۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • تحول در روابط پ.ک.ک و پژاک با گروه‌های توزیع و تولید مواد مخدر(۶)

تحول در روابط پ.ک.ک و پژاک با گروه‌های توزیع و تولید مواد مخدر(۶)

  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۱۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : پ.ک.ک به جای تلفیق با شبکه‌های کردی مواد مخدر، دست به تغییرات ساختاری زد تا بتواند خود را به شرایط بازار مخفی مواد مخدر برساند. چندین عامل سبب رشد این مسئله شدند. نخست این که با تشدید درگیری‌ها بین این دو تشکیلات دارای انگیزه‌های متفاوت، شبکه‌های کردی مواد مخدر کمتر با پ.ک.ک همکاری نمودند. دوم، یک دهه همکاری پ.ک.ک و شبکه‌های مواد مخدر و تعامل شدید این شبکه سبب شده بود تا پ.ک.ک بر اصول تجارت مواد مخدر مسلط گردد. بنابراین، پ.ک.ک دیگر به راهنمایی آموزشی شبکه کردی مواد مخدر نیاز نداشت. درواقع پ.ک.ک از مرحله گرفتن مالیات و فعالیت قاچاق وارد مرحله تولید و رسیدن به توانمندی‌های تولید مواد مخدر رسید. سوم، پ.ک.ک پس از کنگره سوم خود هسته‌های نیمه‌مستقلی برای تجارت مواد مخدر ایجاد کرد. حضور هسته‌های مواد مخدر پ.ک.ک در مسیر بالکان امتیازات قابل‌توجهی برای آن داشت. چهارم، تشدید فعالیت‌های تروریستی پ.ک.ک در دهه نود نیازمند تامین مالی زیاد بود. پ.ک.ک برای تامین مالی لازم دانست واسطه‌ها را از میان بردارد و خودش مستقیم جایگزین آنها شود. این سبب شد پ.ک.ک بر مواد مخدر از تولید تا انتقال و توزیع خیابانی مسلط شود و به شبکه‌های کردی مواد مخدر وابسته نباشد.

عوامل پ.ک.ک در مراحل اولیه در وارد شدن در بازار مخفی دچار مشکل می‌شدند و گرفتن مالیات تنها منبع دریافت پول بود. اما وقتی عملیات مسلحانه پ.ک.ک در دهه نود به اوج خود رسید، عوامل گروه به این نتیجه رسیدند پول مالیات برای تامین مالی کافی نیست. رهبران پ.ک.ک به جای وابستگی به «مالیات میهنی» به صورت مستقیم وارد قاچاق مواد مخدر شدند. برای همین نیز هسته‌های نیمه‌مستقل وارد عمل شدند. این هسته‌ها از طریق روابط طولانی با شبکه‌های کردی مواد مخدر تجربه و روش کار را یاد گرفتند. این مهارت به سران پ‌ک‌ک امکان داد تا در همه مراحل مواد مسلط شوند. به علاوه، عوامل پ.ک.ک با قوانین و روش‌های بازارهای مخفی آشنا شدند. در زمینه تولید و توزیع با سران اصلی ارتباط برقرار کردند. در نتیجه، وابستگی پ.ک.ک به شبکه‌های کردی مواد مخدر به تدریج از بین رفت. رابطه استاد-شاگردی به تدریج به رابطه شراکت تبدیل شد و سرانجام این رابطه به صورت نامتقارن به سود هسته‌های مواد مخدر پ.ک.ک در آمد؛ هسته‌هایی که خواهان انحصار بر مواد مخدر اروپا شدند. اظهارات پلیس، عوامل محکوم جنایی و پ.ک.ک نشان می‌دهد روابط پ.ک.ک با شبکه‌های کردی مواد مخدر در اواخر دهه نود میلادی ضعیف‌تر شد. در بیشتر موارد روابط دوستانه به دشمنی تبدیل شد. تغییرات ساختاری پ.ک.ک در کنگره سوم راه را برای کادرهای آن باز کرد تا بتوانند عملیات مالی و اقتصادی انجام دهند. اعضای خاصی از پ.ک.ک در ایران، ترکیه، سوریه، اروپا تعیین شدند تا از طریق ابزارهای قانونی و غیرقانونی پول جمع آوری نمایند. پس از سال ۲۰۰۱ وقتی مجموعه کارساز (KARSAZ) نهادینه شد، دستگاه اقتصادی آن جدی‌تر شد. ساختار این مجموعه «کارساز» مسئول جمع‌آوری پول از همه انواع فعالیت‌های قاچاق مواد مخدر، انسان و اسلحه شد. اما پول مواد، هسته اصلی تامین مالی ماند و رهبران پ.ک.ک به هسته‌های نیمه‌مستقل خود اهمیت زیادی دادند. به مرور زمان پ.ک.ک ویژگی‌های جنایی بیشتری از خود نشان داد و ساختارهای مخفی مواد مخدر آن رشد کرد. عوامل پ‌ک‌ک به محیط جدید جنایی بدون مشکل خاصی وارد شدند. عوامل این هسته‌ها از جنگجویان بدون سابقه جنایی انتخاب شدند. پ.ک.ک افراد تازه‌وارد را به سه قسمت تقسیم کرد: شاخه نظامی، سیاسی، مالی. به افراد شاخه مالی آموزش می‌دادند از هر روشی از جمله مواد مخدر پول کسب کنند. سران هسته‌های مواد مخدر به مسئولان و سران منطقه‌ای پ.ک.ک گزارش می‌کردند. در دهه نود میلادی پ.ک.ک فعالیت خود در مواد مخدر را تشدید کرد تا بتواند مواد مخدر تولیدی جنوب غرب آسیا را به دست مصرف‌کنندگان اروپایی برساند. در دهه نود یک کیلوگرم هروئین در جنوب غربی آسیا ۳ الی ۴ هزار دلار بود اما در آلمان ۴۵ هزار و در بریتانیا ۵۴ هزار دلار و در اسپانیا و فنلاند بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشت. به علاوه میزان خلوص ۹۰ درصد در جنوب آسیا در اروپا به کمتر از ۷ درصد کاهش یافت و این امر سبب ایجاد بازارهای حاشیه‌ای شد. هسته‌های خوب سازماندهی شده پ.ک.ک راه را برای کنترل کامل آن بر بازار مواد مخدر باز کرد. به عبارت دیگر، پ.ک.ک مواد را از جنوب غربی آسیا مواد را با هزینه کمتر به اروپا می‌رساند و بدین ترتیب سهم بازار شبکه‌های کردی را از بین برد.

در طی دهه گذشته، کاهش تقاضای مواد تریاکی و افزایش درخواست محرک‌های نوع آمفتامین سبب شد تا عوامل پ.ک.ک خود را با شرایط بازار جدید وفق دهند. هسته‌های پ.ک.ک علاوه بر فعالیت هروئین وارد مواد مخدر مصنوعی نیز شدند. در مورد دخالت پ.ک.ک در فعالیت مواد مخدر مصنوعی اسناد بسیار زیادی وجود دارد. به عنوان مثال (KOM) در سال ۲۰۰۹ گزارش کرد در چندین مورد تعداد ۳۳۷۴۱۲ قرص مواد مخدر از عوامل پ‌ک‌ک کشف و ضبط شد. این فقط شامل یک مورد گزارش شده است و موارد مرتبط با ژاندارمری را نیز شامل نمی‌شود. اما در مورد تولید مواد مخدر مصنوعی توسط پ.ک.ک هنوز گزارشی منتشر نشده است.

در طی دو دهه گذشته تعداد زیادی از عوامل پ.ک.ک به خاطر مواد مخدر و اقدامات جنایی دستگیر شده‌اند. طبق گزارش کوم در سال ۲۰۰۹ به خاطر کاشت، تولید، قاچاق، توزیع مواد از ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۹ تعداد ۸۰۷ عضو پ.ک.ک دستگیر شده‌اند. این موارد، دستگیر شدگان در اروپا را شامل نمی‌شود.

از گرفتن مالیات تا کشت مواد مخدر توسط پ.ک.ک

در سال‌های اولیه، پ.ک.ک به گرفتن مالیات بر کشت مواد مخدر از قاچاقچیان در ترکیه، سوریه، عراق و ایران راضی بود. اما وقتی این سازمان در اوایل دهه نود خود را تقویت کرد به این نتیجه رسید باید به صورت مستقیم کنترل مواد مخدر را به دست بگیرد. پ.ک.ک به جای گرفتن مالیات، کشاورزان ضعیف کُرد را مکلف کرد از طرف «جنبش استقلال کردستان» به کشت مواد مخدر بپردازند. از اوایل دهه نود میلادی به بعد، عوامل پ.ک.ک، کنترل کشت مواد مخدر در شرق و جنوب شرقی ترکیه را به دست گرفتند. به عنوان مثال، یک کشاورز محکوم کرد به نام ن. ب. اعلام کرد «پ.ک.ک کشاورزان کُرد را مجبور می‌کند تا مواد مخدر بکارند. حتی آنها را وادار می‌کند در مناطق غیرمسکونی کوهستانی دست به کشت مواد بزنند. من ۷۰ هکتار مواد کاشتم و در طی دوره کشت، ۷۰ درصد زمین‌های روستاهای یولجاتی و دیبک تحت فشار پ.ک.ک به کشت مواد اختصاص یافته بود».

حشیش را در مقرهای پ.ک.ک مخفی می‌کردند تا زمان یافتن مشتری خوب برسد. نیروهای مختلف امنیتی ترکیه از جمله ژاندارمری ۲۳ تن مواد مخدر را در مخفیگاه‌های پ.ک.ک پیدا کردند. موارد کشف و ضبط هر سال بیشتر بود و بین ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به اوج خود رسید. پ.ک.ک اهالی روستا را مجبور می‌کرد در مناطق روستایی دیاربکر مواد مخدر کشت کنند. پول حاصل و مواد مخدر نیز برای پ.ک.ک بود.

 

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *