۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اوجالان نمی‌تواند علیه اردوغان موضع بگیرد

اوجالان نمی‌تواند علیه اردوغان موضع بگیرد

  • ۶ بهمن ۱۳۹۲
  • ۳۵۲ بازدید
  • ۰

تان بر این باور است که شرایط اوجالان و حبس او در جزیره ی ایمرالی باعث شده وی نتواند علیه اردوغان موضع بگیرد اما نمایندگان کُرد نباید قائل به چنین موقعیتی باشند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : آلتان تان نماینده ی دیاربکر و از اعضای حزب صلح و دموکراسی در گفتگو با روداو گفت: «عبدالله اوجالان سال هاست در جزیره ی ایمرالی محبوس است و کلید زندان او نیز در جیب اردوغان است. بنابرین دست و پای او بسته است و نمی تواند علیه اردوغان موضع گیری کند. ولی ما به عنوان نمایندگان کردها دارای چنین محدودیتی نیستیم و باید با صراحت و قاطعیت تمام علیه دولت انتقاد کنیم. واقعیت این است که دلت کنونی در فساد مالی، رشوه و رفتارهای غیردموکراتیک غرق شده و ما باید این مسائل را با مردم در میان بگذاریم. برخی ها بر این باورند که باید به منظور ادامه ی روند مذاکرات صلح، هر چیزی را تحمل کرده و علیه دولت حرف نزنیم. اما این صحیح نیست. وظیفه ی ما سر پا نگه داشتن دولت اردوغان نست. اگر وارد مسیر دموکراسی شود، باید از او حمایت کنیم. ولی زمانی که از این مسیر بگریزد، باید از او انتقاد کنیم. من بر این باورم که حتی اگر حزب نژادپرست حرکت ملی بر سر قدرت بیاید، مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک ادامه پیدا می کند و لازم نیست برای ادامه ی مذاکرات سکوت کنیم و امتیاز بدهیم. اردوغان وانمود می کند که اگر حزب او از بین برود، کردها موقعیت بزرگی را از دست می دهند. اما چنین نیست و ما نباید از چنین تاکتیک هایی غافل باشیم».
وی در ادامه و در مورد مواضع کردها در مورد جماعت پیروان فتح الله گولن گفت:«از شتر پرسیدند: به حرکت در سربالایی علاقه مندی یا سرپایینی را ترجیح می دهی؟ شتر در پاسخ، پرسید: مگر مسیر هموار وجود ندارد؟ حالا این حکایت ماست و در مقابل دو موج سیاسی به نام اردوغان و گولن، ترجیح ما مسیر دموکراسی و برابری است و ما بر این باوریم که فتح الله گولن به دنبال آن است که یک مرکزیت سیاسی برای جهان اسلام به وجود بیاورد که ترکیه در کانون آن باشد».
آلتان تان تنها نماینده ی اسلام‌گرای حزب صلح و دموکراسی است که برخی نظرات سیاسی وی، نسبت چندانی با اندیشه های پ.ک.ک و اوجالان ندارد. وی تنها یک بار امکان ملاقات با رهبر زندانی را پیدا کرد و مدیر شبکه ی تلویزیونی Ahaber اعلام کرد که در این دیدار، اوجالان به تندی از پدر آلتان تان انتقاد کرده و بین او و تان، بر سر برخی مسائل، بحث و جدل درگرفته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین