۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تنش‌های ترکیه، زمینه اوج‌گیری دوباره درگیری با کردها

تنش‌های ترکیه، زمینه اوج‌گیری دوباره درگیری با کردها

  • ۱۰ تیر ۱۳۹۲
  • ۲۶۳ بازدید
  • ۰

بی‌گمان‌ وقتی اردوغان توانست با تلاش بسیار‌ با عبدالله اوجالان به توافق رسیده و شبه‌نظامیان کرد ترکیه را به عقب‌نشینی از مواضع خود راضی کند، ‌گمان نمی‌کرد اعتراضات مردمی در این کشور، این ابتکار وی را در معرض خطر قرار دهد. اکنون کشته شدن یک معترض کرد در جریان تظاهرات مردمی، موجی جدید از خشم کردها نسبت به دولت آنکارا را پدید آورده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : روز گذشته، شهر استانبول شاهد تظاهرات ضددولتی هزاران نفر بود که در محکومیت استفاده نیروهای دولتی از زور و به منظور نشان دادن همبستگی با کردها در پی کشته شدن یک معترض کرد، در خیابان‌ها گرد آمده بودند.

«راشا تودی» می‌نویسد، تظاهراتی که در همین زمینه در میدان «تقسیم» به راه افتاده بود، پس از چند ساعت و با فشار پلیس پایان یافت و تظاهرکنندگان به وسیله نیروهای پلیس از میدان پراکنده شدند. ماشین‌های آب پاش نیز به همین منظور در محل حاضر بودند که البته در این مورد از آنها استفاده نشد.

گزارش این شبکه خبری حاکی از آن است که شماری از تظاهرکنندگان، همزمان با نزدیک شدن به منطقه تحت محاصره پلیس، شعار می‌دادند: «پلیس قاتل، از کردستان خارج شو!». شعار دیگر آنها این بود که: «این تنها آغاز است. مبارزه ادامه دارد. دولت قاتل بهای کارش را خواهد پرداخت».

پس از هشدار اولیه پلیس مبنی بر متفرق شدن معترضان، نزدیک هزار تن ‌از آنان در محل ‌ماندند که در پی آن، تعقیب و گریزی میان آنها و نیروهای پلیس روی داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این گیر و دار، ده تن بازداشت شدند.

راشا تودی می‌نویسد، تظاهرات روز گذشته در استانبول، نخست بخشی از اعتراضات روزمره مردمی بود؛ اما سپس به گردهمایی همبستگی با کردها تبدیل شد. روز جمعه، نیروهای دولتی یک جوان هجده ساله کرد به نام «مدنی ییلدیریم» را به ضرب گلوله از پای درآوردند و این رویداد پس از آن رخ داد که پلیس به روی ۲۵۰ تن‌ تظاهرکننده کرد در منطقه «لیس» در استان «دیاربکر» آتش گشود و این کار به زخمی شدن ده تن دیگر نیز انجامید.

جمعیت تظاهرکننده در میدان تقسیم به دو زبان ترکی و کردی شعار می‌دادند: «زنده باد برادری مردم».

پیش از این و در اوایل وقت روز شنبه نیز صدها نفر در مراسم خاکسپاری ییلدیریم گرد آمده و با سر دادن شعارهای ضد دولتی، ماهیت فرایند صلح با کردها را زیر سؤال بردند. تیراندازی روز جمعه به سمت کردها، بر خلاف معاهده آتش بسی بود که در ماه مارس میان اردوغان و عبدالله اوجالان به امضا رسیده بود.

با این حال، اردوغان تلاش دارد به مردم اطمینان دهد که اعتراضات ضددولتی به فرایند صلح آسیبی نمی‌رساند.

وی روز گذشته اظهار داشت: «فرایند صلح تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و به لطف احساس مشترک مردم، برادری ما مستحکم‌‌تر می‌شود».

از سوی دیگر، در واکنش به این رخدادها، دو بازرس دولت و دو بازرس ژاندارمری نیز مسئول رسیدگی به درگیری‌ها در دیاربکر شده‌اند.

اما به نظر می‌رسد، این گونه اظهارنظرها و کارها، در فرونشاندن خشم کردها تأثیری نداشته، زیرا حزب «صلح و دمکراسی» که مهمترین حزب کردی ترکیه به شمار می‌رود، از مردم خواسته امروز به نشانه اعتراض به خیابان‌ها بروند.

به هر حال، مجموعه این تحولات، حاکی از آن است که بر خلاف انتظار قبلی دولت اردوغان، اعتراضات ضد دولتی در این کشور در حال تأثیرگذاری بر روند صلح با کردهاست و بعید نیست، دیگر ابتکارات این دولت در عرصه داخلی و خارجی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین