۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • شرط دوستی ترکیه با عراق، تروریستی اعلام کردن پ.ک.ک است

شرط دوستی ترکیه با عراق، تروریستی اعلام کردن پ.ک.ک است

  • ۱ شهریور ۱۴۰۲
  • ۹۴ بازدید
  • ۰

وزیر خارجه ترکیه درباره مبارزه با پ.ک.ک اظهار داشت: ما از عراقی‌ها انتظار داریم که پ‌ ک‌ ک را به‌ عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت بشناسند و این شرط دوستی است.

به گزارش انجمن بی‌تاوان، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه که به عراق رفته است در نشست خبری مشترک با فواد حسین، همتای عراقی خود گفت: نباید اجازه دهیم گروه تروریستی پ.ک.ک که دشمن مشترک ماست، روابط دوجانبه ما را مسموم کند.

وی افزود: انتظار داریم عراق طبق دوستی و برادری، پ.ک.ک را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت بشناسد. نمی‌توانیم نسبت به چالش پ.ک.ک در برابر حاکمیت عراق بی‌تفاوت بمانیم.

این اظهارات در حالیست که ارتش ترکیه در حال حاضر در بخش هایی از شمال عراق حضور داشته و علیرغم اعتراض بغداد به عملیاتها و اشغالگری ارتش ترکیه، همچنان این روند جریان دارد.

فیدان در سخنان خود با تاکید بر مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک تصریح کرد: پ.ک.ک بسیاری از روستاهای عراق و همچنین سنجار، محمور، قندیل و سلیمانیه را اشغال کرده است. این گروه تروریستی با نادیده گرفتن مرزهای سوریه و عراق به دنبال اتحاد این دو منطقه با کریدور تروریستی است که ایجاد کرده است. ما از مبارزه برادران عراقی خود علیه گروه تروریستی پ.ک.ک که ابزار قدرت‌های امپریالیستی شده است، در هر سطحی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ما از آنها (عراق) انتظار داریم که پ‌.ک‌.ک را به‌ عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت بشناسند و این شرط دوستی است. ما آماده همکاری با عراق در مبارزه با انواع گروه تروریستی بدون در نظر گرفتن نام آن پ‌.ک‌.ک یا داعش هستیم که تمامیت ارضی و وحدت سیاسی عراق را هدف قرار داده و به ثبات و رفاه عراق آسیب رسانده و مرتکب جنایات علیه بشریت می‌شوند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بیان کرد: آنکارا برای روابط اقتصادی خود با عراق اهمیت زیادی قائل است. در حال حاضر حجم تجارت ما به ۲۵ میلیارد دلار نزدیک شده است. با این حال، این بسیار کمتر از پتانسیل واقعی است. اقداماتی وجود دارد که باید برای پیشبرد این امر بیشتر انجام دهیم.

فیدان در ادامه اظهار داشت: ما در مورد کارهایی که باید انجام شود تا دنیای تجارت با مشکلاتی مواجه نشود، تبادل نظر کردیم. اولین آن مبارزه با تروریسم است. در مورد اقداماتی که باید برداریم توافق کردیم. بحث آب هم داشتیم. کمبود آب در عراق را از نزدیک دنبال می‌کنیم. منطقه ما خشک‌ترین دوره سال‌های اخیر را پشت سر می‌گذارد. ما به ایجاد یک مکانیسم گفت‌وگوی همکاری بر مبنای علمی و منطقی در مورد آب اهمیت می‌دهیم.

این اظهارات فیدان در حالی است که سد سازی های انجام گرفته ترکیه روی رود دجله و فرات بخصوص سد ایلیسو بر روی دجله، باعث کاهش چشمگیر آب ورودی به عراق شده است.

او همچنین اضافه کرد: موضوع مهم دیگر این است که حملات رذیله به کتاب مقدس ما، قرآن، مانند یک بیماری همه‌گیر در اروپا ادامه دارد. ما به عنوان جهان اسلام باید با هم با این تهدید مبارزه کنیم. اگر متحد باشیم، کسانی که به ارزش‌های مقدس ما حمله می‌کنند قبل از اقدام دو بار فکر می‌کنند.

در همین راستا، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز گفت: روابط تجاری ما با ترکیه به سرعت پیشرفت کرده و همچنان در حال توسعه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین