۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بازگشت «پ‌ک‌ک» به اراضی ترکیه

  • ۲۰ مهر ۱۳۹۳
  • ۳۰۱ بازدید
  • ۰

عناصر «حزب کارگران کردستان»، (پ‌ک‌ک) در پی اعتراضات گسترده کُردهای ترکیه به دلیل عدم حمایت آنکارا از ساکنان شهر کردنشین «عین‌العرب» سوریه، عملیات بازگشت خود به اراضی ترکیه را آغاز کردند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : در پی تحولات شهر عین‌العرب در شمال سوریه که کردها آن را «کوبانی» می‌نامند، و به دنبال اعتراضات گسترده کردهای ترکیه و کشته شدن بیش از ۳۰ نفر از آنها در درگیری با نیروهای امنیتی این کشور، حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» بازگشت خود به ترکیه را آغاز کرد.

«جمیل بیک» یکی از فرماندهان گروه «پ‌ک‌ک» ترکیه در گفتگو با تلویزیون آلمان اعلام کرد که «اگر امور به همین منوال ادامه پیدا کند، از مردم خود دفاع خواهیم کرد و وظیفه اصلی این گروه دفاع از مردم است».

جمیل بیک در ادامه افزود: «چون دولت ترکیه سربازان خود در جنوب شرقی و شرق این کشور مستقر کرده است، تصمیم گرفتیم تحرکات خود را آغاز کنیم».

«جمیل بیک» اطلاعاتی درباره تعداد اعضای «پ‎ک‌ک» که پایگاه‌ خود در کوه‌های قندیل در دورترین منطقه شمالی عراق را برای بازگشت به ترکیه ترک کردند، فاش نکرد.

پیش از این نیز «عبدالله اوجالان»، رهبر گروه «پ‌ک‌ک» که در ترکیه زندانی‌ است، به دولت ترکیه هشدار داده بود که سقوط کوبانی به معنای پایان عملیات صلح و مذاکرات خواهد بود.

«پ‌ک‌ک» در اوایل سال گذشته میلادی و بر اساس طرح صلحی که با هدف پایان دادن به درگیری‌های ۳۰ ساله بین این گروه و نیروهای ارتش ترکیه ارائه شد، خروج نیروهایش را به دستور عبدالله اوجالان از کردستان ترکیه آغاز کردند و به اراضی عراقی منتقل شدند.

درحالی‌که میلیون‌ها کُرد ترکیه و جامعه جهانی خواستار ایفای نقش نجات‌بخش از سوی ترکیه در شهر «عین العرب» در مرز سوریه و ترکیه هستند، آنکارا می‌گوید بدون همکاری عملی کشورهای عضو ائتلاف به تنهایی حاضر به اعزام نیروهای زمینی برای نجات این شهر کردنشین سوریه -که به زبان کردی کوبانی نامیده می‌شود- نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین