۱۰ فروردین ۱۴۰۳

این دو سریال ضدایرانی؛ تصاویر

  • ۷ اسفند ۱۳۹۲
  • ۳۲۴ بازدید
  • ۰

بولتن خبری سامان یولو در شامگاه یکم اسفند در خصوص سریال گفت: «شوکت تپه روایتگر رابطه ایران با ترکیه است، ایرانی که از یک طرف از تروریسم پ. ک. ک حمایت کرده و از طرف دیگر چهره خندانش را به ما نشان می‌دهد.»
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : همزمان با روند بهبود روابط دوجانبه تهران – آنکارا که با سفر اخیر رجب طیب اردوغان، به کشورمان آغاز شد، سریال ضدایرانی «شوکت تپه» که در چند‌ سال گذشته در شبکه «سامان یولو» متعلق به گروه رسانه‌ای فتح الله گولن پخش می‌شد، به دستور نهادهای ذیصلاح دولت ترکیه متوقف شد.
هرچند که سیاست یک بام و دو هوای ترکیه در قبال ایران حالا دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما تحولات فرساینده در سوریه، ایران و ترکیه را به نقطه‌ای متعادل در خصوص مناقشات فی مابین رسانده است.
با این حال اما سیاست فرهنگی نو عثمانی در ترکیه کماکان بر سبیل پیشین خود یعنی ترویج نگرش ضدایرانی ادامه می‌دهد. سریال شوکت تپه، داستان مبارزه یک تیم امنیتی تُرک بود که در نواحی کردنشین ترکیه به مبارزه با پ. ک. ک می‌پرداختند ولی با اوج گرفتن بحران سوریه اهداف تخریبی این سریال معطوف ایران نیز شد.
پیشتر بسیاری از سیاستمداران کُرد و نمایندگان کردتبار مجلس ترکیه هشدار داده بودند که چنین سریال‌های تحریک‌آمیز به روند مذاکرات صلح با پ. ک. ک آسیب می‌زند. زیرا چهره‌ای خشن، غیرانسانی و غیرواقعی از سیاستمداران کرد، پ. ک. ک و… ارایه می‌دهد.
باند فتح‌الله گولن که از مخالفان توافق دولت با پ. ک. ک هستند سعی دارد از طریق گروه رسانه‌ای خود از جمله شبکه تلویزیونی سامان یولو و روزنامه زمان تاثیر منفی بر این روند بگذارد.
سریال مزبور، شبه نظامیان پ. ک. ک را عامل ایران معرفی کرده و حکایت زنان صیغه‌ای وابسته به ایران برای ایجاد رابطه با اشخاص پر نفوذ در دولت جهت شانتاژ و تهدید را روایت می‌کند.

آنچنان که وب سایت خبری آذری‌ها گزارش داده، در قسمت‌های۲ ماه اخیر این سریال شخصیتی جدید به نام قاسم سلیمانی وارد این مجموعه تلویزیونی شده بود که سعی می‌کرد از طریق ناامنی، آدم‌کشی، شانتاژ و… به خصومت با ترکیه بپردازد.
بولتن خبری شبکه سامان یولو در تاریخ یکم و دوم اسفند ۱۳۹۲ در خبری که به توقیف این سریال می‌پرداخت گفت: «شوکت تپه چهره دیگر و به گفته این بولتن، ضد ترک ایران را روایت می‌کرد. ایرانی که در پس لبخند، ناامنی و فساد را در ترکیه از طرق مختلف از جمله جاسوسی و گسترش صیغه رواج می‌دهد.»
این بولتن خبری همچنین در ۱ اسفند ۱۳۹۲ به پخش سریال ضدایرانی. ضدشیعی دیگری به نام «دولت پنهان در عثمانی» که قسمت آخر آن چندی پیش به پایان رسیده نیز اشاره کرده و گفت: «تمام دولت‌هایی که در جغرافیای ایران تشکیل شده‌اند، دولت‌های ضدتُرکی بودند که هدفی جز دشمنی با ترک‌ها برای خود تعیین نکرده بودند.»

این شبکه با اشاره به قسمت‌هایی از سریال مزبور چهره‌ای غیرانسانی و ظالم از پادشاهان صفوی از جمله شاه طهماسب ارایه می‌داد و چنین به خواننده تلقین می‌کرد که گویا ایران از دیرباز نفوذی مخرب در حد یک دولت موازی و مخفی در عثمانی داشته است.
این سریال روایت ایرانی از اسلام (شیعه) را روایتی ناسیونالیستی و غیراصیل معرفی می‌کرد. در واقع ۲ سریال شوکت تپه و دولت مخفی در عثمانی مکمل همدیگر محسوب می‌شدند و هر یک به مقطعی از تاریخ اشاره داشتند. اما نقطه مشترک هر دو نفرت پراکنی علیه ایران بود. تلویزیون سامان یولو مدعی است«مردم ترکیه چهره واقعی ایران را در این سریال مشاهده کردند.»
بولتن خبری سامان یولو در شامگاه یکم اسفند در خصوص سریال گفت: «شوکت تپه روایتگر رابطه ایران با ترکیه است، ایرانی که از یک طرف از تروریسم پ. ک. ک حمایت کرده و از طرف دیگر چهره خندانش را به ما نشان می‌دهد.» سازندگان این سریال با اصرار هرچه تمام سعی در القای این دروغ دارند که گویا ایران از پ. ک. ک حمایت و استفاده ابزاری می‌کند.
به گزارش روزنامه شهروند در قسمت‌های مختلف این سریال در چند ماه جاری به دلیل برخی ملاحظات سیاسی به جای ایران از اصطلاح «پرس»PERS یا همان پارس استفاده می‌شد تا به‌طور غیرمستقیم به ایران حمله شده باشد.
سریال همچنین ادعا دارد که مناطق خودمختار کرد در شمال سوریه با حمایت ایران تشکیل شده‌اند. اما پمپاژ نفرت از ایران در این سریال‌ها ارتباطی به قسمت‌های یک ماه اخیر آن ندارد.
بیش از یک‌سال (اوج بحران سوریه) است که سریال‌های مزبور به تبلیغ علیه ایران می‌پردازند اما با تیرگی روابط اردوغان و فتح‌الله گولن در ۲ماه گذشته، حزب حاکم یعنی عدالت و توسعه از طریق چنین فشارهایی اقدام به انتقام‌گیری و عمل متقابل علیه جنبش گولن کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *