۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا بارزانی رهبر روحی کردهای ترکیه می شود؟

  • ۲۵ آبان ۱۳۹۲
  • ۳۶۹ بازدید
  • ۰

در چنین شرایطی دولت ترکیه که از نفوذ گسترده پ.ک.ک در داخل ترکیه نگران است و در طول سالیان گذشته نتوانسته است این حزب را بسوی انشقاق و کوچک شدن سوق دهد بسیار علاقمند است که بارزانی رهبری روحی برای کردهای ترکیه نیز باشد به این امید که پ.ک.ک دیگر نتواند یکه تاز موضوعات کردی در این کشور باشد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :حدودا نزدیک به یکسال پیش بود که نیچیروان بارزانی در راه سفر به آنکارا و دیدار با مقامات ترک به قندیل محل استقرار حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک ) رفت و بعد از دیدار با رهبران این حزب کردی در ترکیه که ممنوع شده و در زمره گروههای تروریستی به حساب می آید کوشید در دیدار با مقامات ترک زمینه های برقراری صلح با ترکیه را فراهم نماید همانطور که بعدها یکی از سیاسیون کرد بنام محمد امین پینجوینی به آن اشاره نمود.

بعد از گذشت چند ماه از این دیدارها ترکیه که در عرصه مبارزه اعتصابی زندانیان سیاسی کرد از یک سو و مبارزه مسلحانه با پ.ک.ک در جنوب شرقی ترکیه متحمل شکست سختی شده بود موافقت کرد که پروسه صلح با این گروه کردی را آغاز کند و بدین منظور یک پروسه سه مرحله ایی در نظر گرفته شد.
البته نباید از یاد برد که شرایط منطقه ایی و بخصوص عدم سقوط بشار اسد و همسویی کردهای سوریه با بشار اسد سبب شده بود که ترکیه بیشتر از همیشه نگران شود و این بار به حرف رهبران کرد عراقی و در راس آنها مسعود بارزانی گوش فرا دهد به این امید که شرایطی در داخل برای گسترش نفوذ حزب عدالت و توسعه فراهم شود و مشکل برخورد مسلحانه با کردهای این کشور حالت فرامنطقه ایی بخود نگیرد که دستاویزی برای استفاده سایر کشورها شود.

پروسه صلح شروع شد و اکنون علیرغم اصلاحاتی که انجام شده پ.ک.ک می گوید که این صلح نیست و این پروسه به بن بست رسیده است.در همین حین رجیب طیب اردوغان از مسعود بارزانی دعوت کرده است که به ترکیه رفته و در شهر آمد که یکی از بزرگترین شهرهای کرد نشین ترکیه است در کنار رجب طیب اردوغان در برخی مراسمهای ویژه شرکت نماید و بهره برداری از یکسری اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی را کلید بزند.

مسعود بارزانی بعد از سال ۱۹۹۲ میلادی برای اولین بار است که به این شهر می رود و قطعا برای ایشان رفتن به این شهر کرد نشین حائز اهمیت خواهد بود.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و نیچیروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق ضمن تمایل به توسعه فضای نفوذ معنوی بارزانی، در طول این سالها کوشیده اند تا از دریچه حفظ منافع مشترک به موضوع کردها در ترکیه بنگرند چرا که بر این اعتقاد هستند که وجود این مسئولیت پذیری مانع از ادامه تنش ها و برخوردهای مسلحانه خواهد شد و این بهترین سیاست برای ایجاد بسترهای اقتصادی مناسب بین کردستان عراق و ترکیه می باشد بخصوص که دو طرف در خصوص تجارت انرژی به توافقهای بسیار مهمی دست یافته اند، از این رو می توان گفت شلیک هر یک گلوله در منطقه سبب برهم خوردن معادلات اقتصادی در منطقه خواهد شد و بصورت مستقیم بر زندگی مردم در کردستان عراق و ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.در حقیقت می توان گفت رهبران کردها در عراق توسعه فضای کسب و کار و رشد اقتصادی را اولویت خود قرار داده اند.

اگرچه حکومت اقلیم کردستان عراق در طو ل این مدت توانسته است کانالهای اقتصادی را فعا لتر از گذشته نگاه دارد اما این سوال مطرح می شود در شرایطی که پ.ک.ک بعنوان طرف حساب اول دولت ترکیه روند پروسه صلح را شکست خورده می بیند هدف از حضور مسعود بارزانی در مناطق کردنشین ترکیه چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم می بایستی به تمایل بارزانی اشاره کنیم که وی تمایل دارد بعنوان رهبر روحی کردهای ترکیه نیز نقش محوری خود را برای ایجاد صلح حفظ نماید و از سوی دیگر با استفاده از این پتانسیل شاهراههای اقتصادی با دولت ترکیه ایجاد کند چرا که برای کردهای عراق راه دسترسی به بندرهای آزاد از ترکیه می گذرد، لذا لازم است این مسیر مسیر امنی باشد.

در چنین شرایطی دولت ترکیه که از نفوذ گسترده پ.ک.ک در داخل ترکیه نگران است و در طول سالیان گذشته نتوانسته است این حزب را بسوی انشقاق و کوچک شدن سوق دهد بسیار علاقمند است که بارزانی رهبری روحی برای کردهای ترکیه نیز باشد به این امید که پ.ک.ک دیگر نتواند یکه تاز موضوعات کردی در این کشور باشد.از این رو می توان گفت دولت ترکیه با یک نگاه ابزاری به حضور بارزانی در این کشورمی نگرد و خواهد کوشید این حضور بیشتر در راستای کنترل فعالیت سیاسی کردهای ترکیه باشد بویژه که قرار است بارزانی به شهری سفر کند که در عید امسال شاهد تجمع میلیونی کردها بعد از فراخوان عبدالله اوج الان رهبر زندانی پ.ک.ک بود.

از سوی دیگر این سفر یک فیگور سیاسی برای اردوغان در نزد کردهای ترکیه درست خواهد کرد بر این اساس که او می خواهد مشکلات کردها را در ترکیه حل بکند و بدین ترتیب می تواند امیدوار باشد که در انتخابات پیش رو بخشی از آراء کردهای ترکیه به صندوق حزب عدالت و توسعه واریز خواهد شد .

ضمن اینکه ترکیه به اروپا می خواهد نشان دهد که گامهای مهمی برای حل مشکل کردها در ترکیه برداشته است و ضروری است که اتحادیه اروپا با دید دیگری به وضعیت کنونی ترکیه بنگرد.

لذا باید گفت این سفر برای دو طرف کرد عراقی و دولت ترکیه از اهمیت والایی برخوردار است و بخصوص دولت ترکیه امیدوار است که شریک انرژی اش در منطقه بتواند کردهای ترکیه را بسوی فعا لیت های سیاسی همسو با دولت تشویق کند و برای این امر حاضر است هزینه رهبریت روحی بارزانی بر کردهای ترکیه را بپذیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین