۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

«انحلال پنهان پژاک»

  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۱۹۳ بازدید
  • ۰

 

احزاب کومله و دمکرات انحلال غیر رسمی پژاک را نکته ی پنهان اعلام موجودیت کودار می داند .
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :گروهک تروریستی کودار با اعلام موجودیت بطور غیر رسمی انحلال  را اعلام داشت.   یکی از اعضای شورای مرکزی حزب دموکرات کردستان ایران، به «رادیو زمانه» می‌گوید حزب دموکرات نه پژاک و نه کودار را به رسمیت نمی‌شناسد و در مورد هیچ‌یک از این گروه‌ها حرفی برای گفتن ندارد. در همین راستا ابوبکر مدرسی، از رهبران حزب کومله نیز  در گفت‌وگو با «رادیو زمانه» کودار را نسخه‌ای می‌داند که پژاک به نیابت از پ‌ک‌ک برای حل مسئله کرد در کردستان ایران پیچیده است و می‌گوید: «این نسخه و نسخه‌پیچ آن هیچ ارتباط ارگانیکی با جنبش کردستان، عناصر ویژه تشکیل‌دهنده این جنبش و نیازها و تاریخ آن ندارند. حزب کارگران کردستان در ترکیه بعد از اعلام آتش بس با دولت ترکیه و حرکت به سوی توافق‌نامه در یک سال گذشته به دستور عبدالله اوجالان، به رهبر این حزب دستور داد که تلاش کنند به توافق مشابهی نیز با ایران برسند.» وی معتقد است «نکات مبهم و اتوپیایی در این طرح» ناشی از بیگانگی آن با شرایط ویژه کردستان ایران است.

این عضو ارشد حزب کومله، پژاک را فاقد آن حد از پایگاه مردمی و نفوذ در میان مردم می‌داند که با عوض کردن نام و ساختن تشکل‌های جدید، بتواند تاثیری روی حوادث داشته باشد. او انحلال غیر رسمی پژاک را نکته پنهان اعلام موجودیت کودار می‌داند و می‌گوید: «جمهوری اسلامی هنگام مذاکره با پ‌ک‌ک که منجر به آتش‌بس و ترک عملیات مسلحانه از جانب پژاک و در نهایت ترک بخش ایرانی رشته کوه قندیل از جانب پ‌ک‌ک شد، یکی از خواست‌هایش از پ‌ک‌ک این بود که پژاک را منحل کند. در آن زمان حزب کارگران کردستان که تنها طرف مذاکره بود (خود پژاک اصلا در این مذاکرات شرکت نداشت) به این خواست حکومت گردن ننهاد ولی این بار تحت عنوان تشکیل یک تشکیلات جدید و این که پژاک در آن ادغام خواهد شد، عملا این خواست جمهوری اسلامی برآورد شده و پژاک منحل شده است. من با اطمینان نمی‌توانم بگویم که این یک حرکت آگاهانه بوده است ولی به‌هر صورت پژاک به همان ترتیب که تشکیل شد، این بار به عنوان مانوری از جانب همان حزب مادر منحل اعلام می‌شود.»
ابوبکر مدرسی در خصوص فراخوان ائتلافی کودار و احتمال پاسخ کوملهبه این فراخوان، ضمن اشاره به سیاست ائتلافی فعال کومله می‌گوید: «با توجه به نکات مطرح شده، دورنمایی برای چنین ائتلافی نمی‌بینم.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین