۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • استاندار آذربایجان غربی: رئیس جهور خواستار نجات دریاچه ارومیه به هر قیمت ممکن است

استاندار آذربایجان غربی: رئیس جهور خواستار نجات دریاچه ارومیه به هر قیمت ممکن است

  • ۲۰ مهر ۱۳۹۳
  • ۳۲۳ بازدید
  • ۰

استاندار آذربایجان غربی گفت: احیای دریاچه ارومیه یکی از تاکیدات اصلی ریاست محترم جمهور و دولت یازدهم است بطوریکه دکتر روحانی خواستار نجات دریاچه ارومیه به هر قیمت ممکن شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : “قربانعلی سعادت” امروز شنبه (۱۹مهر) در جلسه ای با موضوع اجرای طرح نکاشت در حوزه میاندوآب که در فرمانداری این شهر برگزار شد، افزود: احیای این دریاچه را از مهمترین الویت های ما است،اما دولت به تنهایی قادر به اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه نیست و در این مسیر نیازمند مشارکت، همکاری و همراهی مردم و جوامع محلی می باشد.
سعادت همچنین به تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه شامل ظهور پدیده طوفان های نمک اشاره کرد و افزود: با خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۴ میلیون انسان تحت تاثیر قرار می گیرد؛ بنابراین ما در قبال این پدیده مسئول هستیم و باید جلوی حادث شدن تبعات منفی را بگیریم.
استاندار آذربایجان غربی، موضوع دریاچه ارومیه را یک موضوع فرامنطقه ای و ملی عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سالهای گذشته فرصت های زیادی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از دست رفته که غفلت از آنها، باعث پدید آمدن بحران امروز دریاچه شده است.
وی دربخشی دیگر ازسخنانش به «طرح نکاشت»اشاره و اظهار داشت: هیچ یک از مسئولان اجرایی یا نمایندگان مردم استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی با اصل احیای دریاچه مخالف نیستند بلکه صرفا برخی اختلاف نظرها در خصوص چگونگی اجرای طرح نکاشت وجود دارد.
وی با بیان اینکه دولت اجازه نمی دهد کشاورزان از اجرای طرح نکاشت در حوزه میاندوآب متضرر شوند، گفت: ما در اجرای طرح نکاشت تمامی جوانب و تبعات را لحاظ می کنیم تا به یک راهکار مطمئن و قابل قبول مشترک برسیم بطوریکه با اجرای این طرح مردم و کشاورزان ذره ای آسیب نبینند.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام کشت و مدیریت آب در استان برای احیای دریاچه ارومیه افزود: اگر روند کشاورزی سنتی در استان بویژه در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ادامه پیدا کند بی تردید در آینده نه چندان دور برای آبیاری اراضی، آبی وجود نخواهد داشت لذا دولت مصمم است با همکاری کشاورزان، این روند را تغییر دهد و زمینه های عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و مکانیزه را فراهم کند.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ۳۶ درصد نیروی کار استان در بخش کشاورزی سنتی مشغول بکار هستند، ادامه داد: علی‌رغم اینکه بخش عمده ای از نیروی کار استان در حوزه کشاورزی کار می کنند اما این استان به لحاظ ارزش افزوده و میزان درآمد مربوط به کشاورزی، رتبه سی ام را در کشور دارد و به هیچ وجه کشاورزی سنتی پاسخگوی نیازهای اشتغال و معیشت مردم در این استان نیست.
سعادت توسعه آبیاری های مدرن در اراضی کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت با اختصاص یارانه به کشاورزان استان قصد دارد شیوه آبیاری سنتی در اراضی کشاورزی را به شیوه های مدرن تبدیل کند تا از این طریق هم در مصرف آب صرفه جویی انجام گیرد و هم منابع آب زیرزمینی در جهت احیای دریاچه ارومیه تقویت شود.
وی تاکید کرد: امروز شاهد این هستیم که کشاورزی در استان آذربایجان غربی در سطح وسیعی توسعه یافته اما این توسعه با روش های غلط و غیرعلمی بوده و ارزش افزوده ای را بدنبال نداشته است؛ لذا لازم است در خصوص بخش کشاورزی استان تجدید نظرهای جدی صورت گیرد و به سمت ارتقای ظرفیت های کشاورزی از طریق شیوه های مکانیزه و مدرن حرکت کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *