۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک؛ چرا و چگونه هنوز پابرجاست؟

  • ۱۳ دی ۱۴۰۰
  • ۴۳۹ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان گروه تروریستی پ.ک.ک یا حزب کارگران کردستان در سال ۱۹۷۸ در روستای فیس لیسه توسط عبدالله اوجالان و ۲۱ تن از پیروانش تأسیس شد. در حالی که پ‌ک‌ک تا سال ۲۰۰۵ باور مارکسیستی-لنینیستی را پذیرفته بود، پس از آن سال کنفدرالیسم دموکراتیک را پذیرفت.

در اولین اقدامات پ ک ک مائوئیسم را پذیرفت و حزب کارگران و دهقانان ترکیه علیه TİKP صورت گرفت. بین سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۰، پ‌ک‌ک حملاتی را علیه رهبران TİKP انجام داد و بسیاری از اعضای TİKP را کشت. سپس در سال ۱۹۸۰ به قبیله بوکک حمله کرد و هر کسی را که جلوی او می‌آمد، بدون توجه به پیر یا جوان، زن یا کودک، گلوله شلیک کرد. و در سال ۱۹۸۴، Eruh و Şemdinli یورش بردند و تا به امروز به جنگ خود علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی ادامه می دهند.

اما در سال های اخیر در نتیجه عملیاتی که خلوصی آکار وزیر دفاع ملی به همراه MIT انجام داد، قدرت پ.ک.ک به طور جدی از دست رفت.

پس این تشکل که با ۲۲ نفر در یک روستا تأسیس شده است چگونه توانسته بیش از چهل سال به مبارزه خود ادامه دهد؟

درست است که پ.ک.ک یک قاچاقچی مواد مخدر است. اما پول مواد مخدر به تنهایی برای ادامه چنین جنگی در تمام این سال ها کافی نیست. امروز می دانیم که ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله شوروی و بسیاری از اعضای ناتو از پ ک ک حمایت می کنند.

پس چرا؟

زیرا آنها فقط می توانستند حدس بزنند وقتی ترکیه شروع به مراقبت از خود با رهبری و قدرت مناسب کند، چه خواهد کرد. در واقع، در دوران ریاست جمهوری طیب اردوغان، ترکیه به ویژه در صنعت دفاعی گام های بزرگی برداشت. وقتی می گوییم پهپاد و SİHA، پ.ک.ک و راس آن KCK در اثر تسلیحاتی که در نیروی دریایی و زمینی وارد میدان شده بود، ضربه  خوردند. پ.ک.ک پیر شده، قدرت خود را از دست داده و در حال محو شدن است…

اگر پ.ک.ک ناپدید نشد و در صفحات ننگین تاریخ مدفون نشد، مدیون آمریکاست. آمریکا، سعی دارد جلوی این روند صلح و پیشرفت در خاورمیانه را بگیرد و اکنون پ.ک.ک بهترین ابزار برای این هدف می باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *