۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اتهام حمایت امارات از عناصر پ.ک.ک در شمال عراق علیه ترکیه

اتهام حمایت امارات از عناصر پ.ک.ک در شمال عراق علیه ترکیه

  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۴۵۶ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، تنش میان امارات و ترکیه در سال های اخیر بالا گرفته و دو کشور در مسایلی مانند اخوان المسلمین، کودتای نظامی علیه اردوغان، حضور در آفریقا، بحران قطر، کودتای مصر و  اوضاع سوریه و آخرین مورد در بحران لیبی رو در روی هم قرار گرفته اند. 

سایت «میدل ایست نیوز» در این باره نوشت که اتهامات علیه امارات مبنی بر حمایت از عناصر مسلح پ.ک.ک در شمال عراق در چارچوب مقابله غیرمستقیم با ترکیه افزایش یافته و این در حالی است که بیم آن می رود این امر به صورت مستقیم بر ثبات عراق تاثیر بگذارد و منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در شمال این کشور شود.

در همین راستا، «مختار الموسوی»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، امارات را به حمایت ادامه‌دار از عناصر تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق متهم کرد؛ اقدامی که می‌تواند امنیت و ثبات عراق را ذیل سیاست خصمانه ابوظبی علیه آنکارا مورد تهدید قرار دهد.

الموسوی در گفت‌ و گو با «العربی الجدید» بیان کرد: اطلاعات موثق از منابع امنیتی عراق ثابت می‌کند که امارات کانال‌هایی برای حمایت مستمر از عناصر پ.ک.ک ایجاد کرده و یک مقام اماراتی که از افراد خانواده حاکم در ابوظبی است، در حمایت از عناصر گروه مذکور دست دارد.

این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق اظهار داشت: طرح‌های کنونی امارات از رهگذر حمایت از عناصر حزب کارگران در شمال عراق در دشمنی با آنکارا تبدیل به عامل تهدید کننده امنیت و ثبات بغداد شده است، حزبی که به صورت غیر قانونی در شمال عراق حضور دارد.

وی تاکید کرد: دولت بغداد باید سریع با امارات وارد گفت‌وگو شود و هر گونه حمایت این کشور از پ.ک.ک را متوقف کند، ما نیز در پارلمان در این باره موضع‌گیری خواهیم کرد.

این اظهارات الموسوی در حالی مطرح می‌شود که برخی اطلاعات به بیرون درز کرده حاکی از آن است که نیروهای تیپ ۸۰ پیشمرگه اقلیم کردستان عراق به تازگی تجهیزات ارتباطی نوین، دستگاه‌های مکان‌یاب، دوربین‌های دید در شب و سامانه‌های اینترنتی را کشف و ضبط کرده‌اند که قرار بود به دست عناصر پ.ک.ک در شمال عراق برسد.

در این چارچوب، یک مقام دولتی در بغداد که خواست نامش ذکر نشود، در گفت‌ و گو با العربی الجدید بیان کرد:گروه تروریستی پ.ک.ک از منازعات منطقه‌ای سوء استفاده می‌کند و به نظر می رسد توانسته کانال‌های ارتباطی با برخی کشورهای عربی مخالف ترکیه از جمله امارات و به احتمال عربستان ایجاد کرد.

وی افزود: امارات اقدام به حمایت مالی، اطلاعاتی و رسانه‌ای از پ.ک.ک می‌کند اما مجالی برای عبور و ارسال تسلیحات به منطقه مرزی عراق با کشورهای ترکیه و ایران فراهم نیست اما باید گفت که پول، مشکل اصلی پ.ک.ک از زمان تاسیس بوده است و از ابتدا برای تامین منابع مالی وابسته به کمک‌های کُردهای اروپا و انجام فعالیت‌های تجاری‌ از طریق قاچاق بین سوریه، ترکیه و عراق بوده است.

منبع مذکور اظهار کرد: دسترسی به منابع مالی این امکان را برای پ.ک.ک فراهم می کند که سلاح مورد نیاز خود را به راحتی از باندها و مافیاهای سلاح سوری و عراقی تامین کند، در این میان، احتمال می رود که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سفر خود به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که از عربستان آغاز خواهد شد، با امارات این پرونده را در میان بگذارد.

در اواسط ماه ژوئن گذشته مقامات اقلیم کردستان عراق اقدامات نظارتی بر حواله‌های مالی خودکار از امارات به اقلیم  را تشدید کردند چرا که برخی اطلاعات ‌نشان می‌دهد که گروه‌های کُرد مخالف آنکارا از امارات حمایت مالی دریافت می‌کنند، امری که نیروهای امنیتی اقلیم موسوم به آسایش را به اعمال اقدامات جدید بر حواله‌های مالی از امارات وادار کرد. در این میان، ناظران این اقدامات را صوری توصیف کردند زیرا می‌توان اموال مذکور را از کشور ثالث که با اقلیم کردستان عراق روابط بانکی دارند، ارسال کرد.

از سوی دیگر، «اثیل النجیفی»،استاندار پیشین نینوا و از رهبران جبهه نجات و توسعه عراق اظهار داشت: این عراق و ترکیه است که از حمایت امارات از عناصر پ.ک.ک متضرر می شوند.

النجیفی تصریح کرد: اطلاعات در دسترس نشان می دهد که دستگاه اطلاعاتی امارات نشست‌هایی با سران پ.ک.ک در درون خاک عراق برگزار کرده‌اند، امری که بسیار مخاطره‌آمیز است و می تواند بحران موجود میان ترکیه و امارات را به داخل سرزمین عراق بکشاند، دولت عراق نباید اجازه این کار را بدهد.

وی در پایان گفت که حضور عناصر پ.ک.ک در درون خاک عراق پیش از هر چیز، نقض قانون اساسی به شمار می رود و می تواند باب درگیری‌های منطقه‌ای در عراق را بگشاید و منافع راهبردی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد لذا دولت عراق باید در قبال پرونده این حزب قاطعانه موضع‌گیری کند و به حضور عناصر آن در عراق پایان دهد تا کشور به میدانی برای درگیری‌های منطقه‌ای تبدیل نشود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *