به قدرت خارجی متکی هستند و رقابت مابین انها نیز یک سناریوی خارجی است تا اینکه بتوانند کردها را قربانی کنند هر دو حزب بدنبال منافع کردها نیست بلکه منافع حزبی انها بالاتر و والاتر از هر چیز است. و در اینده نزدیک شاهد چنگ انها خواهیم بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین