۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • بازسازی فکری و اعتراف‌گیری اجباری و کنترل محیطی در پ.ک.ک و پژاک

بازسازی فکری و اعتراف‌گیری اجباری و کنترل محیطی در پ.ک.ک و پژاک

  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
  • ۷۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی‌تاوان :بازسازی فکری یک روند مقوله ای نیست؛بلکه یک روند تدریجی شکستن فرد و تغییر اوست که در هر مقطع آموزشی تغییراتی اضافه می شود. فرد جذب شده به فرقه پ.ک.ک و پژاک برای اینکه به حد تکامل نقطه انجماد و شخص مورد اعتماد گروه برسد، حداقل سه سال طول می کشد. در طول این سه سال با سپری کردن دوره های آموزشی ایدئولوژیک تغییرات صورت می گیرد و روند بازسازی فکری تغییر نگرش فرد به اطراف و جهان تغییر می کند و گروهک سعی می کند که دیدگاه و نحوه واکنش‌های فرد به مسائل اطراف طبق معیارهای فرقه‌ای درآید و فرقه‌ها از تاکتیک هایی مانند نامتعادل کردن حس خویشتن فرد و وادار کردن فرد به بازخوانی زندگی‌اش و عوض کردن نگرش او به مسائل و به وجود آوردن وابستگی به سازمان (فرقه) و همزمان با سرکوب رفتارها و برخوردهای جدید در فرد ایجاد کند. یکی از فاکتورهای تغییر در فرقه کنترل محیطی است. در فرقه پ.ک.ک/پژاک معمولا تذکر داده می شود که هر نوع شایعه‌ای خارج از قانون سازمانی ممنوع است و خبرهای راجع به بیرون را معمولا کار دشمن تلقی می‌کنند و فرقه ها از تبادل اطلاعات بشدت ناراحت هستند و علت آن را برهم زدن ذهن فرد می دانند و به مرور زمان اعضا تنها به اطلاعات داده شده از طرف فرقه اعتماد می کنند و بیشتر آمارها از جمله آمار فراری‌ها و خودکشی ها و افرادی که در جنگ‌ها کشته می شوند پنهان نگه داشته می شوند. حتی اختلافات داخل گروه را از دید اعضا پنهان نگه می‌دارند و نمی خواهند که اعضا به حقایق داخل گروه پی ببرند و همیشه آن‌ها را کنترل می‌کنند و به همین منظور اعضای گروه تنها روزی یک ساعت می‌توانند اخبار کانال های خود گروه را تماشا کنند.

در فرقه تروریستی پ.ک.ک و پژاک برای اینکه ارزش‌ها مقدس شمرده شوند، بیش از حد به کلماتی مانند گفتمان “رهبری و “پارتی” از علوم مقدس استفاده می کنند و عقل رهبر را به عنوان درخشش علوم تلقی می‌کنند و فکر و اهداف رهبری را به عنوان تنها نقشه نجات دهنده انسان‌ها می دانند و به همین منظور اعضای پ.ک.ک و پژاک همیشه در گفته‌های‌شان این جمله را تکرار می کنند “راه نجات خاورمیانه از تفکرات اوجالان می گذرد “. زیرا آنها طوری وانمود می کنند که فلسفه آنها باید بر تمام نوع انسانها اعمال گردد و اگر اینکه کسی مخالف باشد و یا اینکه نظراتی جداگانه داشته باشند سعی می کنند او را وادار به این کنند که راه آنها را انتخاب کنند و اگر نشد از طریق تهدید آنها را وادار می کنند از اهدافشان دست بردارند. همچنان که در ابتدای تاسس پ ک ک در ترکیه پ.ک.ک به دیگر احزاب کردی حمله کرد و امروزه هم پژاک سعی می کند دمکرات و کومله را وادار کند که از اهدافشان دست بردارند و با انها همراه شوند.

فرقه به حدی نقش رهبری را مقدس شمرده که امروزه کمتر کسی جرات می کند از عبداله اوجالان انتقاد کند. کسی می تواند انتقاد کند که از لحاظ امنیتی مکانش امن باشد. حتی فرقه پ ک ک عبدالاه اوجالان را بعنوان رهبر همه کردستانیان اعلام می کند وبه همین منظور می گویند “آزادی رهبری =ازادی کردستان” وحتی در بعضی جاها بعنوان رهبرهمه انسانهای والا و راستین اعلام می کنند وهرگز حاضر نیستند نقش عبدالاه اوجالان را با دیگر رهبران کرد مانند “مسعود بارزانی و”جلال طالبانی مقایسه کنند بلکه از انها بعنوان نماینده دیگر قدرتها و یا اینکه مزدور خطاب می شود و از انها به عنوان نماینده سیستم کاپتالیست یاد می شود ورهبر خوشان را بعنوان منجی بشریت تلقی می کنند
و همیشه سعی دارند عیب های اوجالان راپنهان کنند و همه تفکرات اوجالان را مختص او می دانند حال اینکه اوجالان کتابهای دیگر نویسندگان می خواند و چکیده انها را طوری وانمود می کند که گویا اوجالان گفته است وبه همین منظور در فرقه اکثریت کتابها ی اوجالان هستند وبغییر از ان ممنوع است.
و به همین منظور در فرقه بعلت مقدس شمردن جایگاه رهبری وابستگی اعضا بیشتر می شود و هر ساله افرادی به دلیل فقدان اطلاعات برای رهبری انتحار می کنند و یا خودشان را اتش می زنند زیرا فرقها عضوها را در بحرانهای روحی و روانی قرار می دهند برای اینکه ثابت کنند که چقدر به رهبرشان وابسته هستند و بعضی موقعها به عضوها کتابهای اوجالان می دهند که باید انرا بخوانند حال اینکه فردی که سواد کم داشته باشد چگونه می تواند فلسفه وتاریخ اجتماعی را درک و یا اینکه بخواند ومسلما فرد بعد از مدتی دچار بحران ذهنی میشود و خودکشی می کند ویا اینکه تعادل خود را از دست می دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین