۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • اعتراف عبداله اوجالان به قاچاق مواد مخدر توسط پ.ک.ک

اعتراف عبداله اوجالان به قاچاق مواد مخدر توسط پ.ک.ک

  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۱۷ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، حیات گروه تروریستی پ.ک.ک با فعالیت های قاچاق مواد  مخدر و دیگر انواع جرائم سازمان یافته در هم تنیده شده است. بنابر چندین گزارش و همچنین شهادت برخی اعضای دستگیرشده منتسب به گروه تروریستی پ.ک.ک، قاچاق و توزیع مواد مخدر یکی از فعالیت های عمده اقتصادی است که فعالیت های تروریستی این گروه را تأمین می کند.

وضع مالیات برای ترانزیت مواد در قلمرو این گروه و همچنین پرداختی های قاچاقچیان و تجار مواد مخدر یکی از منابع مالی کلیدی این گروه است. فعالیت های پ.ک.ک. در تجارت بین المللی مواد مخدر پدیده ای جدید نیست. مقامات ترکیه، از دهه هشتاد میلادی، محموله های مخدری و همچنین آشپزخانه های تولید مواد که از سوی گروه پ.ک.ک. مدیریت و فعالیت می کرد را کشف و ضبط کردند.

گزارش‌ های اینترپل حکایت از آن دارد که قریب به ۸۰ درصد بازار مواد مخدر اروپا توسط شبکه تجارت تحت کنترل پ.ک.ک. عرضه و تأمین می شود. بنا بر گزارش دفتر پلیس اروپایی (یوروپل)، تجارت مخدری درآمد سالیانه حدود ۱٫۵ میلیارد تا ۳ میلیارد دلار برای گروه پ.ک.ک. تحصیل کرده است. این گروه از اعتیاد جوانان در جنوب شرق و شرق ترکیه سو استفاده می کند به این صورت که با به اعتیاد کشاندن آن ها، در ازای شرکت در برخی فعالیت های ترویستی گروه، مواد مورد نیاز آن ها را تأمین می کند. گروه پ.ک.ک. از طریق حذف دیگر شبکه های قاچاق مواد مخدر و به طور هم زمان تبلیغات مبارزه با مواد مخدر با هدف فریب افکار عمومی، صنعت تجارت مخدری را در انحصار خود درآورده و قدرت خود را افزایش داده است.

اعترافات رهبر پ.ک.ک.

پس از دستگیری عبدالله اوجالان در سال ۱۹۹۹ میلادی، او در اعترافات خود به بازپرسان به فعالیت های قاچاق مواد مخدر اعتراف کرد. اوجالان گفت : «(قاچاق) مواد مخدر جرمی علیه بشریت است. هر چند، برخی از نمایندگان سازمان ما از قاچاقچیان مواد مخدر ذیل نام موقوفات پول دریافت کرده باشند. این مورد در اروپا نیز رخ می دهد. تعداد زیادی از اعضای کنونی ما ممکن است در تجارت مواد مخدر در اروپا دخالت داشته باشند.»

تونل های قاچاق مواد مخدر کشف شده در عفرین، سوریه

نیروهای مسلح ترکیه حین عملیات شاخه زیتون که در ژانویه سال ۲۰۱۸ در عفرین، سوریه انجام گرفت، تونل هایی را کشف کردند که از سوی گروه پ.ک.ک. برای قاچاق مواد مخدر به کشور ترکیه مورد استفاده قرار می گرفت. به گفته نیروهای امنیتی، پس از عملیات سنگین ضربتی در شهر عفرین، گروه پ.ک.ک. فعالیت های قاچاق مواد را به شهر عفرین منتقل کرده است.

تجارت مواد مخدر گروه پ.ک.ک. در اروپا

در گزارشی که از سوی کمیسیون تحقیقات اعتیاد پارلمان ترکیه و پس از مکاتبات این کمیسیون با انگلستان و آلمان منتشر شد، به پیوند و ارتباطات میان گروه پ.ک.ک. و سوداگران مواد در چندین کشور اروپایی اشاره شده است. در این گزارش آمده است که عملیات صورت گرفته علیه مواد مخدر در ترکیه، قاچاقچیان را مجبور کرده که به دنبال مسیرهای جایگزین باشند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۷، عملیات انجام شده در کشورهای اتریش و بلژیک منجر به سرنگونی یکی از شبکه های مخدری پ.ک.ک. در اروپا شد. در این عملیات مشخص شد شبکه مخدری بلژیک مسوول قاچاق مواد مخدر به نیمی از قاره اروپا بوده و عواید مالی حاصله را برای این گروه حواله و منتقل می کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *