۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اردوغان نمایندگان کُرد را تهدید به افشاگری کرد

اردوغان نمایندگان کُرد را تهدید به افشاگری کرد

  • ۱۲ تیر ۱۳۹۲
  • ۱۸۴ بازدید
  • ۰

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که رویدادهای لیجه ی دیاربکر، نشان دهنده ی رابطه ی پ.ک.ک و سیاستمداران کُرد با فعالیت باندهای تولید مواد مخدر است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در جمع نمایندگان و هواداران حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه سخنرانی کرد.
اردوغان مذاکرات صلح با پ.ک.ک را به یک پروژه ی طولانی مدت تشبیه کرده و اعلام کرد که نباید هیچ کسی توقع به پایان رسیدن شتاب آمیز این روند را داشته باشد. وی درباره ی رویدادهای لیجه ی دیاربکر و کشته شدن یک جوان کُرد به دست نیروهای ژاندارمری گفت:« وقایع لیجه نشان داد که گروه تروریستی پ.ک.ک هنوز هم به دنبال آن است که از تولید مواد مخدر در مناطق جنوب شرقی حمایت کند و نمی خواهد که این منبع اقتصادی را از دست دهد.»
وی در ادامه با اشارات کنایی به نمایندگان حزب صلح و دموکراسی گفت:« شما از یک سو مدعی این هستید که فعالیت مسلحانه پ.ک.ک به پایان رسیده و می خواهید در میدان سیاست و دموکراسی فعالیت کنید و از دیگر سو با شبکه های تولید و قاچاق مواد مخدر رابطه دارید و مردم را علیه دولت تحریک می کنید. ما در خصوص همه ی این اقدامات شما اسناد و اطلاعات روشنی در دست داریم و همه ی این اسناد را به موضع در اختیار رسانه ها گذاشته و علیه شما افشاگری خواهیم کرد.»
در هیمن حالی معمر گولر وزیر کشور ترکیه در گفتگو با رسانه ها از این موضوع خبر داد که حمله ی موفقیت آمیز پلیس ترکیه به باند بزرگ کاشت و تولید مواد مخدر در لیجه ی دیاریکر، باندهای مافیایی مواد مخدر را خشمگین کرده و اعتراض هواداران حزب صلح و دموکراسی به ساخت پایگاه نظامی، ربطی به موضوع عقب نشینی پ.ک.ک ندارد و این اقدام به سفارش مافیای مواد مخدر صورت گرفته است.
گفتنی است چند روز پیش در حوالی شهر کردنشین دیاربکر دویست و پنجاه نفر از هواداران حزب صلح و دموکراسی به کارگاه ساخت یک پایگاه نظامی حمله کرده و آن را مرکزی برای به دام انداختن نیروهای در حال عقب نشینی پ.ک.ک دانستند. نیروهای ژاندارمری برای مقابله با این گروه معترض به سوی آنان تیراندازی کرده و یک جوان ۱۹ ساله ی کُرد در این ماجرا جان خود را از دست داد اما مقامات ترکیه مدعی شده اند که تیراندازی، از سوی افراد ناشناس صورت گرفته است.
بر اساس آمارهای رسمی، لیچه، خانی و چند منطقه ی دیگر در حوالی دیاربکر، مهم ترین مرکز کاشت و تولید مواد مخدر در ترکیه است. فعالان و تحلیل گران سیاسی کُرد بر این باورند که تولید مواد مخدر در این منطقه از سال ۱۹۹۰ و با نظارت پنهان حکومت ترکیه صورت گرفته است.
منبع : شبکه ی تلویزیونیkanalD

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین