۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بغداد به دنبال کنترل اقلیم کردستان است/ گروه صالح مسلم انحصار طلب است

بغداد به دنبال کنترل اقلیم کردستان است/ گروه صالح مسلم انحصار طلب است

  • ۳۰ آذر ۱۳۹۲
  • ۲۷۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :رئیس دولت اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با العربیه بغداد را به تلاش برای سیطره بر اقلیم کردستان متهم کرد و گفت: ما خواهان مشارکت واقعی در عراق هستیم، بغدا باید به سیاست تلاش برای کنترل دست بردارد. نیچروان بارزانی همچینین صالح مسلم، رهبر حزب دموکراتیک کردهای سوریه و همراهان وی را به تلاش برای انحصار قدرت در مناطق کردنشین سوریه متهم کرد. متن گفتگوی نیچروان بارزانی با شبکه العربیه به شرح زیر است:

* از خط انتقال لوله آغاز می کنیم. شما سفری به ترکیه داشته و قرار است به بغداد بروید. شهرستانی از همان ابتدا فروش نفت بدون رضایت بغداد را قاچاق نفت از سوی اقلیم کردستان قلمداد کرده و خواستار تشکیل کمیته دوجانبه بغداد و ترکیه شد. زیرا مسئله صدور نفت را جزو اختیارات دولت مرکزی می داند. آیا هنوز مسئله صدور نفت به ترکیه و احداث خط لوله ادامه ادامه دارد؟

– استعمال کلمه قاچاق در این جا صحیح نیست. ضمن احترام فراوانی که برای حسین شهرستانی قائل هستم اما قاچاق کردن یعن دزدی کردن در حالی که همه اقداماتمان آشکار و به صورت شفاف بوده است. ما درخواست تشکیل کمیته سه جانبه نکرده ایم زیرا معتقدیم که ابتدا باید اختلافات اقلیم کردستان با دولت مرکزی رفع شود سپس با جریان ترکی به پای میز مذاکره بنشینیم. اقدامات انجام شده از سوی اقلیم کردستان حق قانونی ما است ما این حق را بر اساس قانون اساسی برای خود قائل شده ایم. در اینجا اعلام می کنیم که حاضریم با بغداد و هر جریان دیگری در عین شفافیت صحبت کنیم. ما عملیات احداث خط لوله انتقال نفت اقلیم به کردستان را به اتمام رسانده و اقدام به صدور نفت می کنیم.

* هستند کسانی که معتقدند که کُردها ۱۷ درصد از بودجه کل عراق را دریافت ولی مستقلاً نفت صادر می کنند. نفت بصره هم که متعلق به همه ساکنین عراق است اقلیم کردستان نیز از درآمدهای آن بهره می برد. آیا درآمدهای نفتی اقلیم کردستان تنها مختص این منطقه است؟

– در قانون اساسی آمده است که نفت متعلق به همه ساکنین عراق است. اقلیم کردستان عراق به این ماده قانون اساسی پایبند است اما بگذارید کمی به عقب برگردیم نفت در همه مناطق عراق وجود دارد. در سالهای گذشته و در زمان سردمداری رژیم بعث، نفت کرکوک و بصره در جهت ویران کردن و انفال کُردها مورد استفاده قرار گرفت. ما به قانون پایبندیم و مطالباتمان در چهارچوب قانون اساسی عراق است.

میزان بودجه ای که اقلیم کردستان عراق از دولت مرکزی دریافت می کند ۱۷ درصد نیست بلکه بسیار کمتر از این میزان است. ضمن احترام برای آن دسته که می گویند اقلیم کردستان سهم ۱۷ درصدی از عراق می گیرد ما حاضریم با آن ها گفتگو کنیم. ما می خواهیم به حق قانونی خود برسیم. آن میزان نفتی که از اقلیم کردستان صادر می شود متعلق به همه مردم عراق است و نه فقط برای کُردها.

* سخن از سفر شما به بغداد است آیا هنوز به قوّت خود باقی است. مهمترین محور گفتگوی شما در این سفر چیست؟

– بله این سفر هنوز به قوت خود باقی است و می خواهیم با نخست وزیر در نهایت شفافیت و بدون هیچ ابهامی در رابطه با توافقهای نفتی با ترکیه صحبت کنیم.

معتقدیم که اقدامات انجام شده از سوی اقلیم کردستان عراق در جهت منافع همه عراقی ها است. مشکل بغداد این است که به دنبال کنترل است نه همکاری. ما صراحتاً می گوییم اگر مسئله مشارکت و هماهنگی برای عمران و آبادانی عراق در میان باشد ما با آن موافقیم اما سوای از این اقلیم کردستان به جز مشارکت دادن واقعی چیز دیگری را قبول نمی کند. ما می خواهیم با بغداد طبق قانون اساسی و اصل مشارکت به توافق برسیم.

* صحبت های بسیاری در مورد بودجه صورت می گیرد. نمایندگانی هستند که معتقدند نباید به اقلیم کردستان بیش از ۱۲ درصد از بودجه کل عراق تعلق بگیرد؟

– مشکل اساسی از همین جا آغاز می شود. بغداد هنوز از مسئله بودجه به عنوان کارت فشار علیه اقلیم کردستان استفاده می کند. می خواهیم این مسئله را از معادلات سیاسی خارج کنیم نباید بغداد بدین شیوه عمل کند و از بودجه به عنوان کارت فشاری بهره بگیرد. اگر به قوانین مصوب بودجه در سالهای اخیر نگاه کنید اصلاً به قانون بودجه شباهتی ندارد، من نام آن ها را قانون مجازات نهاده ام نه قانون بودجه زیرا با وجود اینکه ما در اداره این کشور سهیم هستیم اما شاهدیم که اینگونه با قانون بودجه برخورد می شود.

ببینید ما چگونه به عمران و آبادانی در عراق دست زدیم اما آنها از مسئله بودجه به عنوان کارت فشاری علیه اقلیم کردستان استفاده می کنند. این گونه برخورد قابل قبول نیست. من معتقدم که ملت عراق نیز راضی نیست که این گونه با اقلیم کردستان عراق تعامل شود.

ما در پی خاتمه دادن به این مسئله هستیم. پیشتر که عادل عبدالمهدی، وزیر دارایی عراق بود با وی بر سر تعیین ۱۷ درصد سهم اقلیم کردستان از کل بودجه عراق به توافق رسیدیم ما خواستار سهم بیشتری بودیم. همچنین با یکدیگر توافق کردیم که در صورت برگزاری سرشماری سهم بودجه عراق بر پایه تعداد ساکنین تعیین گردد. علت آن خواه سیاسی باشد یا فنی مهمترین مسئله این است که سرشماری برگزار گردد تا از این طریق سهم بودجه اقلیم کردستان عراق بر اساس تعداد ساکنین آن تعیین گردد.

ما معتقد به بنیاد نهادن عراقی نوین، فدرال و دموکراتیک بر پایه مشارکت همه جانبه هستیم.

* گفته می شود صدور نفت گامی در راستای رسیدن به استقلال و جدایی اقلیم کردستان از عراق است؟

– بگذارید ابتدا به سالهای پیش از ۲۰۰۳ بازگردیم. ما از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۳ مستقل بودیم. ارتش و دولت عراق در این جا حاکم نبود. بعد از سال ۲۰۰۳ و مطابق میل خود بر اساس این باور که عراق نوین تغییر کرده و با گذشته متفاوت است به بغداد بازگشتیم و در تدوین قانون اساسی عراق مشارکت کردیم. هنگامی که ما مطابق میل خود به بغداد بازگشتیم دیگر دلیلی وجود ندارد به صورت پنهانی در کشوری به دنبال استقلال باشیم این اقدام در جهت منافع سیاسی ما نیست.

ما معتقد به عراقی نوین، فدرال و دموکراتیک بر اساس مشارکت همه جانبه هستیم. در صورتی که این مشارکت تحقق یابد و قانون اساسی اجراء شود دیگر کُردها هیچ طرح سیاسی برای جدا شدن از عراق ندارند.

* آیا در انتخابات پارلمانی پیش روی عراق ترکب همپمیانی های سیاسی تغییر می کند؟

– هنوز اظهارنظر در این رابطه بسیار زود است. این بستگی به نتایج انتخابات دارد و نتایج انتخابات تعیین کننده نقشه سیاسی در عراق است.

* گفتگوهای بسیاری با احزاب کردستانی داشته اید. آیا می توانید بگویید همه احزاب در کابینه جدید مشارکت می کنند یا احزاب اپوزیسیون هم وجود دارد؟ آیا تعداد وزارت خانه های شما افزایش می یابد؟

– در حال حاضر همه در جایگاه یکسانی قرار داریم؛ نه ما در حاکمیت هستیم و نه آنها در صف اپوزیسیون. ما در پی اقدام عملی جدیدی برای تشکیل حکومت هستیم. همه بر سر پی ریزی بهترین روش برای اداره اقلیم کردستان در چهار سال آینده که تشکیل حکومتی ائتلافی با حضور همه احزاب سیاسی باشد، به توافق رسیده ایم.

سیاست ما چنین خواهد بود. ما خواستار مشارکت همه احزاب در حکومت هستیم. اما هیچ گاه برای تن دادن به خواسته احزاب و جلب رضایت آنها اقدام به افزایش پست های وزارتی نمی کنیم. باید پست هایی که در حال حاضر موجود است در میان احزاب سیاسی که در دولت شرکت می کنند تقسیم شود. مسئله مشارکت در حکومت مسئله کُرسی نیست بلکه این برنامه است که در نهایت تعیین کننده می باشد. اگر ما بر سر سیاست ها و برنامه های احزاب با یکدیگر به توافق رسیدیم آنها در حکومت مشارکت می کنند.

* معیار رابطه میان اقلیم کردستان عراق و ترکیه چیست؟ آیا قراردادهای امضاء شده میان شما قانونی است؟

– روابط ما با ترکیه بر اساس روابط حسن همجواری میان عراق و ترکیه است. حجم تبادلات بازرگانی میان ترکیه و اقلیم کردستان به حدود ۱۱ میلیارد دلار می رسد. شرکت های ترکیه ای نه تنها در اقلیم کردستان بلکه در کل عراق حضور فعال دارند. بر این اساس روابط ما با ترکیه در نتیجه روابط همسایگی ترکیه و عراق با یکدیگر است.

معتقدیم این روابط در جهت منافع عراق نیز هست که باید گسترش و توسعه بیشتری یابد. روابط ما با ترکیه بر اساس همین چهارچوب است و هیچ سیاست ویژه یا پنهانی با ترکیه نداریم بلکه تعامل ما با ترکیه در راستای همجواری است. معتقدیم که عراق بهتر است سیاست های خود را بر اساس حسن همجواری با همه همسایگان خود بنا نهد.

مسئله قانونی بودن یا نبودن قراردادهای نفتی امضاء شده اقلیم کردستان با ترکیه به داستانی در بغداد تبدیل شده است و همواره از حسین شهرستانی نیز (درباره آن) می شنویم. ما بر این باوریم که دیگر این مرحله را پشت سر گذاشته ایم بهترین سند برای قانونی بودن و یا نبودن قراردادهای ما وجود شرکت های عظیم بسیاری است که امروز در اقلیم کردستان عراق مشغول به فعالیت هستند. شاید ما در ابتدا با چند شرکت کوچک آغاز به کار کردیم اما امروز عظیم ترین شرکت ها مانند اکسون موبیل، توتال، شورون، گازپروم و چندین شرکت دیگر در اقلیم با ما در حال همکاری هستند.

من از شما می پرسم اگر این شرکت ها از مسئله پشتوانه قانونی اقلیم کردستان مطمئن نبودند آیا حاضر می شدند به اقلیم کردستان بیایند و در این جا سرمایه گذاری کنند؟ بعید است. سیاست بغداد از گذشته بر این اساس بود که ما خیلی در مسئله نفت زیاده روی می کنیم ما به آنها ثابت کردیم که دارای ذخایر نفت هستیم و مرحله دوم آغاز شد. گفتند که اجازه ندارید نفت صادر کنید. امروز که ما می خواهیم صادرات نفت خود را آغاز کنیم این مرحله را نیز پشت سرگذاشته و خط انتقال لوله نفت احداث کرده ایم و در آینده نیز به این اقدام خود ادامه می دهیم. اقلیم کردستان برای اولین بار است که در تعیین بودجه عراق نقش ایفاء می کند این در راستای منافع ما و عراق است. بهترین راه ممکن این است که بغداد به نحوه توافق بر سر تقسیم درآمدهای نفتی فکر بکند. آن زمان که قراردادهای نفتی قانون نیستند و (شرکتها) جزو لیست سیاه قرار می گیرند به سر آمده است. امروز بهترین کار برای شروع این است که عراق با جدیت تمام به نحوه و چگونگی تقسیم درآمدهای نفتی برای تمامی اقشار عراق در بصره، عماره، نجف، میسان، موصل و انبار بیاندیشد. مسئله حائز اهمیت این جاست که همه احزاب بدانند آن چه که به دست می آوریم حق خودمان است.

* مواردی از نقض امنیت در اقلیم کردستان به چشم می خورد منجمله قتل روزنامه نگار کُرد طی چند روز اخیر و انفجار دو بمب مغناطیسی در سلیمانیه، آیا گمان می کنید اظهارات برخی از مسئولین اقلیم کردستان درباره سوریه علت این اقدامات است؟
– فکر نمی کنم اینگونه باشد. بدون شک اتفاقات سوریه تأثیر مستقیمی بر همه عراق و وضعیت آن دارد. متأسفانه همه ما از اتفاقاتی که در سوریه در حال وقوع است، نگرانیم. کمیته ای از نیروهای امنیتی و پلیس تشکیل داده ایم تا در رابطه با این مسائل تحقیق کنند. این مسائل در هر مرحله ای که باشد مهم این است که ما واکنش جدی در رابطه با آنان نشان داده ایم و از نزدیک بر اوضاع تا زمان رسیدن به نتیجه نظارت کنیم.

* نظر شما در رابطه با اظهارنظرهای برخی افراد در مورد تشکیل اقلیمی مستقل برای کُردها در سوریه چیست؟ آیا شما با آن موافقید؟ آیا هنوز اختلافات شما با صالح مسلم ادامه دارد؟

– اختلاف با صالح مسلم بر سر یک مسئله است و آن هم اینکه ما می خواهیم عرصه سیاسی سوریه برای تلاش و مبارزه همه احزاب فراهم باشد و به انحصار یک طرف خاص درنیاید. روشی که گروه صالح مسلم در سوریه پیش گرفته اند سیاست انحصارطلبی است. ما به دنبال احقاق حقوق کُردها در چهارچوب دولت سوریه هستیم و می خواهیم آنها به حقوق خود برسند اما نحوه انجام شدن این کار را به خود آنها واگذار می کنیم.

* آوارگان بسیاری به اقلیم کردستان عراق پناه آورده اند و شما نیز با آغوش باز پذیرای آنها بوده اید. وضعیت این آوارگان با توجه به فرارسیدن فصل زمستان چگونه است؟

– مسئله پناهندگان سوریه در اقلیم کردستان به معضلی تبدیل شده که همواره با آن دست به گریبانیم. برای اولین بار است که به این نکته اشاره می کنم بغداد این مشکل را جزو مشکلات خود محسوب نمی کند. ما انتقاد بسیاری در این رابطه از بغداد داریم. اقلیم کردستان عراق نزدیک به ۲۵۰ هزار پناهنده را در خود جای داده است تاکنون بغداد فقط ۱۰ میلیون دلار به عنوان کمک و همکاری به این قضیه اختصاص داده است و اطلاع درستی ندارم که آیا همه این مبلغ هم به دست اقلیم رسیده است یا خیر. بغداد جوری رفتار می کند که انگار مشکلات مربوط به ۲۵۰ هزار پناهنده مشکل آنها نیست. ما در این رابطه برای حل مشکلاتمان نیازمند همکاریها و حمایت بغداد و جامعه بین اللملی هستیم.

* شما گفتید درباره جوانان کردی که در سوریه می جنگند تحقیق می کنید آیا تنها آن دسته از جوانانی را شامل می شود به گروه دولت اسلامی و شام(داعش) می پیوندند یا آنهایی هم که علیه این گروه هستند؟

– مسئله بدین گونه که شما فکر می کنید نیست. ما به دنبال تحقیق در مورد آن دسته از افرادی هستیم که این جوانان را تشویق به رفتن به سوریه با نام جهاد می کنند. واقعیت اینگونه نیست که می گویند مردم از اقلیم کردستان به سوریه می روند.

* زمزمه هایی مبنی بر وجود اختلاف بر سر رهبری و پست ها در حزب دموکرات کردستان عراق شنیده می شود، آیا صحت دارد؟

– این مسئله هیچ پایه و اساسی ندارد. ساختار حزب دموکرات کردستان عراق بر اساس قواعدی (ثابت و بدون تغییر) بنیان گذاری نشده است مطمئناً اختلاف نظر در میان همه احزاب وجود دارد و امری طبیعی است حتی ممکن است اختلاف نظرهای متفاوتی میانی اعضای دفتر سیاسی نیز موجود باشد اما هیچ کدام از اختلاف نظرهای حزبی در پی اغراض شخصی نیست؛ اختلاف نظر و گفتگوهای مکرر به منظور رسیدن به تفاهم است.

گفتگو و دیالوگ همیشه وجود دارد و هنگامی که به سیاستی مشترک در حزب می رسیم از آن پیروی می شود. ما در پی گفتگو با همه احزاب سیاسی هستیم. گفتگوهای جدی خود را با کمیته های تشکیل شده از سوی احزاب به منظور گفتگو بر سر تشکیل کابینه جدید و رسیدن به تفاهمی همه جانبه در اسرع وقت شروع می کنیم. هیچ مانعی در این رابطه نمی بینیم. مشکلی جدی در این رابطه وجود ندارد بلکه همه دیدگاهی مشترک در مورد نحوه اداره اقلیم کردستان عراق در چهار سال آینده داریم.

* ممانعت از فرود هواپیمای ترکی به اقلیم کردستان عراق از سوی بغداد تا چه اندازه صحت دارد؟

– متأسفانه همزمان با برگزاری کنفرانس انرژی در اربیل بغداد چنین اقدامی را انجام داد. اصلاً اقدام صحیحی نبود. آیا معقول است اگر بتوانند از پرواز هواپیماها جلوگیری کنند دست به این اقدام بزنند. همه اینها پیام های منفی برای اقلیم کردستان است. این مسائل نباید تبدیل به اختلاف میان بغداد و اقلیم کردستان عراق شود.

دولت مرکزی اختیار جلوگیری از فرود هواپیماها را دارد و از اختیار خود استفاده کردند. خواستند ما را به قطع بودجه تهدید کنند و آن را هم عملی کردند و قوانین مجازات بودجه علیه اقلیم کردستان تعیین کردند. دیدگاه بغداد نسبت به اقلیم کردستان نباید اینگونه باشد. با وجود اینکه بغداد این اختیار را دارد از فرود هواپیماها ممانعت به عمل آورد اما نباید از این اختیار خود استفاده کرد ولی وقتی کشور را اداره می کنند به چنین کارهایی دست می زنند.

* رؤیای نیچروان بارزانی؟

– رؤیای من پیشرفت روزافزون ملت و سرزمینم است. ما قربانیان بسیاری داده ایم. مردم بدبختی های بسیاری پشت سر گذاشته است. تنها رؤیای من رفاه، عمران، توسعه و آبادانی این سرزمین است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *